آفتاب
سفیر عراق در ایران:

شیعیان اکثریت پیروز انتخابات عراق خواهند بود

شیعیان اکثریت پیروز انتخابات عراق خواهند بود

تهران- ایرنا - سفیر عراق در جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه هنوز آمار دقیقی از نتایج انتخابات پارلمانی کشورش وجود ندارد گفت: شیعیان اکثریت پیروز خواهند بود، اما اینکه کدام ائتلاف شیعی پیشتاز باشد در حد گمانه است.

محمد مجید الشیخ سفیر عراق در ایران در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی ایران انتخابات عراق را خیلی مهم و الهام بخش خواند و تصریح کرد: عراقی ها با اراده ملی ثابت کردند که تروریست ها و مرتجعین را ناکام می گذارند. آنها خواستند عراقی ها را به چالش بکشند، اما مردم عراق پای صندوق های رای آمدند تا بگویند ارتجاع و تروریسم را قبول ندارند.

سفیر عراق درباره نتایج احتمالی انتخابات عراق با اشاره به وجود برخی گمانه زنی های غیر دقیق گفت: شاید نتایج اولیه تا دو هفته دیگر و حتی یک ماه طول بکشد و مرجع اصلی در این خصوص، کمیسیون عالی انتخابات است.

وی با این وجود افزود: شیعیان، اکثریت و پیروز انتخابات خواهند بود اما جزئی از بافت عراق در کنار کردها، سنی ها و ...هستند و در میان شیعیان هم نمی توان گفت کدام ائتلاف پیشتاز انتخابات است.

مجید الشیخ تصریح کرد: ما نیاز به 168 کرسی در پارلمان داریم تا نخست وزیر انتخاب کنیم. با این حال، باید ائتلاف های جدید بین جریان های همگرا در دیدگاه های سیاسی شکل بگیرد و ممکن است توافقات جدیدی شکل بگیرد.

سفیر عراق در جمهوری اسلامی ایران، اولین ماموریت مهم دولت آینده را امنیت مردم و همچنین ساختن عراق تخریب شده به دست آمریکایی ها دانست .

وی گفت: انشاالله به تدریج مدارس و بیمارستان ها و مسکن برای مردم عراق خواهیم ساخت... باید به خانواده های شهدای عراقی رسیدگی کنیم و بازنشستگان را دریابیم. دولت عراق در این زمینه ها جدی است.

مجید الشیخ درباره اینکه چگونه باید زمینه برای اخراج گروهک منافقین از خاک عراق فراهم شود، گفت: اراده مردم و حکومت این نیست که منافقین بمانند . اینها تحمیل شده اند و ما می خواهیم بروند. آنها در سرکوب انتفاضه شعبانیه عراق هم مشارکت داشنتد. ما با طرف های بین المللی هم در این باره رایزنی های مکرری داشته ایم. بان کی مون دبیر کل سازمان ملل به ما قول داد که باید بروند و قولش محقق نشد، اما آنها در محاصره هستند و اجازه نمی دهیم بین ما و ایران تنش ایجاد کنند. امیدواریم زودتر بروند و ما را از شر خود خلاص کنند. خواسته ما اخراج منافقین است.

شبس**9241** 1552
کد N257815

وبگردی