آفتاب
درگیریهای روز کارگر در استانبول /

پلیس استانبول از ورود راهپیمایان به میدان تقسیم جلوگیری می کند

پلیس استانبول از ورود راهپیمایان به میدان تقسیم جلوگیری می کند

آنکارا- ایرنا - هزاران پلیس از صبح امروز چهارشنبه با استقرار در راههای منتهی به میدان تقسیم استانبول و با شلیک گاز اشک آور از ورود راهپیمایان روز کارگر به میدان تقسیم جلوگیری می کنند.

به گزارش ایرنا ، از صبح امروز پنجشنبه گروههای هوادار و اعضای سندیکاهای کارگری با تجمع در مناطق مختلف استانبول به سوی میدان تقسیم راهپیمایی کردند ، اولین گروه که از طریق میدان بشیکتاش قصد ورود به میدان را داشتند با مداخله پلیس رو به رو شد و نیروهای پلیس با شلیک گاز اشک آور و با استفاده از ماشینهای آبپاش آنان را متفرق کردند.

شماری از تظاهر کنندگان که به ممنوعیت برگزاری مراسم روز کارگر در استانبول اعتراض کرده و علیه دولت شعار می دادند دستگیر شدند.

در مناطق ˈاوک میدانیˈ و شاهراه ˈای 5 ˈاستانبول نیز تظاهرکنندگان با پلیس درگیر شدند.

به رغم اعلام دولت ترکیه مبنی بر اینکه به هیچ وجه امروز اجازه برگزاری مراسم ˈروز جهانی کارگرˈ در میدان تقسیم استانبول داده نخواهد شد ؛ سندیکاهای کارگری و نهادهای غیر دولتی دیروز اعلام کردند که امروز در میدان تقسیم تجمع خواهند کرد.

کمیته برگزاری مراسم روز جهانی کارگر در استانبول متشکل از نمایندگان سندیکای کارگران انقلابی ، سندیکای کارکنان شاغل در بخش دولت ، اتحادیه اطاقهای معماران و مهندسان و اتحادیه پزشکان ترکیه روز چهارشنبه در نشستی در استانبول اعلام کردند که اعضا و هواداران این نهادها فردا در میدان تقسیم استانبول خواهند بود.

سخنگویان این کمیته اعلام دولت مبنی بر ممنوعیت برگزاری مراسم روز جهانی کارگر در میدان تقسیم استانبول را غیر قانونی و غیر منطقی ارزیابی کردند.

این نشست با شعارهای همه جا اعتراض ، همه جا تقسیم و همه راهها به میدان تقسیم منتهی می شود پایان یافت.

این در حالیست که صبح دیروز (چهارشنبه ) پیش از برگزاری این نشست استانداری استانبول در اطلاعیه ای اعلام کرد که به دلیل مشکلات امنیتی و نامناسب بودن میدان تقسیم برای حضور هزاران تن اجازه برگزاری بزرگداشت روز جهانی کارگر در این میدان داده نشده است.

در این اطلاعیه آمده است ؛ کارشناسان گفته اند که در صورت بروز مسائل امنیتی امکان تخلیه میدان وجود ندارد و احتمال بروز آسیبهای جانی و مالی برای حاضریند درتجمع وجود دارد.

امروز در همه شهرهای ترکیه و در چندین منطقه دیگر استانبول از جمله کادیکوی نیز قراراست تظاهراتهای روز کارگر برگزار شود.

خاورم ** 2010**230**1566
کد N257048

وبگردی