آفتاب
دیپلماسی در هفته ای که گذشت

از حضور وزیرخارجه جوان اتریش در تالار آینه تا بازدید بوکووآ از تخت جمشید

از حضور وزیرخارجه جوان اتریش در تالار آینه تا بازدید بوکووآ از تخت جمشید

تهران- ایرنا- در هفته ای که گذشت شاهد سفر تعدادی از مقامات سیاسی بین المللی و دیپلماتیک از کشورهای اروپایی به تهران و گفت و گو و تعامل با مسوولان ایرانی در مورد مسائل دوجانبه ،منطقه ای و بین المللی بودیم که برگی دیگر از موفقیت سیاست خارجی دولت یازدهم را به نمایش گذاشت.

در 9 ماه از روی کار آمدن دولت حسن روحانی، هیات های سیاسی متعددی از مسوولان،مقامات دیپلماتیک بازرگانی، پارلمانی و همچنین وزیران خارجه کشورهای اروپایی مثل ایتالیا، سوئد، بلژیک، اسپانیا، یونان، لهستان و لتونی از تهران دیدن کردند.ضمن اینکه سفر کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران در پاسخ به دعوت محمدجواد ظریف یکی از مهمترین آنها بود.

به این ترتیب با پیش گرفتن سیاست تنش زدایی و تعامل با دنیا در دولت یازدهم و پس از روابط سرد چندین ساله ایران با کشورهای غربی،تهران به یکی از مهمترین مقصدهای سفرهای دیپلماتیک مقامات از اقصی نقاط دنیا تبدیل شد.

درنخستین روز هفته گذشته محمدجواد ظریف ریس دستگاه دیپلماسی کشورمان میزبان ایرینا بوکووآ مدیرکل یونسکو بود که بعد از وقفه ای قریب به 10 سال از آخرین حضور مدیرکلی از این نهاد بین المللی در تهران، به ایران سفر کرده بود.

وی روز شنبه (6 اردیبهشت) با حضور در دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه علاوه بر دیدار با محمدجواد ظریف ، در مراسم رونمایی از نقشه های تاریخی و ثبت شده وزارت امورخارجه در حافظه جهانی یونسکو شرکت کرد.

مدیرکل یونسکو دراین مراسم با بیان اینکه نقشه هایی از فلات ایران و کتاب هایی که به زبان عربی، اردو و غیره ترجمه شده هر کدام داستانی را پیرامون دانش و گفت و گو و تعامل در ایران بیان می کند، آن را نشان دهنده فرهنگ عمیق تمدن ایرانی دانست و تاکید کرد: حفظ این میراث برای گفتمان و صلح بسیار مهم است.

وی افزود: صلح فقط نبود جنگ نیست و باید بر پایه تفاهم، احترام، تحمل و ارزش های مشترک بنا شود و این مبنای برنامه حافظه جهانی یونسکو است.

ظریف نیز با وجود ناراحتی جسمی شدید دراین مراسم شرکت کرده بود.

دبیرکل یونسکو بعد از این دیدارها روز یکشنبه، (هفتم اردیبهشت ماه) به استان کرمان ،اصفهان و فارس سفر کرد و ضمن بازدید از ارگ تاریخی بم ، نقش جهان، چهل ستون و مسجد جامع در مجموعه های پارسه و پاسارگاد، حافظیه و سعدیه نیز حضور یافت و از آثار تاریخی و تمدنی ایرانی بازدید کرد.

بوکووا علاوه بر دیدار با محمدجواد ظریف دیداری نیز با حسن روحانی رییس جمهوری داشت. حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در دیدار خانم «ایرینا بوکووا» مدیرکل یونسکو، رای قاطع و یکپارچه اعضای مجمع عمومی سازمان ملل به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران مبنی بر «ایجاد جهان عاری از خشونت و افراطی گری» را ناشی از احساس نیاز سایر کشورها به این رویکرد ارزیابی کرد و افزود: یونسکو باید با تحرک بیشتر و همکاری رسانه در کشورهای مختلف و نیز آموزش ترویج فرهنگ گفت وگو و اعتدال زمینه ساز استقرار جهان عاری از خشونت شود.

