آفتاب

جزییات نشست گروه 1+5 درباره ایران

جزییات نشست گروه 1+5 درباره ایران

نمایندگان کشورهای عضو گروه 1+5 برای بررسی و دست یابی به استراتژی برای ادامه مذاکرات هسته ای با ایران، در شهر بروکسل نشست مشترکی را برگزار کردند.

عصر ایران: نمایندگان کشورهای عضو گروه 1+5 برای بررسی و دست یابی به استراتژی برای ادامه مذاکرات هسته ای با ایران، در شهر بروکسل نشست مشترکی را برگزار کردند.

رویترز گزارش داد؛ این در حالی است که مذاکرات 1+5 با ایران وارد مرحله سرنوشت سازی شده است و زمان زیادی هم تا مهلت نهایی دست یابی به نتیجه یعنی پایان مهلت 6 ماهه در روز 20 جولای آینده (29 تیرماه) باقی نمانده است.

ایران و گروه 1+5 قبل از این به توافق موقت 6 ماهه ای دست یافته بودند. بر اساس متن این توافق، دو طرف در مدت 6 ماه، مذاکرات برای دست یابی به توافق نهایی را انجام می دهند.

قرار است هیات های مذاکره کننده ایران و 1+5 روز 13 ماه می در وین، مرحله جدیدی از مذاکرات را آغاز کنند.

منابع خبری و رسمی درباره تصمیمات نشست بروکسل چیزی نگفتند ولی یک سخنگوی کاترین اشتون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت مذاکرات مفید بود.

گروه 1+5 قصد دارد در نیمه ماه می (ماه جاری میلادی) مذاکرات برای تهیه پیش نویس توافق نهایی با ایران را آغاز کند. توافقی که به نزاع 10 ساله میان ایران و غرب بر سر مسئله فعالیت های هسته ای ایران پایان خواهد داد.

دیپلمات های آگاه می گویند در سه مرحله اخیر از مذاکرات هسته ای درباره یکی از پیچیده ترین بخش ها یعنی موضوع راکتور آب سنگین اراک، دو طرف (ایران و 1+5 ) توانستند به توافق دست یابند.

رویترز اضافه کرد: مذاکرات تاکنون درباره دیگر موضوعات اصلی، شاهد پیشرفت نبوده است. دو طرف هم اکنون بر ارائه و تشریح مواضع خود به صورت کلی به جای گفتگو درباره راه حل آنها تمرکز دارند. دیپلمات های غربی هشدار می دهند هم اکنون شکاف و فاصله میان دو طرف گسترده و  عبور از آن بسیار سخت است.

تعیین تعداد سانترفیوژهایی که در ایران فعالیت خواهند کرد نیز از دیگر موضوعات سخت مذاکرات است.

یک دیپلمات غربی می گوید این موضوعی است که باید در عصر روز 19 جولای آینده (28 تیرماه) درباره آن به توافق دست یافت. دست یابی به توافق درباره این موضوع، چالش بزرگی است.
کد N257296

وبگردی