آفتاب

سران احزاب عراقی در روز رای گیری

سران احزاب عراقی در روز رای گیری

تهران -ایرنا-سران احزاب و جریان های سیاسی عراق نیز همراه با مردم این کشور امروز چهارشنبه برای تعیین سرنوشت 328 کرسی پارلمان این کشور پای صندوق های رای رفتند تا از این طریق ترکیب دولت آینده، بویژه پست نخست وزیری و نیز پست ریاست جمهوری این کشور تعیین شود.

به گزارش ایرنا ، در شرایطی که حملات تروریستی به صندوق های رای از صبحگاهان شروع شده بود، مردم دسته دسته و گروه گروه به پای صندوق های رای رفتند و در برخی مراکز و حوزه ها نیز شخصیت ها و چهره های معروف سیاسی ظاهر شد.

از جمله ، اسامه نجیفی رییس پارلمان عراق است که در یکی از حوزه های رای گیری ، برگه رای خود را داخل صندوق انداخت و بعد به خبرنگاران گفت که کار رای گیری را از نزدیک زیر نظر داریم.

وی در عین حال گفته که برخی مشکلات وجود داشته؛ از جمله مشکلات امنیتی و تخلفات انتخاباتی.

محافل سیاسی و رسانه ای عراق انتظار دارند که نجیفی در روزهای آینده، به نحوه برگزاری انتخابات ایرادهایی وارد کند.

عادل عبدالهمدی معاون سابق رییس جمهوری عراق و از سران مجلس اعلای اسلامی نیز هنگام ریختن رای خود به صندوق اظهار داشته که انتخابات حق ملی است و مردم باید نامزدهای شایسته را روانه پارلمان کنند تا جلوی سیاست های شکست خورده گرفته شود. آنطور که گفته می شود او از جمله گزینه های پست نخست وزیری ائتلاف شهروند به رهبری عمار حکیم است.

ˈحسین الشهرستانیˈ معاون نخست وزیر عراق در امور انرژی نیز پابه پای مردم به یکی از شعبه های اخذ رای رفت و آنجا به خبرنگاران گفت که مشارکت در انتخابات پاسخ واقعی مردم به تروریسم است.

شهرستانی از همپیمانان قدیمی نوری المالکی در ائتلاف دولت قانون است؛ ائتلافی که بر ابقای نوری مالکی برای سومین بار در پست نخست وزیری اصرار دارد. با اینحال برخی جریان های رسانه ای گمانه زده اند که درصورت بن بست سیاسی ، شهرستانی می تواند یکی از گزینه های جایگزین مالکی از سوی ائتلاف دولت قانون تلقی شود.

عمار حکیم رییس مجلس اعلای اسلامی عراق نیز هنگام انداختن برگه رای خود به صندوق وعده کرده که در صورت پیروزی در انتخابات ، با یک تیم قدرتمند اجرایی، عراق را به ساحل امن می رساند.

او این روز را روز بزرگی توصیف کرد که به عقیده وی ˈامروز دمکراسی در عراق ریشه می دواندˈ.

حکیم هنوز نشان نداده که تمایلی شخصی برای پست نخست وزیری دارد یا نه ، اما گزینه های مطرح جریان تحت رهبری وی ، شخصیت هایی مانند عادل عبدالهمدی ، ابراهیم جعفری ، بیان جبر صولاغ و احمد چلبی هستند. آنطور که گفته می شود جریان حکیم از رقبای جدی این دوره نوری المالکی است.

مقتدی صدر ، رهبر معنوی جریانی سیاسی به همین عنوان در نجف هنگام انداختن برگ رای خود به صندوق خواستار تغییر و ایجاد رفاه برای مردم شد. وی که از مخالفان دولت مالکی است و اصرار دارد که او برای سومین بار برای این پست نامزد نشود، موقعیت خوبی برای کسب کرسی های پارلمانی دارد.

وی اخیرا از عالم سیاست کناره گیری کرد و هواداران او در این اواخر اعلام کردند که مقتدی باردیگر به سیاست بازخواهد گشت. این جریان هنوز فرد مشخصی را برای پست نخست وزیری معرفی نکرده است.

محمود المشهدانی ، رییس پارلمان سابق عراق و از فعالان مطرح و سرشناس اهل سنت هم بعد از مدتها که کمتر در رسانه ها ظاهر می شد، در یکی از شعبات اخذ رای گفت که تفاوت این انتخابات با انتخابات قبل در این است که تخلفات کمتری گزارش شده است.

مشهدانی معتقد است ، این انتخابات بزرگترین اتفاق در عراق است که براساس آن تکلیف پست های مهم اجرایی کشور از جمله نخست وزیری مشخص می شود.

نوری المالکی نخست وزیر عراق که گفته می شود ائتلاف تحت رهبری وی بیشترین اقبال عمومی را برای کسب کرسی های پارلمانی دارد، مخالفان را به بهانه جویی متهم کرد و گفت: برگزاری اتنخابات با این حجم و گستردگی و نیز شرایط امنیتی ، طبیعی است اما این مشکلات نمی تواند صحت و سلامت آن را زیر سوال ببرد.

وی هنگام انداختن رای خود به صندوق، انتقادهایی را که روز چهارشنبه به روند برگزاری انتخابات گرفته شده را نوعی بهانه جویی توصیف کرد و گفت، خرابی چند دستگاه الکترونیکی رای گیری را بهانه کرده اند این درحالی است که نمایندگان کمیساریای عالی در حوزه های رای گیری حضور داشته و برای راه اندازی این دستگاهها اقدام می کنند.

مالکی فهرست خود را برنده انتخابات جاری دانست و گفت، فهرست ما پیروز است و ائتلاف ما با هر فراکسیونی که به یکپارچگی عراق ایمان داشته باشد و به گروههای شبه نظامی وابستگی نداشته باشد، ممکن است.

او تاکید کرد که خط قرمز ائتلاف دولت قانون فقط یکپارچگی عراق است. نخست وزیر عراق همچنین درباره بحران امنیتی الانبار گفت که در مقابله با تروریست ها عقب نشینی نمی کنیم .

در همین حال ، ناظران اتحادیه عرب که در استان های مختلف عراق و بر صندوق های رای نظارت می کنند، امروز در نجف اشرف اعلام کردند که انتخابات در عراق به خوبی در حال انجام است.

عبدالناصر عثمان ناظر بین المللی این اتحادیه گفته که تاکنون هیچ تخلفی ثبت نشده است. او گفته که مراکز رای گیری را بصورت کامل زیر نظر دارند.

بیش از 9 هزار تن از فعالان سیاسی برای رقابت های سومین انتخابات پارلمانی عراق، خود را نامزد کرده اند تا هر کدام به یکی از 328 صندلی آن دست یابد.

نتایج انتخابات پارلمانی عراق، ترکیب و وزن جریان های سیاسی را در پارلمان مشخص کرده و پارلمان ضمن انتخاب رییس جمهوری، پست نخست وزیری را از طریق فراکسیون های قدرتمند تعیین خواهند کرد.

خاورم**1770**1586
کد N256361

وبگردی