آفتاب

هیات سازمان ملل از غزه تحت محاصره بازدید کرد

هیات سازمان ملل از غزه تحت محاصره بازدید کرد

تهران - ایرنا -ˈجیمز راولیˈ هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در فلسطین به همراه هیاتی از دیپلمات های اروپایی با سفر به نوار غزه تحت محاصره، از نزدیک در جریان اوضاع وخیم انسانی و مشکلات متعدد مردم این منطقه قرار گرفتند.

شبکه الجزیره روز پنجشنبه اعلام کرد: هیات بین المللی در این سفر به دو مشکل اساسی یعنی مساله تامین برق و دفع فاضلاب در غزه که مهمترین بحران های انسانی پیش روی بیش از یک و نیم میلیون غیر نظامی تحت محاصره در این منطقه است پرداختند.

هیات مذکور از پروژه بزرگ تصفیه خانه فاضلاب در مرکز نوار غزه بازدید کرد و مطلع شد که این پروژه به دلیل ادامه محاصره غزه از سوی اسرائیل به حالت تعطیل در آمده است.

اعضای هیات ادامه محاصره غزه و متوقف ماندن طرح های اساسی را در این منطقه به شدت محکوم کردند.

یکی از اعضای هیات گفت هدف اعضا از سفر به غزه، تاکید بر لزوم ورود مواد اساسی مورد نیاز از گذرگاه های ارتباطی غزه با جهان خارج و بر آورد نیازهای روزمره مردم و یاری آنان در تامین این نیازها است.

هیات با هیچ یک از رجال سیاسی فلسطینی در غزه دیدار نکرد و به گفت و گو با مسوولان بخش های خدمات انسانی بسنده کرد.

این اولین هیات بین المللی است که پس از توافق آشتی داخلی فلسطینی از غزه بازدید می کند.

البته دیپلمات های اروپایی عضو این هیات از اظهار نظر در باره توافق آشتی حماس و تشکیلات خودگردان خودداری کردند اما راولی به شبکه الجزیره گفت سازمان ملل و بسیاری از طرف های بین المللی از هر گونه توافق آشتی فلسطینی به شرط پایبندی آن به مصوبات سازمان آزادیبخش فلسطین در خصوص شناسایی اسرایئل و رد خشونت حمایت می کنند. راولی افزود توافق آشتی که مبتنی بر این تعهدات باشد، وضعیت انسانی در غزه را هم بهبود می بخشد.

فلسطینی ها امیدوارند بازدید هیات های بین المللی از غزه از چارچوب محکوم کردن محاصره غزه فراتر رود و به مرحله فشار واقعی و عملی بر اسرائیل برای پایان دادن به محاصره غزه و دست برداشتن تل آویو از سیاست مجازات دسته جمعی فلسطینی ها برسد.

خاورم 1491**1479
کد N256855

وبگردی