آفتاب

ونزوئلا از دستگیری 58 خارجی به دلیل ˈاقدامات تروریستیˈ خبر داد

ونزوئلا از دستگیری 58 خارجی به دلیل ˈاقدامات تروریستیˈ خبر داد

مادرید- ایرنا - ˈمیگل رودریگز تورسˈ وزیر کشور ، دادگستری و صلح ونزوئلا خبر داد که 58 خارجی ، به ظن دست داشتن در ˈاقدامات تروریستیˈ در چارچوب بحران سیاسی کشور دستگیر شدند .

به گزارش ایرنا و به نقل از شبکه تلویزیون ونزوئلا ، رودریگز تورس در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت :این افراد مزدورانی هستند که آمریکا آنها را پیمانکار می نامد ، افرادی که چیزی برای باختن ندارند.

وی ادامه داد که در بین این افراد ، اتباع آمریکایی و کلمبیایی وجود دارند و تقریبا همه آنها در استفاده از سلاح مهارت دارند.

وزیر ونزوئلایی خاطرنشان کرد که تمامی این افراد به نحوی درˈ کودتای نرمˈ به اجرا گذاشته شده از سوی جناح های راستگرا برای ایجاد هرج و مرج شرکت داشتند.

رودریگز تورس ، مستقیما آمریکا را متهم کرد که در پشت موج اعتراضات علیه دولت ˈنیکلاس مادوروˈ رییس جمهوری کشور قرار دارد و بخشی از ˈکودتای مخفی ˈ علیه دولت ونزوئلا را تشکیل می دهد.

وزیر کشور ابراز اطمینان کرد که آمریکا ، دو هدف و سناریو شامل ˈجلوگیری از گسترش قاره ای آرمان بولیواریˈ و ˈتسخیر و کنترل کردن بزرگترین ذخایر نفت جهانˈ برای ونزوئلا دارد.

وی در مورد آخرین هدف آمریکا یاد آوری کرد که واشنگتن یکی از بزرگترین مصرف کنندگان انرژی جهان است و همیشه کنترل نفت ونزوئلا را در دسترس خود داشت و به این دلیل می خواهد روی چاه های نفت ˈاورینوکوˈ در شمال کشور کنترل داشته باشد.

وی اشاره کرد که وزارت خارجه آمریکا ، دو راه را برای حمله به انقلاب بولیواری ترسیم کرده است.

در این رابطه وی ادامه داد :نخستین راه ، جمع آوری اطلاعات و دستکاری آن برای نشان دادن به جهان که ونزوئلا ، به طور مداوم به نقض حقوق بشر می پردازد .

رودریگز تورس افزود :دومین راه از طریق مساله مواد مخدر و تروریسم است ، زمینه ای که در آن ، مقامات عالی رتبه دولت را به طور غیر مسوولانه به مشارکت در این فعالیت ها متهم می کنند با این هدف که ونزوئلا یک ˈدولت سرکش و یاغیˈ است .

وزیر کشور تصریح کرد که استراتژی آمریکا از سال 2010میلادی با ˈجشن مکزیکیˈ آغاز شد .جشن مکزیکی به دیداری گفته می شود که در آن به طور مظنون ، ˈویسنته فاکسˈ رئیس جمهوری سابق مکزیک افزون بر ˈاتو ریچ ˈ کارمند سابق دولت آمریکا و چندین رهبر مخالف ونزوئلایی شرکت داشتند .

وی گفت :پس از جشن مکزیکی، ˈ طرح کشورˈ بود که در سال 2012 میلادی شروع به کار کرد و هدف آن ، بی ثبات کردن دولت از طریق اعتراضات در زندان ها و اعتصاب غذاها بود .

به گفته وی ، در سال 2013 میلادی ، ˈطرح خروجˈ ، برای فعال کردن ˈباند های خیابانیˈ راه اندازی شد ، موردی که موجب وضعیت کنونی شده است .

رودریگز تورس ، در بین رهبران جناح های مخالف ، ˈلئوپولدو لوپزˈ رئیس حزب اراده مردمی ، ˈماریا کورینا ماچادوˈ نماینده سابق مجلس و ˈآنتونیو لدزماˈ شهردار کاراکاس را متهم به کمک به آمریکا در انجام این طرح ها کرد .

اروپام **1234** 1917
کد N259065

وبگردی