آفتاب
معاون فرهنگی سپاه:

چه لزومی دارد اهل فرهنگ را از تذکر و ارشاد مستغنی بدانیم/ تساهل و تسامح بدترین اقدام در عرصه‌های فرهنگی است

چه لزومی دارد اهل فرهنگ را از تذکر و ارشاد مستغنی بدانیم/ تساهل و تسامح بدترین اقدام در عرصه‌های فرهنگی است

شناخت طرف‌ها و یگان‌های خودی وشناخت آسیب‌های داخلی یکی از عوامل مهم جنگ فرهنگی است/ تخاصم و تعارض نظام سلطه بر سر پیام فرهنگی انقلاب است.

معاون فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: می‌بینیم مسئولان برای جذب هنرمندان به آن‌ها تذکر نمی‌دهند در حالی که چه لزومی دارد اهل فرهنگ را از تذکر و ارشاد مستغنی بدانیم و گاهی در اظهار نظرها به وجود هنرمند ارزشی توجهی نکنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا حمیدرضا مقدم‌فر در خطبه‌های پیش از نماز جمعه این هفته تهران، شهید مطهری را معلم انقلاب اسلامی خواند و گفت: پس از گذشت 30 و چند سال از شهادت ایشان هنوز جامعه فرهنگی طالب شنیدن و دیدن آثار ایشان است.

وی افزود: تکریم معلم و شان مقام او صرف به این روز و با شعار و و حرف نباید خلاصه شود و این کرامت را باید ارزش‌گذاری کنند.

معاون فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به نام‌گذاری سال با عنوان فرهنگ و اقتصاد از سوی رهبری ابراز کرد: رهبران انقلاب از بزرگان و صاحب نظران بزرگ این انقلاب هستند و تخاصم و تعارض نظام سلطه بر سر پیام فرهنگی انقلاب است.

وی خاطر نشان کرد: مبانی اصلی و اساسی انقلاب با خواسته‌های نظام استکبار در تعارض است و نهضت بیداری اسلامی و مقاومت اسلامی برگرفته از همین فرهنگ انقلاب اسلامی است لذا بزرگترین چالش امروز ما با دنیای غرب بر همین فرهنگ برآمده از انقلاب اسلامی است.

مقدم‌فر در ادامه دغدغه‌های رهبری را در عرصه فرهنگ را مطرح کرد و گفت: در این بیست و چند سال گذشته مقام معظم رهبری گاهی به شبیخون و ناتو فرهنگی اشاره کردند اما اینکه چرا امروز رهبری این دغدغه را دوباره مطرح می‌کند جای تامل دارد.

وی افزود: عمده تلاش‌های دشمن در دو بخش سیاسی و نظامی به وضوح دیده می‌شود. در هشت سال دفاع مقدس اوج جنگ سرد را شاهد بودیم و در بحث سیاسی نیز در فتنه 88 همه توان خود را به میان آوردند و البته شکست خوردند و مقام معظم رهبری فرمودند جنگ، جنگ احزاب است و به این نتیجه رسیدند که عامل تمام این شکست‌ها فرهنگ است.

وی در بیان اهمیت نامگذاری امسال تصریح کرد: اگر کار فرهنگی صورت گیرد و این باور وجود داشته باشد که مدیریت جهادی مسئولان و عزم ملی می‌تواند بر دشمنان غلبه کند این اتفاق روی می‌دهد و در عرصه اقتصادی نیز شکست می‌خورند و اینگونه فرهنگ به کمک اقتصاد می‌آید.

معاون فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: هدف گذاری دشمن دین اعتقادات و باور مردم است و در این جنگ تمام عیار واقعی دو عامل بسیار اهمیت دارد؛ یکی شناخت دشمن، اهداف، ابزار نیروهای خارجی و تاکتیک‌های دشمن است و دیگری شناخت طرف‌ها و یگان‌های خودی و شناخت آسیب‌های داخلی است.

وی در تشریح آسیب‌های فرهنگی موجود گفت: مهمترین آسیب عدم درک تهاجم فرهنگی دشمن است که توسط برخی از خواص خوب درک نشده است و نیاز به بصیرت و نگاه عمیق و ژرف دارد.

وی خاطرنشان کرد: دومین نکته، غفلت فرهنگی مسئولان است که این غفلت‌ها و جدی نگرفتن فرهنگ موجب نفوذ دشمنان در عرصه فرهنگ می‌شود و این غفلت‌ها به سه دلیل ایجاد می شود. نخست نگاهی است که فرهنگ را به عنوان امری حاشیه ای تعبیر می کند.

مقدم‌فر ادامه داد: دومین غفلتی که ناشی از دیر اقدام کردن است که متاسفانه گاهی در سخنان مسئولین دستگاههای فرهنگی دیده می شود و برای مثال می بینیم مسئولان برای جذب هنرمندان به آن ها تذکر نمی دهند در حالی که چه لزومی دارد اهل فرهنگ را از تذکر و ارشاد مستغنی بدانیم و گاهی در اظهار نظرها به وجود هنرمند ارزشی توجهی نکنیم.

معاون فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آخرین آسیب را انفعال در برابر تهاجم فرهنگی دانست و اظهار کرد: بی تفاوتی نسبت به آسیب‌های فرهنگی و تساهل و تسامح بدترین اقدام در عرصه های فرهنگی است زیرا هر زمانی در این عرصه تلاش کرده‌ایم، موفق شده ایم و اگر می بینیم امروز در فرهنگ‌مان مشکل داریم این بخاطر کم کاری و غفلت است.

وی ادامه داد: سال گذشته تلاش کردند که مسیر جشنواره فیلم فجر را تغییر دهند اما دیدیم فیلم‌های «چ»، «شیار 143درجه» و «معراجی ها» چگونه به برترین فیلم‌ها از نظر مخاطبان رسیدند و «کتاب دا» به چاپ صد و چندم خود رسید.

وی در پایان سخنرانی خود پیش از خطبه های نماز جمعه ابراز امیدواری کرد: امسال به برکت نفس مسیحای امام امت نقصان‌ها در بحث فرهنگ جبران شود و شاهد یک تحول فرهنگی در این عرصه باشیم

کد N258559

وبگردی