وی موفقیت های ایران در آموزش نسل جوان به ویژه دختران را ستود و اظهار کرد: یونسکو از ارتباط با مراکز علمی ایران استقبال می کند و در این زمینه حمایتی گسترده از یک مرکز علمی در اصفهان انجام داده است.

مدیرکل یونسکو همچنین از رئیس جمهوری کشورمان برای انتخاب سفیری دانشمند و کارآمد در یونسکو قدردانی کرد.



***نماینده ای از اتحادیه اروپا در تهران

«سباستین کورتس » وزیر خارجه جوان اتریش از دیگر مهمان دیپلماتیک وزارت خارجه بود که شنبه وارد تهران شد و با مقامات جمهوری اسلامی چون رییس جمهوری ،محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کرد.

وی ضمن رایزنی در خصوص مناسبات دوجانبه تهران - وین یکی از دلایل سفر خود به ایران را فراهم کردن مقدمات سفر «هاینتس فیشر» رئیس جمهوری اتریش به تهران درآینده ای نزدیک عنوان کرد که در صورت تحقق این امر، وی نخستین رییس جمهوری یک کشور اروپایی است که در دولت تدبیر و امید به تهران سفر خواهد کرد.

اما برخی روزنامه های غربی نوشتند که محورهای اصلی گفت وگوی کورتس با مقامات ایران مسائل حقوق بشری، رژیم صهیونیستی و برنامه هسته ای ایران بوده است.

اتریش کشوری بود که علاوه بر قرار گرفتن مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی و چند سازمان بین المللی مهم دیگر ،در چندین دوره اخیر نیز میزبانی ایران و شش کشور قدرتمند را برای مذاکرات هسته ای ایران برعهده گرفته بود.علاوه براین ،اتریش یکی از مهمترین کشورهای اتحادیه اروپاست که ایران روابط خوبی با آن دارد.

بازتاب های این سفر همزمان با مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای 1+5 که همراه با خشم مقامات رژیم صهیونیستی از سفر کورتس بود به خوبی نشان داد که این دیدارها تا چه میزان از اهمیت برخوردار است.

روزنامه های اتریشی همزمان با سفر وزیرخارجه کشورشان به ایران نوشتند ،سفر به تهران ،موجب تغییر نظر و ذهنیت مقامات اتریشی نسبت به ایران شده است.

کورتس جوان بعد از دیدارش با وزیرخارجه کشورمان در نشست مطبوعاتی مشترک شرکت کرد و گفت: ایران و اتریش در مقاطع دشوار روابط دو کشور،کانال های گفت وگو را باز نگه داشته اند.

اما نکته مهم دیگری که وی بر آن تاکید کرد ضرر شرکت های اتریشی از تحریم های اعمال شده علیه ایران بود .ضمن اینکه وی بارها ابراز امیدواری کرد که دو طرف مذاکره کننده هسته ای به توافق قابل قبولی دست یابند که نتیجه آن رفع همه تحریم ها باشد.

یکی از روزنامه های اتریشی ضمن مفید ارزیابی کردن این سفر نوشته بود که رییس جمهوری اتریش در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای ،تابستان امسال راهی ایران خواهد شد.



***سفیر سابق انگلیس در نقش ترمیم کننده روابط

اما در هفته گذشته یک مقام سیاسی دیگری نیز به تهران سفر کرد که خبرساز شد و آن هم حضور «سایمون گس» مدیرکل سیاسی وزارت امورخارجه انگلیس در تهران بود.

وی بامداد دوشنبه ( 8 اردیبهشت) در راس هیاتی به منظور رایزنی و تبادل نظر با مقامات کشورمان درباره موضوعات دوجانبه،منطقه ای وبین المللی وارد تهران شد و با مقامات بسیاری از وزارت امورخارجه دیدار و گفت و گو کرد.

دلیل اهمیت سفر این مقام سیاسی به تهران این بود که از زمان کاهش روابط دیپلماتیک تهران-لندن در سال های اخیر، این بالا ترین مقام انگلیسی است که به ایران سفر می کرد.

