آفتاب

پارلمان لبنان به حد نصاب نرسید،انتخاب رییس جمهوری چهارشنبه آینده

پارلمان لبنان به حد نصاب نرسید،انتخاب رییس جمهوری چهارشنبه آینده

بیروت – ایرنا – دومین نشست پارلمان لبنان برای انتخاب رییس جمهوری جدید این کشور به حد نصاب 86 نماینده نرسید و بعداز گذشت نیم ساعت « نبیه بری» اعلام کرد که جلسه سوم روز چهارشنبه آینده برگزار خواهد شد.

به گزارش ایرنا،فراکسیون های وابسته به گروه 14 مارس از جمله المستقبل و الکتائب و نیروهای لبنانی که نامزد آنها « سمیر جعجع » بود و همچنین فراکسیون دیدار دموکراتیک به ریاست « ولید جنبلاط» و فراکسیون توسعه و آزادی به ریاست « نبیه بری» و برخی نمایندگان مستقل شرکت کردند اما شمار آنها به حد نصاب نرسید.

نمایندگان برای اعلام حضور خود در صحن پارلمان باید نام خود را ثبت می کردند و تنها نام 76 نماینده ثبت شد.

« بهیه حریری» اولین نماینده ای بود که صحن پارلمان را ترک کرد.

« ایلی کروز» نماینده وابسته به حزب نیروهای لبنانی به ریاست جعجع بیانیه این حزب را که به تشکیل نشدن جلسه اعتراض داشت، قرائت کرد.

بیشتر فراکسیون های وابسته به گروه 8 مارس در این جلسه حاضر نشدند و تاکید دارند که رییس جمهوری آینده باید بر اساس یک توافق قوی بین گروه های سیاسی انتخاب شود و حامی مقاومت و منافع ملی لبنان باشد.

بسیاری از نمایندگان که در ساختمان مجلس لبنان در میدان النجمه حاضر شده بودند، اما وارد صحن علنی نشدند و در پاسخ به خبرنگاران علت حضور خود را شرکت درمراسم اعلام همبستگی با دو موسسه خبری لبنانی شبکه الجدید و روزنامه الاخبار اعلام کردند که دادگاه بین المللی ویژه پرونده ترور رفیق حریری خبرنگاران و مسئولان آن را احضار کرده است.

نمایندگان پارلمان در حالی در دومین جلسه ویژه انتخاب رییس جمهوری نتوانستند، سکاندار« بعبدا» کاخ ریاست جمهوری لبنان را انتخاب کنند که در فاصله ای کم از ساختمان مجلس و در میدان ریاض الصلح به دعوت اتحادیه عمومی کارگران اعتصاب و تحصنی بزرگ برپا شده بود.

اعتصاب کنندگان خواستار افزایش حقوق بوده و با هرگونه افزایش مالیات ها مخالفت خود را اعلام کردند.

از ساعت یازده صبح و همزمان با شروع اعتصاب در میدان ریاض الصلح، به دلیل اینکه کارکنان فرودگاه بین المللی بیروت هم به مدت دو ساعت دست از کار کشیدند، تمام پروازهای این دو ساعت به تاخیر افتاد.

کارکنان بندر بیروت هم با شرکت در این اعتصاب مانع حرکت کشتی ها و بارگیری آنها شدند.

برخلاف دیگر اعتصاب ها ، معلم ها امروز سرکار خود رفتند تا مدارس این کشور تعطیل نشود.

نخستین جلسه پارلمان لبنان هفته گذشته با حضور 124 نماینده از 128 عضو پارلمان و با حد نصابی کم نظیر در سال های گذشته تشکیل شد، اما در انتخاب رییس جمهوری موفق نبود.

در این جلسه «سمیر جعجع» رییس حزب نیروهای لبنانی ونامزد گروه 14 مارس تنها 48 رای کسب کرد و مغلوب 52 برگه سفید و بویژه 5 رایی که نمایندگان به قربانیان اقدامات تروریستی او در طول جنگ خانگی لبنان دادند، شکست سنگینی را متحمل شد.

جلسه دوم پارلمان لبنان برای انتخاب رییس جمهوری جدید قرار بود امروز (چهارشنبه) برگزار شود که به دلیل به حد نصاب نرسیدن تشکیل نشد.

بر اساس اعلام «نبیه بری» رییس مجلس لبنان، جلسات دوم و به بعد با حضور دو سوم نمایندگان (86 نماینده) به حد نصاب می رسد و رسمیت می یابد اما بر خلاف جلسه اول که انتخاب رییس جمهوری به همین تعداد رای نیاز داشت، در جلسات بعدی هر نامزدی که بتواند اکثریت مطلق ( نصف بعلاوه یک یعنی 65 رای) را کسب کند، می تواند به کاخ ریاست جمهوری (بعبدا) برود.

نمایندگان لبنان تا چهارم خرداد ماه فرصت دارند تا رییس جمهوری جدید این کشور را انتخاب کنند.

چنانچه تا این زمان موفق به انتخاب رییس جمهوری نشوند دو راه پیش روی لبنان قرار می گیرد، یا تمدید دوره ریاست جمهوری کنونی و یا ورود لبنان به مرحله خطرناک سیاسی که در این مرحله همه امور کشور برعهده دولت قرار می گیرد.

ناظران معتقدند که تمدید دوره ریاست جمهوری « میشل سلیمان» رییس جمهوری کنونی به دلیل مخالفت های گسترده گروه 8 مارس و 14 مارس و همچنین « بشاره راعی» رهبر مسیحیان مارونی لبنان تقریبا محال به نظر می رسد.

خاورم ** 1324
کد N255734

وبگردی