آفتاب

رییس جمهوری ˈصربسکاˈ خواهان استقلال این منطقه شد

رییس جمهوری ˈصربسکاˈ خواهان استقلال این منطقه شد

بلگراد-ایرنا- رییس جمهوری ˈصربسکاˈ بوسنی و هرزگوین گفت: جمهوری ˈصربسکاˈ می بایستی اعلام استقلال کند ولی برگزاری همه پرسی در این خصوص نیازمند زمان است تا بی ثباتی و هرج و مرج شکل نگیرد.

روزنامه های بوسنی و هرزگوین نوشتند: ˈˈمیلوراد دودیکˈ در جمع خبرنگاران گفته است ،اگر این منطقه می تواند دوکشور آلبانی و کوزوو را بپذیرد، پس قادر است دو کشور صرب را نیز در جغرافیایی سیاسی خود مورد تایید قرار دهد.

وی افزود: برگزاری همه پرسی برای استقلال جمهوری صرب ها از بوسنی و هرزگوین را زمانی اعلام خواهد کرد که برای همه غیر منتظره باشد.

ˈدودیکˈ با تاکید بر اینکه جمهوری صربسکا به عنوان کشوری مستقل می تواند وضعیت مالی بهتری داشته باشد و زودتر به عضویت اتحادیه اروپا در آید، گفت: از بوسنی و هرزگوین هیچ سود و استفاده ای نداریم.

با توجه به اینکه انتخابات ریاست جمهوری در بوسنی و هرزگوین در اکتبر سال جاری میلادی برگزار می شود برخی از تحلیلگران امور سیاسی در بالکان اظهارات ˈدودیکˈ برای انجام همه پرسی جهت استقلال جمهوری صرب ها را تلاشی برای کسب امتیاز بیشتر در آستانه انتخابات می دانند.

دودیک به مساله شبه جزیره کریمه و پیوستن آن به فدراسیون روسیه از طریق برگزاری همه پرسی و همچنین به اعلام استقلال اسلوونی از یوگسلاوی سابق با برگزاری همه پرسی در سال 1991 میلادی اشاره کرد و گفت: موضع کشورهای غربی در خصوص استقلال از طریق برگزاری همه پرسی یکسان نیست.

دودیک ضمن رد شایعات مربوط به حمایت ˈولادیمیر پوتینˈ رییس جمهور فدراسیون روسیه از اظهارات وی برای همه پرسی جهت دستیابی به استقلال جمهوری صربسکا، گفت: با هیچ مقام روسی در این باره گفت و گو نکردم.

وی همچنین با اشاره به اینکه روس ها نسبت به غربی ها در مقابل صرب ها موضع عادلانه تری دارند، افزود: ما اروپایی هستیم و اروپا یک متحد طبیعی برای جمهوری صربسکا است.

بوسنی و هرزگوین بر اساس قرارداد صلح دیتون از یک هویت سیاسی جمهوری صرب ها و یک بخش مسلمان و کروات نشین به نام فدراسیون بوسنی و هرزگوین که دارای ده استان است، تشکیل شده است.

صرب های بوسنی و هرزگوین که بیش از یک میلیون نفر از جمعیت بوسنی و هرزگوین را تشکیل می دهند در چارچوب جمهوری صرب ها در این کشور در بیشتر زمینه ها سیاستی مستقل داشته و با صربستان در تمامی بخش ها به ویژه همکاری های اقتصادی و تجاری رابطه بسیاری نزدیکی دارند.

اروپام**2061**5981
کد N257423

وبگردی