آفتاب
«أَسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ»

سلام بر رجب؛ سلام بر بهار مناجات و بندگی

سلام بر رجب؛ سلام بر بهار مناجات و بندگی

حدیث قدسی می‌فرماید: "جَعَلتُ هذَا الشَّهرَ (رَجَبَ) حَبلاً بَینی و بَینَ عِبادی فَمَنِ اعتَصَمَ بِهِ وَصَلَ بِی" ماه رجب را ریسمانی میان خود و بندگانم قرار داده‏‌ام؛ هر کس به آن چنگ زند، به وصال من رسد.

حدیث قدسی می‌فرماید: "جَعَلتُ هذَا الشَّهرَ (رَجَبَ) حَبلاً بَینی و بَینَ عِبادی فَمَنِ اعتَصَمَ بِهِ وَصَلَ بِی" ماه رجب را ریسمانی میان خود و بندگانم قرار داده‏‌ام؛ هر کس به آن چنگ زند، به وصال من رسد.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، باز ماه رجب از راه رسید، ماهی که آمده تا با صیقل دادن دل و آشتی دادن انسان‌هایی که در طول سال درگیر زندگی روزمره از خدای خود غافل شده و احیانا او را از یاد برده‌اند، دل را به مهمانی خوبی‌ها ببرد خوشا به حال آنان که برای رسیدن این مهمان که قرار است همسفر رمضان ما، باشد لحظه شماری می‌کردند.

با ورود به ماه رجب فصل نیایش آغاز می‌شود، فصلی که ماه‌های رجب، شعبان و رمضان را در خود جای داده و ماهی است که بندگان خاص خداوند در این فصل به عبادت خالصانه و راز و نیازهای خاضعانه می‌پردازند.

ماه رجب، ماه شعبان و ماه رمضان شرافت زیادی دارند و در فضیلت آن‌ها روایات بسیاری وارد شده است. از حضرت رسول(ص) روایت شده که: ماه رجب ماه بزرگ خدا است و ماهی در حرمت و فضیلت به آن نمی‌رسد و جنگیدن با کافران در این ماه حرام است و شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه امت من است کسی که یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، موجب خشنودی خدای بزرگ می‌شود و غضب الهی از او دور می‌شود و دری از درهای جهنم بر روی او بسته گردد.

و اما رجب، ماه رجب فرصت مغتنمی برای شستشوی دل و جان از گناه و غفلت و در ورودی به ماه پرفیض و برکت و مهمانی خدا یعنی؛ رمضان است.

فضیلت ماه مبارک رجب

در فضیلت این ماه عزیز روایات بسیاری وارد شده است؛ پیامبر خدا(ص) می‌فرماید: رجب، «شهرالله الأصم» است و بدان سبب آن را «اصم» نامیدند که هیچ ماهی به پایه عظمت آن نمی‌رسد.

از حضرت موسی بن جعفر(ع) روایت شده است که: هرکس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، آتش جهنم یک سال، از او دور شود و هر کس سه روز از آن را روزه بگیرد بهشت بر او واجب می‌شود.

و همچنین فرمود که: رجب نام نهری است در بهشت که از شیر سفیدتر و از عسل شیرین‏‌تر است. هر کس یک روز از رجب را روزه بگیرد البته از آن نهر بیاشامد.

از امام صادق(ع) روایت است که حضرت رسول اکرم(ص) فرمود که: ماه رجب ماه استغفار امت من است پس در این ماه بسیار طلب آمرزش کنید که خدا آمرزنده و مهربان است و رجب را "أصب" می‌گویند زیراکه رحمت خدا در این ماه بر امت من بسیار ریخته می‌شود پس بسیار بگوئید: «أَسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ».

یا حضرت رسول اکرم(ص) فرموده‌اند: هر کس ماه رجب را درک کند و اول و وسط و آخر آن ماه را غسل نماید، از گناهان خود پاک می‌شود مانند روزی که از مادر متولد شده است.

با همه فضایل و زیبایی‌هایی که ماه رجب دارد و خداوند این ماه‌ها و مناسبت‌ها را تنها برای رسیدن ما انسان‌ها به سعادت و کمال قرار داده، از خدا بخواهیم خدایا رجب امسال ما را متفاوت با سال‌های دیگر قرار بده و از او بخواهیم خدایا؛ یک سال دیگر گذشت و یک ماه رجب دیگر رسید... کاش بشود در این یک ماه فقط با تو بود و گناه نکرد. ثواب کردن و عبادت تو در این ماه سعادت بزرگی است که نصیب هرکسی نمی‌شود.

اما... چقدر خوب می‌شود اگه قرار بگذاریم از امروز نمازهای‌مان را اول وقت بخوانیم، روزی چند آیه قرآن بخوانیم، هر روز صدقه بدهیم، سعی کنیم حرام خدا را حلال نکنیم، در انجام واجبات کوتاهی نکنیم و مستحبات را در حد توان انجام دهیم و ... به هرحال این ماه، ماه خود خداست، پس هرکاری که می‌توانیم انجام بدهیم تا فقط او را خوشحال کنیم، سعی کنیم اگر می‌خواهیم کاری کنیم به نیت رضای خدا باشد در مناجات و دعاهای این ماه اول خدا را ستایش کنیم بعد نیازهایمان را بگوییم، خیلی بد است که هر وقت یک چیزی از خدا می‌خواهیم سراغش برویم، پس بیایم در این ماه، حداقل این را تمرین کنیم که خدا را برای خداییش دعا و ستایش کنیم نه تنها برای مشکلاتمان و برطرف شدن آن‌ها...

خدایا؛ ای کسی که در هر امر خیری به تو امید داریم. ای آن که در مقابل اعمال اندک و ناچیز ما، پاداش بسیار عطا می‌نمایی عطا کن به ما در مقابل خواهش و خواسته‌هایمان همه خیر دنیا و همه خیر آخرت را.

انتهای پیام

کد N255949

وبگردی