آفتاب

از نظربانک جهانی، هند سومین اقتصاد جهان است

از نظربانک جهانی، هند سومین اقتصاد جهان است

دهلی نو - ایرنا - بانک جهانی اعلام کرده که هندوستان پس از آمریکا و چین در رتبه سوم جهان از نظر برخی شاخص های اقتصادی قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، درگزارش تازه این بانک که در رسانه های هندی نیز منعکس شد آمده هند درحال حاضر سومین اقتصاد جهان از نظر قدرت برابری خرید با دلار است.

درگزارش بانک جهانی آمریکا با 17ممیز یک درصد تولید ناخالص داخلی در رتبه اول و پس از آن کشور چین با 14ممیز 9 درصد رتبه دوم و سپس هند شش ممیز چهار درصد سوم است .

ژاپن اکنون با چهار ممیز هشت درصد تولید ناخالص داخلی بعد از هند و در رتبه چهارم قرار گرفته است.

گزارش بانک جهانی در حالی منتشر شده که ˈمانموهان سینگˈ نخست وزیر هند که آخرین روزهای کاری را در این پست سپری می کند گفته کشورش مسیر طویلی را باید برای رسیدن رشد اقتصادی مطلوب طی کند.

وی دیروز (پنجشنبه) طی سخنانی در آخرین نشست کمیسیون برنامه ریزی گفت که رشد اقتصادی هند همچنان ادامه دارد ولی باید مسیر طویلی را برای دستیابی به یک نتیجه مطلوب طی کند.

داغ ترین روزهای سیاسی هند که با انتخابات مجلس و رقابت بین احزاب توام شده، موضوع مهم اقتصاد را فراموش نکرده و اکنون این سوال مطرح است که آیا امکان دستیابی به رشد هشت درصدی امکان پذیر می باشد؟

انتخابات مهم مجلس عوام هند (لوک سابا) که مرحله هفتم آن روز چهارشنبه این هفته کلید خورد آنقدر پر سروصدا هست که رسانه های این کشور بیشترین فضا را به این رویداد اختصاص داده اند اما با این حال کارشناسان و دست اندرکاران هندی همچنان به رشد اقتصادی برای کشورشان می اندیشند.

در میان علامت های مختلف از شاخص های مهم اقتصادی مانند تولیدات صنعتی، نرخ تورم و داده های بازرگانی، برخی تحلیلگران هندی براین باورند که اقتصاد کشورشان در یک وضعیت دشوار بویژه در بخش های اساسی به سر می برد.

با این حال برخی از مسوولان می گویند که شرایط زیر ساخت های اقتصادی این امکان را می دهد که هند با جمعیت بیش از یک میلیارد و 200 میلیون نفر رشد هشت درصدی را هدف قرار دهد.

ˈ مونتاک سینگ ˈ معاون کمیسیون برنامه ریزی دولت هند می گوید با وجود تمام شرایط دشوار، کشورش می تواند دوباره رشد هشت درصدی در اقتصاد را تجربه کند. وی گفته دو فاکتور مهم نرخ سپرده ها و دیگری نرخ سرمایه گذاری در رسیدن به این هدف موثرند.

نرخ سپردها در هند در سال مالی 2013-2012 در حدود 30 درصد تولید ناخالص داخلی و نرخ سرمایه گذاری نیز بیش از 34 درصد تولید ناخالص داخلی ثبت شده که برای رسیدن به هدف رشد هشت درصدی کافی است.

بانک جهانی در گزارش دو هفته قبل خود رشد پنج ممیز هفت درصدی را برای اقتصاد هند در سال 2014 میلادی پیش بینی نموده است.

این بانک دلیل این افزایش رشد را نسبت به سال قبل کاهش نرخ برابری روپیه دربرابر دلار و نیز رشد سرمایه گذاری ها در هند عنوان کرده است .

آساق ** 275 **
کد N257982

وبگردی