آفتاب
پژوهشگر موسسه واشنگتن:

اتباع سعودی در سوریه خطری برای دولت عربستان و غرب هستند

اتباع سعودی در سوریه خطری برای دولت عربستان و غرب هستند

تهران- ایرنا- پژوهشگر اندیشکده موسسه واشنگتن معتقد است با بازگشت آن دسته از اتباع سعودی که به صف تروریست ها در سوریه پیوسته اند،این خطر وجوددارد که این افراد ، الگوهای القاعده رااقتباس و به دولت سعودی یا منافع غرب حمله کنند.

ˈآریون زلینˈ در مقاله منتشر شده در پایگاه اطلاع رسانی این اندیشکده آمریکایی با اشاره به حضور اتباع سعودی در سوریه نوشت: دخالت اتباع سعودی در سایر کشورها پدیده ای تازه نیست و سابقه آن به مبارزه علیه نیروهای اتحاد جماهیر شوروی سابق در افغانستان بازمی گردد.

علاوه بر این، پیکارگران سعودی نقشی برجسته در درگیری های چچن، بوسنی، افغانستان در دهه 1990، افغانستان پس از حملات 11 سپتامبر و عراق ایفا کردند. سعودی ها همچنین یکی از اصلی ترین گروه های خارجی در سوریه به لحاظ تعداد و کشته شدگان در این کشور هستند.

به گفته زلین، حضور گسترده اتباع سعودی در سوریه تبعاتی مهم به دنبال خواهد داشت. پیکارگران سعودی که به گروه هایی (تروریستی ) مانند دولت اسلامی عراق و شام یا جبهه النصره القاعده پیوستند، صاحب تجربیات تاکتیکی و دکترین عقیدتی تری در سوریه می شوند و با پایان یافتن سفرشان در این کشور این خطر وجود دارد که الگوهای مورد نظر القاعده را اقتباس و به دولت سعودی یا منافع غرب حمله کنند.

این پژوهشگر اندیشکده آمریکایی با اشاره به نقش علمای سعودی در تهییج پیکارگران برای سفر به سوریه افزود، یک مقام سعودی در اواخر مارس 2014 اعلام کرد: یکهزار و 200 تبعه سعودی برای جنگ با حکومت ˈبشار اسدˈ به سوریه رفتند. این رقم، سعودی ها را در صدر فهرست پیکارگران خارجی در سوریه قرار می دهد. 300 سعودی نیز در سوریه جان خود را از دست دادند که این بالاترین رقم کشته شدگان خارجی در این کشور است.

نویسنده خاطرنشان کرد: بسیج گسترده پیکارگران سعودی در درگیری های قبلی تبعاتی مانند ظهور ˈاسامه بن لادنˈ پس از مبارزه علیه شوروری در افغانستان در دهه 1980، بازگشت پیکارگران سعودی از افغانستان پس از یازده سپتامبر و تلاش برای شورش علیه دولت سعودی، بازگشت پیکارگران سعودی از جنگ عراق برای پیوستن به القاعده شبه جزیره عرب در یمن که در نهایت به حمله به عربستان سعودی از یمن منتهی شد. اکنون، نشانه هایی دال بر رفتن برخی پیکارگران سعودی از سوریه به یمن برای پیوستن به القاعده شبه جزیره عرب وجود دارد.

زلین نوشت، دولت سعودی تلاش چندانی برای جلوگیری از سفر این پیکارگران به سوریه انجام نداد اما، سعی می کند هنگام بازگشت آنها به کشور در جلوگیری از بروز خشونت فعالانه عمل کند. دولت عربستان در اوایل فوریه 2014 با صدور فرمانی اعلام کرد که هر یک از اتباعی که در درگیری های خارجی بجنگند، به 3 تا 20 سال زندان محکوم خواهد شد.

دولت سعودی در ماه جاری میلادی اعلام کرد که جبهه النصره و القاعده در عراق، سازمان های تروریستی هستند. علاوه بر این، عربستان از برنامه تلویزیونی ˈهوموماناˈ(نگرانی های ما) برای جلوگیری از جذب بیشتر پیکارگران استفاده می کند.

مترجمام** 1088 **1575
کد N258606

وبگردی