آفتاب

آمریکا متعهد است تا در صورت حمله از فیلیپین دفاع کند

آمریکا متعهد است تا در صورت حمله از فیلیپین دفاع کند

وزارت خارجه فیلیپین امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که واشنگتن براساس یک معاهده تعهد دارد تا در صورت حمله به خاک فیلیپین یا نیروهایش در دریای چین جنوبی، به مانیل کمک کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، آمریکا و فیلیپین روز دوشنبه یک قرارداد ادامه همکاری دفاعی منعقد کردند که به واشنگتن اجازه می‌دهد تا دسترسی بیشتری به پایگاه‌های محلی، کشتی‌ها، هواپیماها و تجهیزات و نیروهای فیلیپینی داشته باشد.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در همین راستا عنوان کرد که این قرارداد نظامی جدید شاهدی بر تعهد ناگسستنی آمریکا برای دفاع از قدیمی‌ترین متحدش در جنوب شرقی آسیا است.

آلبرت دل روساریو، وزیر خارجه فیلیپین نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: تحت این معاهده دفاعی مشترک، در صورتی که خاک فیلیپین یا نیروهای مسلح آن در ناحیه اقیانوس آرام مورد حمله قرار بگیرد، آمریکا از فیلیپین دفاع خواهد کرد.

این بیانیه دل رو ساریو نگرانی‌ها بابت احتمال عدم واکنش آمریکا نسبت به درگیری احتمالی فیلیپین و چین را از بین برد.

این در حالی است که برخی قانونگذارها و سازمان‌های غیر دولتی فیلیپین از این قرارداد انتقاد کرد و آن را ناقض قانون اساسی و حامی منافع آمریکا خوانده‌اند.

چین و فیلیپین اختلاف زیادی در دریای چین جنوبی دارند و در آخرین مورد پکن مانیلا را ماهیگیری در ناحیه‌ای از دریای چین جنوبی منع کرد.

انتهای پیام

کد N256074

وبگردی