آفتاب

ارسال شنودهای مقامات دولتی ترکیه به کشورهای خارجی

ارسال شنودهای مقامات دولتی ترکیه به کشورهای خارجی

آنکارا- ایرنا - دادستان منطقه ˈگلباشی ˈ استانبول تحقیقات خود را در مورد ادعاهای جاسوسی منتسبان به جماعت ˈ فتح الله گولنˈ مخالف دولت آنکارا و در اختیار گذاشتن شنودهای مقامات دولتی به کشورهای خارجی را از اداره ارتباطات و فناوری ترکیه آغاز کرد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از منابع خبری ترکیه ،دادستان منطقه گلباشی استانبول پس از درج مقاله ای در روزنامه ˈصباحˈ چاپ ترکیه با عنوان اینکه متن شنودهای تلفنی مقامات دولتی ترکیه در اداره ارتباطات و فناوری این کشور در اختیار کشورهای بیگانه قرار گرفته بود، تحقیقات خود را در این زمینه آغاز کرد.

روزنامه صباح پیش از این نوشته بود که تمامی مکالمات تلفنی ضبط شده در مرکز ارتباطات و فناوری ترکیه پاک شده است ولی پیش از پاک شدن از آنها کپی برداری شده است.

این روزنامه می نویسد : پیش از پاک شدن اطلاعات در مرکز ارتباطات و فناوری ترکیه از طریق ماهواره بطور گسترده اطلاعاتی به کشورهای خارجی منتقل شده است.

دولت آنکارا پس از عملیات فسادمالی و ارتشاء توسط پلیس و دادستان استانبول که منجر به دستگیری شماری از منتسبان دولت ترکیه شد ، این عملیات را به جماعت گولن منتسب کرد.

دولت آنکارا در پی این عملیات تغییراتی گسترده ای را در اداره ارتباطات و فناوری ترکیه آغاز کرد و رییس ، معاونان و روسای شعب و برخی از کارمندان این اداره را برکنار و معاون سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه را به ریاست این سازمان منصوب کرد.

دولت آنکارا به ویژه ˈ رجب طیب اردوغان ˈ نخست وزیر ترکیه جماعت گولن را به تشکیل دولت موازی و براندازی متهم کرده اند.

رسانه های ترکیه پیش از شنود شمار بسیاری از مقامات دولتی ترکیه از جمله رییس جمهوری ، نخست وزیر و رییس ستاد مشترک ارتش ترکیه خبر داده بودند.

خاورم**2012** 230**1566
کد N257185

وبگردی