آفتاب

جان‌کری استقرار نیروهای اتحادیه آفریقا و سازمان ملل را در سودان جنوبی خواستار شد

جان‌کری استقرار نیروهای اتحادیه آفریقا و سازمان ملل را در سودان جنوبی خواستار شد

وزیر امور خارجه آمریکا عنوان کرد که رهبران آفریقایی در مسئله استقرار نیروهای اتحادیه آفریقا و سازمان ملل در سودان جنوبی به منظور جلوگیری از افزایش خشونت‌ها پیشرفت داشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، جان‌کری، وزیر امور خارجه آمریکا که اکنون در آدیسا آبابا، پایتخت اتیوپی به سر می‌برد هشدار داد که ممکن است سودان جنوبی به عنوان جوان‌ترین کشور جهان در صورت ادامه خشونت‌های قومیتی به قتل عام کشیده شود.

جان‌کری در نشستی با حضور وزرای امور خارجه کنیا، اوگانلا و اتیوپی تصریح کرد که همه خواستار توقف کشتار در سودان جنوبی هستند.

هر چند کری در خصوص نقش احتمالی آمریکا در این روند سخن نگفت اما عنوان کرد که در چنین کشتارهایی در صورت ادامه یافتن ممکن است چالش‌هایی بسیار جدی را برای جامعه جهانی به وجود آورد.

واشنگتن و دولت‌های شرق آفریقا پس از توقف مذاکرات صلح بین طرفین درگیر در سودان جنوبی به شدت خواستار توقف درگیری بین آن‌ها هستند.

در این راستا جان‌کری عنوان کرد که آمریکا سه هدف را دنبال می‌کند: مذاکره با طرف‌های درگیر، استقرار یک نیروی نظامی منطقه‌ای در سودان جنوبی و تهدید به تحریم‌های اقتصادی.

جان‌کری همچنین عنوان کرد که موضوع تحریم‌های اقتصادی را با وزرای خارجه مذکور مطرح کرده و آن‌ها نیز مسئولیت اتخاذ چنین اقداماتی را پذیرفته‌اند. سودان جنوبی از اواسط دسامبر 2013 با آغاز درگیری بین حامیان رئیس جمهوری این کشور و معاون او شاهد خشونت‌های بسیاری بوده است.

انتهای پیام

کد N258406

وبگردی