آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

مره‌صدق: دریافت یارانه بر اقتصاد 20 درصد از خانوارها اثر تعیین‌کننده‌ای ندارد

مره‌صدق: دریافت یارانه بر اقتصاد 20 درصد از خانوارها اثر تعیین‌کننده‌ای ندارد

یک نماینده مجلس معقتد است که حداقل 20 درصد خانوارهای ایران از نظر وضعیت اقتصادی در شرایطی هستند که یارانه اثر تعیین کننده‌ای بر روی شرایط اقتصادی‌شان ندارد.

سیامک مره‌صدق در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان اینکه توقع داشتم تعداد افرادی که از دریافت یارانه‌ نقدی انصراف دهند بیشتر باشند، گفت: به نظر می‌رسد حداقل 20 درصد خانوارهای ایران وضعیت اقتصادی‌شان به گونه‌ای است که یارانه بر روی شرایط اقتصادی آنها تاثیر تعیین‌ کننده‌ای ندارد و این خانوارها می‌توانند با صرفه‌جویی در سایر زمینه‌ها و عدم دریافت یارانه به رشد اقتصادی کشور و کاهش تورم کمک کنند.

نماینده مردم کلیمیان در مجلس تصریح کرد: در حال حاضر شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای است که به هیچ وجه دولت به تنهایی و با اتکا به منابع خود نمی‌تواند مشکلات را حل کند. لذا وقتی به طرف اقتصاد مقاومتی می‌رویم مفهوم اقتصاد مقاومتی به معنای جلوگیری از اصراف است و همانطور که رهبری فرمودند به معنای بستن کمربندها و فشار اقتصادی نیست بلکه به معنی این است که اقتصاد عدالت محورتر شود و افرادی که از استطاعت مالی بیشتری برخوردارند در پرداخت هزینه‌های ملی سهم بیشتری دریافت کنند.

وی با بیان اینکه موضوع یارانه‌ها می‌تواند سمبلیک بوده و به معنی آماده بودن مردم برای همکاری با دولت و نظام در اجرا کردن سیستم اقتصاد مقاومتی باشد، اظهار کرد: از سوی دیگر موضوعی که در هدفمندی به وجود آمد بحث انرژی بود. به هر حال طبق قانون قیمت سوخت باید به قیمت فوب خلیج‌فارس نزدیک شود و با توجه به افزایش بهای دلار در بازار آزاد میزان افزایش قیمتی که صورت گرفته اگر محاسبه شود از قیمت اولیه‌ای که در مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها اعلام شد کمتر است.

مره‌صدق در بخش دیگری از این گفت‌وگو یادآور شد: به عنوان مثال با دلار هزار تومان قیمت بنزین را 400 تومان اعلام کردیم اما اکنون با دلار حدود 3 هزار تومان قیمت بنزین 700 تومان اعلام شده در صورتی که حداقل باید سه برابر شود. یعنی نوع کارتی بنزین به 1200 تومان نزدیک شود از طرف دیگر صرف دو نرخی بودن قیمت بنزین موضوع مفیدی نیست.

این نماینده مجلس با اعتقاد بر اینکه بنزین بر خلاف گازوئیل در اقتصاد و تولید نقش عمده‌ای بازی نمی‌کند گفت: اگر قرار است یارانه‌ای هم در این بخش اختصاص داده شود باید بیشتر به بخش‌های عمومی‌تر باشد. حتی گاز در مصارف صنعتی و تولیدی باید سوبسید بیشتری دریافت کند.

وی ابراز عقیده کرد: بخاطر تفاوت قیمتی که ایجاد می‌شود شاهد فرایند مخرب قاچاق سوخت خواهیم بود و مطمئن باشیم که استان‌های مرزی کشورمان مورد هجوم قاچاقچیان سوخت قرار خواهند گرفت زیرا هم اکنون قیمت جهانی سوخت در کشورهای همسایه حداقل سه برابر قیمت سوخت در نواحی مرزی ایران است.

مره‌صدق ادامه داد: به نظر می‌رسد میزان آمادگی مردم برای عدم دریافت یارانه باید تا اندازه‌ای بالا باشد که دولت بتواند به وعده‌هایی که در رابطه با کمک به تولید و بهداشت به ویژه با استفاده از درآمد حاصل از مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها داده است عمل کند اما اگر به این شکل پیش رود بخشی از تعهدات دولت امکان اجرایی شدن نمی‌یابد.

انتهای پیام

کد N257913

وبگردی