آفتاب
سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه:

اصلی‌ترین چالش دشمنان با ما مساله فرهنگ است

اصلی‌ترین چالش دشمنان با ما مساله فرهنگ است

سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران تاکید کرد: اصلی‌ترین چالش و معارضه و تخاصم دشمنان با ما بر سر مساله فرهنگ است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حمیدرضا مقدم‌فر با گرمیداشت روز معلم و حلول ماه رجب گفت: مسمای خوبی در نامگذاری روز معلم در سالروز شهادت استاد مطهری وجود دارد. شهید مطهری معلم انقلاب اسلامی بود، شهید بزرگواری که دنیایی از معارف را در انقلاب اسلامی ایران آموخت و پرچمدار فرهنگ در جمهوری اسلامی ایران بود.

این عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین(ع) ادامه داد: امروز بعد از گذشت سال‌ها از شهادت استاد مطهری هنوز جامعه علمی محتاج دیدن و شنیدن سخنرانی‌ها و کتاب‌های این شهید بزرگوار است و ان‌شاءالله قدردان او و همه معلمانی باشیم که امروز روز آنها است. اساتید و معلمانی که جبهه و سنگرهای علمی نظام را اداره می‌کنند. معلمانی که تکریم شأن و منزلت‌شان صرفا به این روز خلاصه نشود چرا که ما در طول سال بر سر سفره تلاش این افراد هستیم و این کرامت را مسئولان امر باید به آنها نشان دهند و ارزشگذاری کنند.

وی با اشاره به نامگذاری امسال به سال فرهنگ تاکید کرد: اساس انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب فرهنگی است و رهبران آن همچون امام راحل و مقام معظم رهبری از زبدگان و صاحب‌نظران این انقلابند و اساسا اصلی‌ترین چالش و معارضه و تخاصم دشمنان با ما بر سر همین فرهنگ است. پیام این انقلاب باعث این دشمنی‌ها شده و تعارض نظام سلطه با ما بر سر فرهنگ است که امسال، سال آن نامیده شده یعنی مبانی اصیل و اساسی انقلاب اسلامی است که در تعارض با خواستگاه‌های دشمن است و این صحنه جدال را آفریده است.

مقدم‌فر افزود: این فرهنگ است که نهضت بیداری اسلامی را رقم زده و ایران را به الگویی موفق برای دنیا تبدیل کرده است لذا بزگترین چالش ما با استکبار فرهنگ برآمده از انقلاب اسلامی است. دشمنان طی این سال‌ها سعی کرده تا به این فرهنگ حمله کنند و در کنار تحریم‌ها همواره به فرهنگ حمله کرده است که مقام معظم رهبری از آن به ناتو یا شبیه خون فرهنگی یاد کرده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین(ع) گفت: اما امسال در چه وضعیتی هستیم که آن را سال فرهنگ نامگذاری کردند و چرا امروز تمام تمرکز دشمن به فرهنگ انقلاب اسلامی است. باید گفت عمده تلاش دشمن در دو حوزه سیاسی و نظامی است. در دوره هشت سال دفاع مقدس در عرصه جنگ سخت بود و در دوره فتنه 88 در عرصه سیاسی بوده است که در هر دوی آنها شکست خورده است. در هر دوی این عرصه‌ها دشمن در اوج توان خود بود اما حتی یک وجب از خاک کشورمان را نتوانست فتح کند. در فتنه 88 که بنا به گفته رهبری جنگ احزاب بود، دشمن تمام توان دیپلماتیک و رسانه‌ای‌اش را به کار آرود اما شکست خورد؛ بعد به این نتیجه رسیدند که علت اصلی شکست همان فرهنگ است و باید در زیرساخت‌ها متولی شود یعنی فرهنگ مردم.

وی افزود: اگر جنگ اقتصادی هم به راه انداختند می‌دانند که در جنگ اقتصادی هم باید کار فرهنگی انجام شود ولی اگر فرهنگ عمومی کشور به این باور برسد که با تکیه بر ظرفیت‌های درو‌ن‌زا و عزم ملی می‌توان بر دشمن در جنگ اقتصادی غلبه کرد، دشمن شکست می‌خورد و این مرهون فرهنگ است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: امروز دشمن بر فرهنگ متمرکز شده پس جنگ اصلی ما با دشمن جنگ فرهنگی است. در این صحنه نبرد جنگ تمام عیار و واقعی است و دو چیز قابل اهمیت است یکی اینکه دشمن، اهداف، ابزار، نیروها و روش‌های آن را خوب بشناسیم و دوم ظرفیت‌ها، توان داخلی، یگان‌های خودی، توانمندی‌ها و فرصت‌هایمان را باید خوب بشناسیم و قبل از هرگونه اقدامی آسیب‌های داخلی را بشناسیم.

مقدم‌فر در ادامه به چند مورد از این آسیب‌ها اشاره کرد و افزود: عدم درک تهاجم فرهنگی دشمن و فهم درست از آن، انفعال در برابر تهاجم فرهنگی و بی‌تفاوتی نسبت به محصولات فرهنگی و همچنین غفلت فرهنگی مسئولان باعث رخنه و نفوذ دشمن در عرصه فرهنگی خواهد شد. از جمله غفلت‌ها نیز می‌توان به غفلت ناشی از نگاه خاص به فرهنگ و غفلت ناشی از دیر فهمیدن و دیر جنبیدن اشاره کرد.

وی با بیان اینکه اهالی فرهنگ جزو مهمترین اقشار هستند که در عرصه فرهنگی تاثیرگذار هستند، گفت: تذکر، ارشاد و موعظه حتی برای اولیای خدا موجب حیات است و اهل فرهنگ هم باید بدانند که با غفلت نفوذ و رخنه دشمن صورت می‌گیرد و فرهنگ به غفلت می‌رود و به جای خدمت به مردم در خدمت اهداف و آرزوهای دشمن قرار می‌گیرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین(ع) در پایان با اشاره به تولید فیلم‌هایی همچون فیلم "چ"، "شیار 143"، "معراجی‌ها" و انتشار کتاب "دا" گفت: هر وقت که ما تلاشی کردیم نتیجه گرفتیم و اگر کار نکنیم با مشکل مواجهیم پس امیدواریم که با تلاش نقیصه‌های ما در حوزه فرهنگ جبران شده و شاهد تحول فرهنگی باشیم.

انتهای پیام

کد N258488

وبگردی