آفتاب

درخواست میانجیگری آمریکا بین دولت ترکیه و فتح الله گولن

درخواست میانجیگری آمریکا بین دولت ترکیه و فتح الله گولن

ایرنا نوشت:

روزنامه ˈینی شفق ˈ چاپ ترکیه ،متمایل به دولت آنکارا روز پنجشنبه در مطلبی نوشت که ˈدیوید پترائوس ˈ رییس سازمان جاسوسی آمریکا ˈسیاˈ در سال 2012 در دیدار با اردوغان پیشنهاد میانجیگری واشنگتن بین دولت آنکارا و ˈ فتح الله گولن ˈ مخالف آمریکانشین را ارائه کرده بود.

به گزارش ایرنا ، روزنامه ینی شفق در مقاله ای به قلم ˈ عبدالقادر سلویˈ مقاله نویس این روزنامه ، این ادعا را مطرح کرد.

به نوشته ینی شفق ، پترائوس در سال 2012 در دیدار با ˈ رجب طیب اردوغان ˈ نخست وزیر ترکیه عنوان کرده بود که اگر ترکیه عذرخواهی اسراییل را برای عادی سازی روابط آنکارا و تل آویو بپذیرد دولت واشنگتن نیز آماده میانجیگری بین دولت آنکارا و فتح الله گولن برای حل اختلافات است.

سلوی با تاکید بر اینکه در سال 2012 میلادی هنوز اختلافات بین جماعت گولن و دولت آنکارا علنی نشده بود و دو طرف در پشت پرده با یکدیگر درگیر بودند، نوشت: این پیشنهاد تعجب نخست وزیر ترکیه را برانگیخت و به آن پاسخی نداد.

این روزنامه نگار می نویسد که طرح پیشنهاد رییس سازمان جاسوسی سیا در زمانی که موضوع اختلافات بین دولت آنکارا و جماعت گولن علنی نشده بود بیانگر آن است که ارتباط نزدیکی بین گولن با آمریکا وجود دارد و با لحاظ این ارتباط نزدیک مساله استرداد فتح الله گولن از آمریکا در صورت درخواست دولت آنکارا در هاله ای از ابهام قرار خواهد گرفت.

در پی عملیات فساد مالی وارتشا توسط پلیس و دادستان استانبول که منجر به دستیگری شماری از منتسبان به دولت ترکیه شد ، دولت آنکارا دولت موازی به رهبری فتح الله گولن را که در پنسیلوانیای آمریکا اقامت دارد مسوول این عملیات دانست.

ترکیه در پی درخواست استرداد گولن از دولت واشنگتن است.

4949

کد N257243

وبگردی