آفتاب

لاریجانی: فرهنگ و تربیت نباید پرده نشین باشند/ اجرای قانون هزینه‌های هنگفتی بر دوش دولت گذاشته است

لاریجانی: فرهنگ و تربیت نباید پرده نشین باشند/ اجرای قانون هزینه‌های هنگفتی بر دوش دولت گذاشته است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در بسیاری از مواقع شاهد این هستیم که قانون به درستی اجرا نمی شود که عدم اجرای صحیح قانون هزینه های هنگفتی را بر دوش دولت گذارده است.

به گزارش  تسنیم از قم، علی لاریجانی که در سی امین یادواره گرامیداشت روز معلم سخن می گفت، اظهار کرد: در نظام جمهوری اسلامی ایران روز معلم روز شهادت آیت الله مرتضی مطهری انتخاب شده است که این روز بسیار با منزلت و مبارک است و در این میان باید تمام مردم از این شهید بزرگوار الگو بگیرند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: امیدواریم هفته معلم ثمرات مفیدی برای آموزش و تربیت داشته باشد البته در این راه مشکلات زیادی داریم که باید در صدد رفع این مشکلات بر آیم تا این مشکلات گریبان گیر دانش آموزان نشود.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری عنوان کرد: روز گذشته مقام معظم رهبری نکته مهمی را مطرح کردند که رشد اقتصادی در کشور بدون رشد فرهنگی ممکن نیست و این نکته مهمی است که به معنای این است که فرهنگ نباید در حاشیه قرار گیرد و در این راستا آموزش و پرورش باید پیگیر جدی این مسئله باشد.

وی خاطر نشان کرد: افرادی که به دنبال رشد اقتصادی هستند باید بدانند که اگر رشد فرهنگی در جامعه رخ ندهد شاهد رشد اقتصادی نیستیم که در این میان با توجه به نام گذاری امسال سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی باید آن را به فال نیک گرفت و سعیمان در بهره مندی از تمامی امکانات به کار گیریم.
لاریجانی با اشاره به اینکه چگونه می توان شاهد رشد اقتصادی بود عنوان کرد: رشد اقتصادی مانند قانون و بخشنامه نیست که به ادارات و نهادها فرستاده شود تا آنان با توجه به آن رفتار کنند بلکه رشد اقتصادی زمانی در جامعه محقق می شود که تمام افراد جامعه با کمک یکدیگر سعی در ایجاد بسترهای مناسب شوندنماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای آنکه شاهد رشد اقتصادی شویم باید از افراد دارای اراده در تمامی زمینه های اقتصادی بهره مند شد تا شاهد رشد فرهنگ در جامعه نیز باشیم.

فرهنگ و تربیت پرده نشین نباشند
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سخن رهبری باید پایه و اساس کار مسئولان قرار بگیرد اظهار کرد: فرهنگ و تربیت نباید پرده نشین باشند زیرا که اصل هر نظامی به فرهنگ و تربیت آن کشور بر می گردد و از همین رو باید برای توسعه و پیشرفت کشور به سمت رشد فرهنگی گام برداریم.
وی بیان کرد: بصیرت مدیران آموزش و پرورش سبب رشد آموزشی می شود که مرحوم آیت الله مطهری در باره تربیت مطالب ارزنده ای را ارائه کرده اند که نظام تربیتی ایشان نسبت به سایر نظام های آموزشی دارای برجستگی و اهمیت فراوانی است.
لاریجانی با اشاره به اینکه نباید فرهنگ و آموزش به شیوه مهندسی باشد گفت: باید استعداد افراد شناسایی و سعی در شکوفایی این استعدادها داشته باشیم که این معنای درست تربیت در جامعه است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: شهید مطهری نظریه ای در باب تربیت و فطرت داشتند که این نظریه یک اصل مهم است که سایر بخش های فکری ایشان را نیز می سازد که شهید مطهری معتقد بودند تربیت به فطرت انسان بر می گردد و از سوی دیگر تربیت از نظر ایشان به معنای شکوفایی استعدادها است.
رئیس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: شکوفایی استعدادها یک امر ساده نیست که باید معلمان سعی در رشد و شکوفایی استعدادهای دانش آموزان داشته باشند و از همین رو نخست باید سعی کنند تا استعدادهای آنان را شناسایی کنند که با چه نوع استعدادهای رو به رو هستند.

