آفتاب

رییس جمهوری تاتارستان بر توسعه روابط با ایران تاکید کرد

رییس جمهوری تاتارستان بر توسعه روابط با ایران تاکید کرد

مسکو - ایرنا- ˈرستم مینیخانوفˈ رییس جمهوری تاتارستان فدراسیون روسیه با اشاره به روابط دیرینه این جمهوری با کشورمان گفت: ماهمواره در کنار ایران بوده و خواهان گسترش روابط با این کشور هستیم.

به گزارش ایرنا، مینیخانوف روز چهارشنبه در دیدار ˈمهدی سناییˈ سفیر کشورمان با وی در قازان پایتخت جمهوری تاتارستان یادآورشد که چند بار به ایران سفر کرده ام و همچنان علاقمند به سفر دوباره به جمهوری اسلامی ایران جهت ارتقای سطح روابط موجود هستم.

رییس جمهوری تاتارستان توضیح داد: همکاریهای تاتارستان با جمهوری اسلامی ایران در عرصه های مختلف فرهنگی، علمی، صنعتی و تجاری رو به گسترش است و امروز شمار کثیری از دانشجویان ایرانی در دانشگاههای این جمهوری مشغول به تحصیل هستند.

مینیخانوف ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در جشنواره های متعدد فرهنگی تاتارستان مشارکت می کند و با وجود همکاری های خوب علمی و فرهنگی متاسفانه روابط اقتصادی و صنعتی موجود رضایت بخش نیست.

رییس جمهور تاتارستان افزود: ما توافقات و همکاری های خوبی در زمینه هواپیما وبالگرد سازی، خودروهای سنگین و دیگر ماشین آلات با ایران داشتیم که در یکی دوسال گذشته به خاطر تحریم ها نه تنها رشد نکرد، بلکه متوقف شد.

به گفته وی، این توافقات و همکاری ها باید احیا شوند. ما درصدد رفع این مشکل هستیم و از سرمایه گذاران و تجار ایرانی برای فعالیت در این جمهوری دعوت می کنیم. روابط تاتارستان با ایران باید در همه زمینه ها توسعه یابد.

رییس جمهور تاتارستان افزود: با توجه به آشنایی مقام ها و مردم تاتارستان با سفیر جمهوری اسلامی ایران و فعالیت های وی در جهت توسعه روابط ایران و روسیه، امیدواریم شاهد فصل نوینی در روابط این جمهوری با جمهوری اسلامی ایران باشیم.

سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه نیز در این دیدار با اشاره به پیشرفت های تاتارستان در حوزه های مختلف علمی، اقتصادی و صنعتی، گفت: روابط ایران و روسیه سابقه دیرینه ای دارد و خوشبختانه با شروع بکار دوباره آقای پوتین در مقام ریاست جمهوری و روی آمدن دولت آقای روحانی در ایران، شاهد جهش در روابط دو کشور هستیم.

سنایی یادآور شد: توافق های مهمی در دیدار روسای جمهور روسیه و ایران در بیشکک بعمل آمد که در مرحله اجرایی شدن قرار دارند و امیدواریم تاتارستان بتواند نقش و سهم قابل توجه ای در زمینه داشته باشد.

وی گفت: ریشه های عمیق فرهنگی و اشتراکات تمدنی ایران و تاتارستان انگیزه های همکاری را مضاعف کرده است که باید از این ظرفیت عظیم برای توسعه همکاریها در دیگر عرصه ها استفاده نمود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه گفت: جمهوری تاتارستان ظرفیت های قابل توجه ای برای توسعه همکاری استانی با جمهوری سلامی ایران دارد و لذا باید تلاش شود این توانمندی و ظرفیت به تجار و سرمایه گذاران ایرانی معرفی گردد و در مقابل از ظرفیت عظیم جمهوری اسلامی ایران برای توسعه اقتصادی این جمهوری بهره برداری نمود.

در این دیدار، طرفین با مرور روابط متقابل در عرصه های مختلف فرهنگی، اقتصادی، صنعتی و علمی، بر ضرورت توسعه و گسترش هرچه بیشترهمکاریها، تاکید کردند.

سنایی در سفر یکروزه خود به جمهوری تاتارستان همچنین با وزیر صنایع، رییس اتاق بازرگانی ، رییس دانشگاه فدرال قازان و مسئولین انستیتوی شرق شناسی آن جمهوری دیدار و گفتگو کرد.

وی همچنین در دیدار با دانشجویان و اساتید دانشگاه فدرال قازان، ضمن ایراد سخنرانی به پرسش های اساتید و دانشجویان آن دانشگاه پاسخ گفت.

علاوه بر آن سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه در دیداری مفصل با دانشجویان و ایرانیان مقیم قازان پای صحبت های آنها نشست.

سنایی در حاشیه این سفر از برخی کارخانجات و دیگر توانمندی های صنعتی جمهوری تاتارستان بازدید کرد.

جمهوری تاتارستان با 68 هزار کیلومترمربع و بیش از سه میلیون و 800 هزار نفر جمعیت مهم ترین جمهوری فدراسیون روسیه است که در زمینه سیاست خارجی و برگزاری روابط اقتصادی با کشورهای دیگری اختیارات ویژه ای دارد.

اروپام/ 518 **1010
کد N256444

وبگردی