آفتاب
امیری در جمع خبرنگاران:

نظرات مجلس و دولت درباره احزاب تطبیق داده می شود/مصوبه ای درباره جامعتین نداشته ایم

نظرات مجلس و دولت درباره احزاب تطبیق داده می شود/مصوبه ای درباره جامعتین نداشته ایم

تهران - ایرنا- قائم مقام وزارت کشور با یادآوری این که کمیسیون شوراهای مجلس طرحی را درباره قانون احزاب در دست بررسی دارد، گفت: این طرح با لایحه موجود در وزارت کشور تطبیق داده می شود تا نظرات دولت و مجلس در این زمینه به یکدیگر نزدیک شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حسینعلی امیری روز جمعه در حاشیه مراسم چهلمین روز درگذشت آیت الله سیدمحمدمهدی دستغیب تولیت پیشین حرم مطهر حضرت احمد بن موسی (شاهچراغ) در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر این که لایحه پیش نویس قانون احزاب در چه مرحله ای قرار دارد، اظهار داشت: وزارت کشور با توجه به شعارهای انتخاباتی رییس جمهور در ارتباط با احزاب نشستی را با آنان برگزار کرد که در این نشست احزاب اصلاح طلب و اصولگرا دعوت شدند.

وی اظهار داشت: بر اساس شعارهای انتخاباتی رییس جمهوری، برنامه های عملیاتی در وزارت کشور در حال تهیه و تدوین است و از خود احزاب نیز برای مشارکت در این زمینه دعوت شده است.

امیری ادامه داد: معتقدیم که احزاب در ارتباط با توسعه کشور می توانند نقش بسیار مهمی داشته باشند و یکی از وظایف احزاب کادرسازی سیاسی کشور است.

سخنگوی وزارت کشور گفت: لایحه پیش نویس قانون احزاب پس از تهیه در پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور منتشر شد و تعدادی از احزاب نیز در این زمینه نظر خود را اعلام کردند ، تعدادی نیز نظری ندادند.

امیری افزود: یک گروه کارشناسی نظرات احزاب پیرامون لایحه پیش نویس قانون احزاب را بررسی کرد و تغییرات لازم در این زمینه اعمال شد و این لایحه مراحل نهایی خود را سپری می کند.

وی خاطر نشان کرد: در خصوص قانون احزاب طرحی در مجلس شورای اسلامی در دستور کار کمیسیون شوراها قرار دارد و از آن جهت که ما می خواهیم دوباره کاری نشود، قرار شد که یک تطبیق بین آنچه در مجلس و آنچه در وزارت کشور وجود دارد صورت گیرد تا نظرات دولت و مجلس درباره احزاب به یکدیگر نزدیک شود.

قائم مقام وزیر کشور در پاسخ به سوال دیگر ایرنا مبنی بر این که اخیرا شاهد انتصاب تعدادی از بانوان به عنوان فرماندار بوده ایم، حضور بانوان در مدیریت اجرایی را چگونه ارزیابی می کنید و آیا این روند ادامه خواهد داشت، گفت: تاکنون چهار فرماندار و یک معاون استاندار از میان بانوان انتخاب شده اند که این انتصابات در راستای سیاست های اعلام شده از سوی رییس جمهور بوده است.

امیری با بیان این که رییس جمهوری در شعارهای انتخاباتی اعلام کردند که بانوان در پست های مدیریتی استفاده می کنند، اظهار داشت: این چهار زن که به عنوان فرماندار و معاون استاندار منصوب شده اند افرادی تحصیلکرده و دارای تحصیلاتی در دو یا سه رشته دانشگاهی هستند و برخی نیز تجربه کار بخشداری را داشته اند و بر اساس مصاحبه های صورت گرفته در وزارت کشور از شایستگی های لازم برخوردار بودند.

وی ادامه داد: در موضوع انتصاب بانوان در پست های مدیریتی بجز بعضی موارد که خاص آقایان است و با شرایط بانوان مطابق نیست، در جاهایی که منع شرعی و منع قانونی وجود نداشته باشد از نظر ما انتصاب بانوان ایرادی ندارد.

سخنگوی وزارت کشور گفت: پیشنهاد انتصاب فرمانداران از ناحیه استانداران صورت می گیرد و اگر در استان های دیگر نیز استانداران صلاح بدانند که از زنان به عنوان فرماندار استفاده کنند، منعی از نظر ما ندارد.

امیری در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که صدور مجوز برای جامعتین در چه وضعیتی قرار دارد، اظهار داشت: اعضای کمیسیون ماده 10 احزاب تنها از قوه مجریه نیستند و نمایندگان سه قوه در آن حضور دارند.

وی افزود: تاکنون کمیسیون ماده 10 احزاب درباره جامعه مدرسین و محققین و نیز جامعه روحانیت مبارز تهران هیچ مصوبه خاصی نداشته است.

وی با بیان این که ملاک برای همه باید نظر رسمی کمیسیون ماده 10 احزاب باشد، گفت: تاکنون این کمیسیون هیچ مصوبه ای درباره جامعتین نداشته است و اگر فردی از اعضای این کمیسیون مطلبی را در این زمینه بیان کرده، نظر شخصی وی بوده است.

سخنگوی وزارت کشور در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا تقاضای جدیدی برای اخذ مجوز فعالیت حزب به کمیسیون ماده 10 احزاب ارسال شده و یا مجوز جدیدی در این زمینه صادر شده است، گفت: در حال حاضر آماری در این زمینه ندارم. بعدا به صورت مستند صحبت خواهم کرد.

امیری همچنین در پاسخ به سوالی درباره دلیل حضور گشت ارشاد در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اظهار داشت: وزارت کشور بر این اعتقاد است که تامین امنیت فضای بسته به عهده متولیان مربوطه است و لذا شما باید این سوال را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بپرسید زیرا که آنجا یک محیط بسته و مربوط به آن وزارتخانه است.

سیام**9254**7261**1553
کد N258443

وبگردی