آفتاب

دیده‌بان حقوق بشر صدور حکم اعدام دسته‌جمعی در مصر را محکوم کرد

دیده‌بان حقوق بشر صدور حکم اعدام دسته‌جمعی در مصر را محکوم کرد

دیده‌بان حقوق بشر صدور مجازات اعدام دسته‌جمعی در مصر را محکوم کرد و آن را نقض آشکار و بنیادین حق برگزاری دادگاه‌ عادلانه دانست که این کشور بر اساس حقوق بین‌الملل موظف به تبعیت از آن است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، یک قاضی مصری در 28 آوریل پیشنهاد صدور مجازات اعدام علیه 683 نفر را ارائه کرد که بسیاری از قربانیان آن متهم به همکاری با اخوان‌المسلمین و حمله به یک ایستگاه پلیس در اوت سال 2013 در شهر المینیا هستند.

سارا لی ویتسون، سرپرست خاورمیانه و شمال آفریقا در دیده‌بان حقوق بشر ابراز تأسف کرد که مصر همانند یک شکلات با مجازات اعدام رفتار می‌کند و این احکام وحشتناک یک سند دیگر از نحوه عملکرد سیستم قضایی مصر است که نشان می‌دهد که این سیستم تا چه حد دارای نقص است.

این قاضی در 28 آوریل 2014 در یک پرونده حکم اعدام 37 تن را تایید و باقی متهمان را به حبس ابد محکوم کرد.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی دیده‌بان حقوق بشر، همه 683 مرد متهم در این پرونده در دادگاه روز 28 آوریل و حتی در طول کل روند محاکمه حضور نداشتند. آن‌ها به قتل،‌ اقدام به قتل، تهدید نظم عمومی، آتش‌سوزی یک ایستگاه پلیس و مشارکت با گروه اخوان‌المسلمین متهم بودند.

اسناد بدست آمده از سوی این سازمان نشان می‌دهد که قاضی حتی حاضر نشده است شواهد ارائه شده از سوی متهمان و وکلای آن‌ها را بررسی کند و همچنین به اظهارات شاهدان پرونده نیز گوش نداده است.

این در حالی است که بر اساس قانون اساسی مصر، یک متهم تا زمانی که جرمش در یک دادگاه عادلانه که در آن به وی اجازه دفاع از خود داده می‌شود ثابت نشود، بی‌گناه است. همچنین بنا بر کنوانسیون بین‌المللی حقوق سیاسی و مدنی که مصر از اعضای آن به شمار می‌آید، دولت‌ها در شرایط بسیار سخت و برای جرایم جدی و سنگین می‌توانند اعدام صادر کنند.

بر اساس این گزارش، اعدام‌های صادر شده اخیر در مصر محکومیت گسترده دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی را در پی داشته است. سخنگوی بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل نیز درباره این احکام هشدار داد و تاکید کرد که چنین احکامی می‌تواند دورنمای یک ثبات واقعی و بلندمدت را تضعیف کند. همچنین کمیسیون حقوق بشر و خلق آفریقا از مصر خواسته است تا این احکام را لغو کند.

علاوه بر این، کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اروپا نیز از صدور مجازات اعدام دسته‌جمعی در مصر ابراز تأسف کرده است.

سارالی ویتسون سرپرست خاورمیانه و شمال آفریقا در دیده‌بان حقوق بشر، در پایان گفت: این چگونه عدالتی است که پس از 15 دقیقه محاکمه و بدون حضور حتی یک وکیل و متهم، مجازات صادر می‌شود؟ محکوم کردن صدها تن به اعدام بدون در نظر گرفتن شواهد و ندادن اجازه به متهمان برای دفاع از خود نشان‌دهنده بی‌اعتنایی آزاردهنده به زندگی بشریت است.

انتهای پیام

کد N256789

وبگردی