آفتاب

انتقاد یک سازمان مدنی از دولت انگلیس به خاطر اعطای مصونیت به صهیونیست ها

انتقاد یک سازمان مدنی از دولت انگلیس به خاطر اعطای مصونیت به صهیونیست ها

لندن – ایرنا – یک سازمان مدنی مدافع حقوق مردم فلسطین در انگلیس از دولت این کشور به خاطر اعطای مصونیت قضایی به مقامات رژیم صهیونیستی که متهم به ارتکاب جنایات جنگی هستند، انتقاد کرد.

به گزارش ایرنا، سازمان همبستگی با فلسطین (پی اس سی)، روز جمعه در بیانیه ای اعلام کرد: دولت انگلیس نه تنها از طریق طرح موقت موسوم به ˈموقعیت ویژه ماموریتیˈ به مظنونان به ارتکاب جنایات جنگی مصونیت بخشیده است، بلکه حاضر نیست جزییات این موضوع را برای اطلاع عموم منتشر کند.

در این بیانیه آمده است: حدود دو ماه پیش ˈاندی اسلاترˈ از نمایندگان حزب کارگر و از اعضای کابینه سایه این حزب طی سوالی از دولت خواست تا جزییات مربوط به کسانی را که از ˈموقعیت ویژه ماموریتیˈ برخوردار شده اند، منتشر کند که دولت پاسخ به این سوال را رد کرده است.

وزیر مسئول در دولت انگلیس گفته است: با توجه به محرمانه بودن مکاتبات و مبادلات دیپلماتیک، ما نمی توانیم جزییات مربوط به پذیرش و یا رد اعطای ˈموقعیت ویژه ماموریتیˈ را علنی کنیم.

بر اساس اعلام سازمان همبستگی با فلسطین، دولت انگلیس پیشتر فاش کرده بود که حداقل به سه نفر از مقامات اسراییلی از جمله ˈتزیپی لیونیˈ وزیر خارجه اسبق رژیم صهیونیستی ˈموقعیت ویژه ماموریتیˈ اعطا کرده است تا از تعقیب قضایی در انگلیس مصون باشند.

ˈسارا کولبورنˈ مدیر سازمان همبستگی با فلسطین با اشاره به برنامه سفر تزیپی لیونی به لندن در نیمه ماه می (اواخر اردیبهشت)، گفت: لیونی معمار قتل عام مردم غزه در جریان حمله اسراییل (2009) به آن منطقه است و به نظر می رسد که دولت انگلیس همچنان قصد دارد جزییات تصمیم خود در مورد اعطای مصونیت قضایی به وی را مخفی نگهدارد.

وی از آنچه که مخفی کاری دولت انگلیس در این موضوع خواند، انتقاد کرد و افزود: مطمئنا ما حق داریم بدانیم که چرا یک مظنون به ارتکاب جنایات جنگی می تواند آزادانه در خیابان های لندن قدم بزند.

وی تاکید کرد: متهمان به ارتکاب جنایات جنگی به جای برخورداری از مصونیت قضایی باید به پای میز محاکمه کشیده شوند.

در پی اقدامات فعالان مدنی انگلیس برای دریافت حکم بازداشت جنایتکاران جنگی رژیم صهیونیستی هنگام حضور آنان در این کشور، دولت ائتلافی در لندن در سال 2011 میلادی با انجام اصلاحاتی در قوانین و مقررات قضایی، تعقیب متهمان به ارتکاب جنایات جنگی را سخت تر کرد تا مقامات اسراییلی به راحتی بتوانند به انگلیس سفر کنند.

سازمان همبستگی با فلسطین در ادامه بیانیه خود نوشته است: دولت انگلیس برای ممانعت از تعقیب قضایی مقامات اسراییلی به اصلاحات انجام شده در قوانین و مقررات نیز بسنده نکرده و تلاش می کند با اعطای ˈموقعیت ویژه ماموریتیˈ و محرمانه نگهداشتن جزییات آن، مانع از هرگونه اقدام قضایی علیه آنان شود.

اروپام**345
کد N258700

وبگردی