در جریان سفر سایمون گس، نماینده انگلیس در گروه 1+ 5 و سفیر پیشین این کشور در ایران طی سال های 1388 تا 1390 ، دو طرف درباره احتمال بالا رفتن سطح روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارتخانه ها به گفت و گو پرداختند و این مسئله ای بود که دو طرف ایرانی و انگلیسی بر آن تاکید کردند.

در واقع به نظر می رسید وی که روزی به عنوان سفیر انگلیس در تهران و در پی قطع شدن روابط سیاسی دو کشور تهران را ترک کرده بود،این بار در کسوت یک مدیرکل سیاسی از وزارت خارجه این کشور به منظور ترمیم نگاه گذشته و بهبود روابط تهران-لندن راهی ایران شد.

روابط دو کشور بعد از روی کار آمدن دولت روحانی و در پی تعاملات و رایزنی های بسیار دو طرف، امروز به سطح کاردار غیرمقیم رسیده است و چشم انداز دیپلماتیک و اراده سیاسی دو کشور نیز نشان می دهد که به زودی شاهد افزایش سطح روابط درسطح سفیر نیز خواهیم بود.

مدیرکل سیاسی وزارت خارجه دراین سفر با مدیرکل غرب اروپای وزارت خارجه درباره آخرین تحولات روابط دو جانبه شامل وضعیت فعلی سفارتخانه ها، کارکنان،خدمت رسانی کنسولی به ایرانیان مقیم بریتانیا و تسهیل کارکرد سفارتخانه ها مذاکره و روند بهبودی تدریجی مناسبات دو کشور مرور شد.

گس همچنین با مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکا و عباس عراقچی معاون حقوقی و بین المللی وزیرامورخارجه ایران نیز دیدار کرد و درباره موضوعات بین المللی از جمله مسئله هسته ای ایران که وی نیز مسوولیت کشورش دراین گروه را برعهده دارد،تبادل نظر کرد.

وی دردیدار با حسین امیرعبداللهیان معاون عربی وآفریقای وزارت خارجه درباره مهمترین تحولات خاورمیانه به تبادل نظر پرداخت.

مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه نیز درباره تاثیرات و اهداف سفر این دیپلمات انگلیسی به تهران ،از بهبود تدریجی و گام به گام روابط تهران- لندن سخن گفت .

به این ترتیب اگر چه سفر سایمون گس به تهران بسیار کوتاه بود،اما آن را می توان مهم و تاثیرگذار ارزیابی کرد.این سفر غیرمنتظره بار دیگر نشان داد که سیاست خارجی دولت یازدهم بر مدار گذشته و نگاه خصمانه گذشته حرکت نمی کند و باید منتظر نتایج و دستاوردهای جدیدی دراین عرصه بود.

آنچه که گفته شد،مروری کوتاه بود بر دیپلماسی دولت تدبیر و امید در هفته گذشته بود .

سفر مقامات مهم اروپایی و بین المللی به تهران نشان می دهد که امروز دیدگاهها ،نظرات و نقش ایران در مناسبات منطقه ای بیش از گذشته اهمیت پیدا کرده است و این نکته از نگاه مقامات سایر کشورها پنهان نیست.

ضمن اینکه قرار است وزیرامورخارجه مالزی نیز از جنوب شرق آسیا فردا در تهران حضور یابد که این امر نشان دهنده این است که سیاست خارجی دولت یازدهم در نگاهی همه جانبه و تعامل گرا علاوه بر رفع تنش با اروپا، تقویت ارتباط با کشورهای مسلمان و مهم منطقه را نیز در دستور کار خود دارد.

باید دید در روزهای آینده شاهد چه رفت و آمدهایی به تهران خواهیم بود.البته تا امروز سفر دو وزیر خارجه لوکزامبورگ و ونزوئلا به تهران در خردادماه نیز قطعی شده است.

گزارش از هدی یوسف زاده

سیام**9173**1581
کد N258713

وبگردی