وی با اشاره به اینکه در تربیت رشد عقلی حائز اهمیت است عنوان کرد: اگر افراد سعی دارند که شاهد رشد اقتصادی در جامعه باشند باید نخست شاهد رشد عقلی باشند که در این میان اگر انسان ها دارای خلاقیت باشند کمک فراوانی به رشد اقتصادی و فرهنگی جامعه می کند.
لاریجانی تصریح کرد: اگر فردی تعلق خاطری به مجاهدت نداشته باشند به عنوان منافق از دنیا می رود از همین رو رشد استعدادها و شکوفایی آنها نیز به نوعی مجاهدت محسوب می شود.


تفکر اسلامی یعنی اصلاح نفس و سرکوب امیال
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تفکر اسلامی اظهار کرد: تفکر اسلامی به معنای سرکوب هوای نفس نیست و به معنای اصلاح نفس است و در بسیاری از مواقع اسلام برخی از امیال را سرکوب و در برخی مواقع دستور به ارضای نفس می دهد.
رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ازدواج به معنای کمال بخشی به شخصیت انسان است که شهید مطهری درباره شخصیت انسان نظریه کاملی را ارائه کرده اند که در این میان عبادت سبب رشد شخصیت در انسان ها می شود.

وی گفت: گاهی تعلیم و تربیت مانند جامعه امروزی ما دچار نظام سکولاری می شود که این به معنای این است که نظام ها خارج از اسلام باشد.
لاریجانی با اشاره به اینکه نفس انسان به وسیله اراده شکل می گیرد عنوان کرد: یکی از نکات حائز اهمیت این است که محیط تاثیر به سزایی در تعلیم و تربیت افراد دارد که ما نیازمند این هستیم محیط مناسبی برای آموزش و پرورش دانش آموزان فراهم کنیم که مدرسه در تراز همین نوع تفکر قرار دارد.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: معلمان شغل انبیا (ع) را دارند که این وظیفه آنان را دو صد چندان سنگین تر می کند و از همین رو است که معلمان در جامعه دارای ارج قرب و احترام هستند.
بودجه 27 هزار میلیارد تومانی آموزش و پرورش در کشور
رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بودجه وزارت آموزش و پرورش 27 هزار میلیارد تومان بوده است که این بودجه در مقابل بودجه های عمرانی و جاری مبلغ اندکی است که این در حالی است که در کشور در حدود میلیون دانش آموز وجود دارد که هزینه تحصیلی هر دانش آموز مبلغ دو میلیون تومان است.
وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش در وضعیت مطلوب و مناسبی نیست عنوان کرد: یکی از نکات مهم این است که حقوق و دستمزد معلمان با توجه به زحماتی که می کشند اندک است و این یکی از دغدغه های مهم معلمان است که خواستار رسیدگی به این موضوع هستند.
لاریجانی گفت: بسیاری از ادارت و نهادهای دولتی نیازی به ندارند که دولتی باشند که این نوع نهادهای دولتی وظایف سنگینی را بر عهده دولت گذاشته است که مقام معظم رهبری خواستار این بودند که این نوع ادارات به مردم واگذار شود که قانونی در این مورد تصویب شد که در ظاهر برخی از ادارات دولتی نیستند اما در باطن دولتی اداره می شوند.

عدم اجرای صحیح قانون هزینه‌های هنگفتی بر دوش دولت گذاشته است
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: در بسیاری از مواقع شاهد این هستیم که قانون به درستی اجرا نمی شود که عدم اجرای صحیح قانون هزینه های هنگفتی را بر دوش دولت گذاشته است.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سهام عدالت عنوان کرد: سهام عدالت را باید خود مردم اداره کنند و این درست نیست که برخی از افراد در پشت پرده این سهام را اداره کنند و تنها به دادن برگی به مردم اکتفا کنند و در پایان سودی را به طور مساوی در میان آنها تقسیم کنند که این در حالی است که مردم باید نسبت به سهام عدالت احساس مالکیت داشته باشند.

وی تصریح کرد: مشکلات موجود در جامعه ریشه‌ای است و باید آنان را از ریشه درست کرد که در حال حاضر با جامعه آرمانی بسیار فاصله داریم که باید سیاست های خاصی برای رفع این مشکلات طراحی و اجرائی شود تا بتوانیم با مردم صریح صحبت کنیم و از آنان درخواست کمک و مشورت کنیم.

لاریجانی با اشاره به اینکه کشور دچار رکود اقتصادی است عنوان کرد: ساز و کارها باید تغییر پیدا کند و چرخ تولید که در حال حاضر به کندی در حال حرکت است به آن سرعت بخشیده شود.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: در برخی از ادارت کارهای بر خلاف قانون انجام شده است که باید قانون خاصی برای جلوگیری از این نوع خلاف ها تدوین شود.

 

2323

کد N257774

وبگردی