آفتاب
سردبیر "آگوس" در پاسخ به مهر:

ایران و ترکیه باید با حرکت های ویرانگر مقابله کنند/ شکست سیاست خارجی اردوغان

ایران و ترکیه باید با حرکت های ویرانگر مقابله کنند/ شکست سیاست خارجی اردوغان

سردبیر هفته نامه "آگوس" در پاسخ به خبرنگار مهر با اشاره به شکست سیاست خارجی اردوغان تاکید کرد که ایران و ترکیه باید با حرکت های ویرانگر مقابله کنند.

"باکرات استوکیان" سردبیر هفته نامه "آگوس" چاپ استانبول-ترکیه امروز چهارشنبه در دفتر تحریریه دو هفته نامه "هویس" و در جمع انجمن های ارمنی تهران در ایران به سوالات اصحاب رسانه درباره تحولات ترکیه و مسائل مربوط به جامعه ارمنی و دیگر اقلیت های این کشور پاسخ داد.

هفته نامه  "آگوس" نشریه ای ترکی-ارمنی بوده و یکی از معروفترین نشریات ترکیه است که در 19 ژانویه 2007 سردبیر فقید آن "هراند دینک" به دست افراط گرایان ترکیه ترور شد.

اردوغان هم حامیان و هم منتقدان خاص خود را دارد و با انتخاب وی به عنوان رئیس جمهورری ترکیه تضاد در این کشور ریشه دار شده و شکاف ها گسترده تر می شود

از سوی دیگر دادگاه قاتلان دینک به یکی از جنجالی ترین دادگاههای تاریخ ترکیه تبدیل شد و تا به امروز نیز علی رغم صدور حکم برای قاتل و برخی از دستیارانش انگشت اتهام اکثر فعالان سیاسی اجتماعی ترکیه در این مسئله به سوی دولت آن کشور نشانه رفته است.

باکرات استوکیان در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره انتخابات آتی ترکیه گفت: احتمال بسیار قوی رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری آتی ترکیه خواهد بود.

وی افزود: اردوغان نتوانست اعتباری را که کسب کرده بود، حفظ کند. نخست وزیر ترکیه با رفتارهای خاص خود اعتمادها را کاسته و اگر تا دیروز طرفداران بسیاری داشت، هم اکنون هواداران وی ریزش پیدا کرده اند.

باکرات استوکیان تاکید کرد: اردوغان هم حامیان خود را داشته و هم منتقدان خاص خود را دارد و با انتخاب وی به عنوان رئیس جمهورری ترکیه تضاد در این کشور ریشه دار شده و شکاف ها گسترده تر می شود.

وی افزود: ترکیه امروز نیازمند نامزدی است که تضادها را از بین ببرد که فعلا چنین فردی نامزدی خود را در انتخابات ریاست جمهوری این کشور اعلام نکرده است.

باکرات استوکیان در رابطه با موضع ترکیه در قبال تحولات اوکراین گفت: متاسفانه ترکیه همواره سعی داشته تا نقش خاصی را عهده دار بوده و در پی آن است تا در خاورمیانه، قفقاز و اروپا به عنوان یک قدرت مطرح شود اما قدرتی که به چنین جایگاهی تبدیل شود، وجود نداشته و به همین دلیل کارهایی که اردوغان انجام می دهد، به شکست منتهی می شود

سردبیر هفته نامه آگوس گفت همین موضوع را در رابطه با نقش میانجیگر ترکیه در مذاکرات میان اسرائیل و فلسطین و همچنین روابط آنکارا و ایروان می توان مثال زد. همچنین اردوغان در رابطه با دمشق سیاست خصمانه ای را علیه بشار اسد دنبال کرده و فکر می کند که غرب در این راستا از ترکیه حمایت خواهد کرد اما آمریکا به نوعی از مواضع قبلی خود در قبال سوریه عقب نشینی کرده است.

باکرات استوکیان گفت: باید دعا کنیم که ترکیه با داشتن چنین مواضعی وارد بحث اوکراین نشود و شاهد شکست سیاست های آنکارا در کی یف نباشیم زیرا ترکیه در بحث انرژی مشکلات خاص خود را دارد و به آذریاجان و اقلیم کردستان عراق وابسته است و آنقدر هم آزاد نیست که وارد جنگ با کشوری شود.

سردبیر هفته نامه آگوس در رابطه با آینده مذاکرات ترکیه با اتحادیه اروپا در رابطه با پیوستن این کشور به این اتحادیه گفت: شاید روزی ترکیه به اتحادیه اروپا بپیوندد اما واقعیت امر این است که 10 سال پیش جامعه ترکیه نسبت به این مسئله نگرش مثبتی داشت اما امروز بدین گونه نیست.

متاسفانه ترکیه همواره سعی داشته تا در خاورمیانه، قفقاز و اروپا به عنوان یک قدرت مطرح شود اما قدرتی که به چنین جایگاهی تبدیل شود، وجود نداشته و به همین دلیل کارهایی که اردوغان انجام می دهد، به شکست منتهی می شود

باکرات استوکیان افزود: این درحالیست که ارامنه خود ترکیه خواهان پیوستن به اتحادیه اروپا هستند تا بحث احترام به حقوق بشر، آزادی مطبوعات و اصول اتحادیه در کشور مطرح شود.

وی در رابطه با آینده روابط تهران و آنکارا با توجه به تغییر مواضع ترکیه در قبال کشورهای منطقه از جمله سوریه گفت: ما اهالی ترکیه و شما اهالی ایران باید همواره هشیار بوده و نباید اجازه دهیم تا دولت های متقابل یا مسئولان این کشورها نسبت به ما موضع شدیدی بگیرند.

باکرات استوکیان گفت: با نگاهی به تاریخ می توان متوجه شد که ایران گذشته و حال با ترکیه با وجود داشتن مشکلات و درگیریهای خاص خود همکاریهای نزدیکی را داشته و باید هوشیاری خود را حفظ کرده و با حرکت های ویرانگر مقابله کنیم.

کد N256222

وبگردی