آفتاب

آغاز نشست اضطراری شورای امنیت درباره اوکراین/ مرگ 38 نفر دیگر در خشونت های امروز

آغاز نشست اضطراری شورای امنیت درباره اوکراین/ مرگ 38 نفر دیگر در خشونت های امروز

چند ساعت پس از درخواست روسیه مبنی بر تشکیل نشست اضطراری درباره بررسی تحولات خشونت بار روز جمعه در اوکراین این نشست آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه شورای امنیت شامگاه جمعه به منظور بررسی اوضاع اوکراین به درخواست روسیه و به ریاست کره جنوبی نشست فوری تشکیل داد.

این اولین نشستی است که در دوره ریاست کره جنوبی بر شورای امنیت سازمان ملل متحد برگزار می شود و به نظر می رسد که روسیه قصد دارد در این نشست لحنی تخاصمی و جدی در خصوص اقدامات اخیر دولت اوکراین علیه طرفداران روسیه در شرق این کشور به خود بگیرد.

پیش از این منابع خبری گزارش داده بودند در پی کشته شدن هفت تن در حمله نظامیان اوکراین به طرفداران روسیه در شهر اسلاویانسک، مسکو به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت که دارای حق وتو نیز هست، نشست فوری این شورا را خواستار شده بود.

تحلیلگران معتقدند روسیه که مرتبا ازسوی کشورهای جهان به خاطر عملکردش مورد انتقاد قرارگرفته است دریک اقدام دیپلماتیک تهاجمی خواستار نشست اضطراری شورای امنیت شده است تا به جهانیان به گوید که اوکراین است که باید درحال حاضر به خاطربحران جاری مورد سرزنش قرارگیرد .

کرملین با عصبانیت اعلام کرده است  این حمله اوکراین را به سمت فاجعه پیش می‌برد و افزود توافق صلح ماه گذشته در ژنو برای کاهش بدترین تقابل غرب- شرق از زمان جنگ سرد، به پایان رسیده است. دیمیتری مدودف نخست وزیر روسیه از سران غربگرای اوکراین خواست که کشتار هموطنان آنها را متوقف کند و گفت: این حمله نشان دهنده درماندگی دولت اوکراین است.

دستگیری 4 نفر در ارتباط با سقط بالگردهای اوکراین

پیش از آنکه نظامیان اوکراینی به سمت طرفداران روسیه در این شهر حمله کنند دست کم دوبالگرد ارتش اوکراین که به سمت این شهر در پرواز بودند هدف اصابت آتش طرفداران روسیه قرار گرفته و سقوط کردند. وزارت دفاع اوکراین همچنین اعلام کرده است چهار نفر به اتهام حمله به بالگردهای ارتش اوکراین بازداشت شده اند.
این افراد به اتهام حمله به یکی از بالگرد های ارتش اوکراین و در جریان حمله ارتش برای بازپس گیری شهر اسلوویانسک بازداشت شده اند. از این افراد مقادیری سلاح و گوشی های تلفن همراه کشف شده است.

الکساندر تورچینوف رئیس جمهور موقت اوکراین با تایید این خبر کشته شدن دو پرسنل ارتش را در جریان سقوط این دو بالگرد ارتش توسط شبه نظامیان، تایید کرده بود. او همچنین تایید کرده است که در حمله سحرگاه به شهر شرقی اسلاویانسک تعداد زیادی شبه نطامی کشته شده اند.

در همین حال به نظر می‌رسد حمله ارتش اوکراین به اسلاویانسک امیدها را برای آزادی فوری هفت ناظر اروپایی که در این شهر در بازداشت شبه نظامیان حامی روسیه هستند، کاهش داده و یکی از مقامات شبه نظامیان گفت: این امر آزادی آنها را به تاخیر می‌اندازد.

براساس آخرین آمارهای ارائه شده توسط منابع خبری اروپایی از جمله بی بی سی انگلیسی، دست کم پنج نفر روز جمعه در درگیری های شهر اسلویانسک در شرق اوکراین کشته شده اند. دولت اوکراین عملیات علیه شبه نظامیان طرفدار روسیه را در این شهر آغاز کرده است.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، دیروز خواهان عقب نشینی نیروهای اوکراینی از شرق کشور شده بود اما روز جمعه سخنگویش گفت کی‌یف با این عملیات امید به اجرای توافق ژنو را از بین برده است.

مرگ 38 نفر دیگر در اودسا

از او دِ سه، شهر دیگر اوکراین هم خبر می رسد که درگیری میان طرفداران روسیه و طرفداران دولت مرکزی اوکراین دست کم 38  کشته به جا گذاشته است.

بنابر گزارشی که واحدمرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی العربیه نقل کرده است بر اثر آتش سوزیی که در شهر اودسا واقع در جنوب اوکراین رخ داد 38 تن کشته شدند. این آتش سوزی در پی وقوع اعمال خشونت بار در این شهر رخ داده است.

4949

 

کد N259029

وبگردی