آفتاب

سهمیه بنزین رایگان ترکمنی ها لغو شد

سهمیه بنزین رایگان ترکمنی ها لغو شد

دوشنبه - ایرنا - رسانه های عشق آباد چهارشنبه اعلام کردند که براساس دستور رئیس جمهوری این کشور از ابتدای ماه ‍ژوئن سال میلادی جاری (یازدهم خرداد) قانون عرضه سهمیه رایگان بنزین به دارندگان خودور این کشور لغو می شود.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های ترکمنستان، دولت هدف از این اقدام را ˈحمایت از رشد اقتصاد و بهره برداری بهینه از ذخایر نفت کشورˈ عنوان کرده است.

از سال 1387 به دستور ˈقربانگلی بردی محمد افˈ رئیس جمهوری فعلی، در این کشور ماهانه 120 لیتر بنزین رایگان به رانندگان عرضه می شد.از آن زمان نرخ بنزین غیرسهمیه ای نیز در کشور ترکمنستان، شروع به گران شدن کرد.

ترکمنستان با 488 هزارکیلومتر مربع مساحت و جمعیتی افزون بر پنج میلیون و 200 هزار نفر یکی از کشورهای همسایه ایران در حاشیه دریای خزر دارای برخی از بزرگترین ذخایر نفت و گاز طبیعی در جهان است. با این حال این کشور با چالش های بسیاری برای استخراج و صادرات آن به بازارهای جهانی روبروست.

این کشور از لحاظ جغرافیایی دور از بازارهای مصرف قرار دارد و فاقد زیرساختهای کافی خط لوله برای صادرات هیدروکربن های بیشتر است.

ذخایر نفت اثبات شده ترکمنستان تا دی ماه 1391 حدود 600 میلیون بشکه اعلام شده است. بسیاری از میدان های نفتی ترکمنستان در حوزه جنوبی دریای خزر و منطقه خشکی گرشیزلیک در غرب این کشور واقع است.

برابر آخرین گزارش منتشره ازسوی سازمان بین المللی نفت و گاز، ترکمنستان درحال حاضر جزء شش کشور برتر از لحاظ ذخایر گاز طبیعی و در بین 20 کشور نخست از لحاظ تولید گاز طبیعی در جهان است.

ترکمنستان ادعا می کند در بخش متعلق به خود از دریای خزر، حدود 80 میلیارد بشکه نفت وجود دارد که مقدار زیادی از آن هنوز کشف نشده است. بیشتر ذخایر نفت مورد ادعای ترکمنستان در مناطق مورد مناقشه دریای خزر واقع شده است و بدون توافق بین ایران، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان در مرزهای دریایی، ترکمنستان قادر به توسعه عملیات اکتشاف و استخراج در این منطقه نخواهد بود هرچند که ترکمنستان از سال 1377 با عقد قرارداد با چند شرکت نفتی خارجی در حال توسعه بخش ترکمنستان از دریای خزر است.

آساق**1663**1392
کد N255785

وبگردی