آفتاب

تحلیلگر آذری : امریکا عامل اصلی بروز و ظهور بحران اوکراین است

تحلیلگر آذری : امریکا عامل اصلی بروز و ظهور بحران اوکراین است

باکو- ایرنا- ˈماییس گلعلی افˈ دبیر اجرایی بلوک ˈ وطن ˈ و تحلیلگر سیاسی جمهوری آذربایجان تنها راه نجات اوکراین را دوری جستن این کشور از سناریوی طراحی شده از سوی آمریکا دانست.

این کارشناس آذری در مصاحبه با هفته نامه ˈنبضˈ با اشاره به این که روسیه به هیچ عنوان امکان حضور نیروهای بیگانه در مرزهای خود را نمی پذیرد، افزود: دخالت نظامی احتمالی روسیه در اوکراین کاملا به رفتار و عملکرد دولتمردان فعلی اوکراین بستگی دارد. بنابراین شروع عملیات ضد تروریستی از سوی حکومت اوکراین می تواند بهانه های جدی به دست روسیه بدهد.

این کارشناس آذری ، آمریکا را عامل اصلی مشکلات و حوادث اوکراین معرفی کرد و گفت : آنها می خواهند با ایجاد تنش ، روسیه را به واکنش غیر عقلانی سوق دهند.

گسترش دامنه بحران و تنش نیز به نحوه تعامل اوکراین با روسیه بستگی دارد. به طوری که اگر حکومت اوکراین باز هم سعی در اجرای نقشه های آمریکا داشته باشد، آن وقت روسیه نیز ناگزیر به دفاع از خود خواهد شد.چرا که روسیه به هیچ وجه اجازه تجمع نیروهای نظامی بیگانه در مرز خود را نمی دهد.

وی ضمن مقایسه حوادث اوکراین با حوادث گرجستان گفت: آمریکا سعی دارد که روابط کشورهای همسایه با روسیه را تخریب و سپس از آن کشورها برای خود به عنوان پایگاه نظامی استفاده کند.

به عقیده این تحلیلگر آذری ، اوکراین نباید مناسبات خود با روسیه را به هم می زد. این اقدام درستی نبود و لذا واکنش روسیه در مقابل این تحرکات به هیچ وجه خوشایند نخواهد بود.

وی تاکید کرد : تخریب روابط میان دو کشور (روسیه و اوکراین) برای منطقه مشکلات خیلی جدی را به دنبال خواهد داشت.

خاورم*1206* 1917
کد N258797

وبگردی