آفتاب
نوبخت در پاسخ به مهر؛

برداشت 4 میلیارد دلار از حساب صندوق توسعه را قویا تکذیب می‌کنم/ بنا داریم دلار را به 2650 تومان برسانیم

برداشت 4 میلیارد دلار از حساب صندوق توسعه را قویا تکذیب می‌کنم/ بنا داریم دلار را به 2650 تومان برسانیم

سخنگوی دولت ضمن توضیح در مورد نحوه استفاده از اقساط واریز شده به حساب ایران گفت: ما بنا داریم از این حساب‌ها متفاوت از دیگر حساب‌های ارزی استفاده کنیم و این منابع ارزی را متناسب با نیاز به صورت نقدی وارد کشور کنیم.


به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا نوبخت در حاشیه جلسه امروز هیات دولت با اشاره به مصوبات امروز دولت اظهار داشت: دولت برای ساماندهی وضعیت حمل و نقل روستائیان و به منظور جلوگیری از خسارات به روستائیان عزیز مصوبه ای را تصویب کرد و امیدواریم با ساماندهی حمل و نقل مسافر در جاده های روستایی بتوانیم از این قشر جامعه صیانت کنیم.





وی همچنین در ادامه با اشاره به دیگر مصوبه دولت برای حمایت از کشاورزان گفت: دولت نرخ پیله ابریشم را برای هر کیلو 13 هزار تومان در نظر گرفته است و همچنین علاوه بر خرید تضمینی چغندر برای حمل و نقل این محصول هر کیلو 30 هزار تومان به زارعین پرداخت خواهد شد.





سخنگوی دولت همچنین با بیان اینکه دولت برای حفظ آرامش بازار و کمک به صنایع خودرو، ارز مبادله ای به آنان خواهد داد، بیان کرد: هنگامی که بنگاه ها و شرکت ها از بازار آزاد ارز تهیه کنند این موضوع موجب افزایش قیمت ارز می شود، لذا دولت برای کنترل بازار ارز، این امکان را به صنایع خودروسازی می دهد که بتوانند از ارز مبادله ای استفاده کنند.





نوبخت تاکید کرد: صندوق توسعه ملی همواره در اختیار بخش خصوصی و تعاونی است و اگر طرح های قابل قبول داشته باشند، می توانند از آن استفاده کنند.





وی همچنین در مورد پول های بلوکه شده ایران و همچنین در پاسخ به این شایعات که ایران نمی تواند از اقساط آزاد شده استفاده کند، گفت: تاکنون آنچه که بر اساس توافقنامه ژنو قرار شد دارایی های ایران طی اقساط تعیین شده به حسابمان واریز شود تا این تاریخ همه آن اقساط آزاد شده است.





سخنگوی دولت همچنین با اشاره به چگونگی استفاده از اقساط آزاد شده، توضیح داد: اجرای کار به این ترتیب است که آن بانک هایی که باید به ازای فروش نفت، ارز به ما بدهند از ما یک حساب طلب می کنند تا مبالغی که قبلا نمی توانستند به حساب شرکت نفت واریز کنند را به آن حساب واریز کنند و ما نیز برای این کار بانک های متعددی را معرفی کردیم.





نوبخت با بیان اینکه از آنجایی که 4.2 میلیارد دلار یک وجه متفاوتی با سایر مبالغی است که از فروش نفت خام بدست می آوریم، تصریح کرد: ما به دنبال این هستیم که از این حساب ها استفاده متفاوت از دیگر حساب های ارزی بکنیم.





وی گفت: تصمیم داریم بر خلاف سایر حساب های ارزی دیگر از این حساب های بلوکه شده فقط برای حواله و خرید کالا استفاده نکنیم، بلکه هر زمان که نیاز به ارز در داخل کشور داشته باشیم، بتوانیم به صورت نقدی ارز وارد کشور کنیم.





سخنگوی دولت تاکید کرد: ما همین الان هم می توانیم برای خرید کالا از این حساب های بلوکه شده حواله بدهیم، اما دولت بنا ندارد که از این حساب ها فقط برای خرید کالا و حواله استفاده کند و بنا داریم متناسب با نیازهای خود ارز نقد وارد کشور کنیم.





نوبخت همچنین در مورد برنامه های دولت برای اشتغال‌زایی بیان کرد: کاهش نرخ تورم و افزایش اشتغال موثر خواهد بود، همچنان که مرکز آمار ایران اعلام کرده است نرخ بیکاری در زمستان 92 نسبت به پاییز چند دهم واحد کاهش یافته است.





وی همچنین در واکنش به مستند «من روحانی نیستم»، گفت: این مجموعه که به صورت سی دی منتشر شده، با اهداف مغرضانه تهیه شده و قابل پیگیر قضایی است و ما نیز از قوه قضائیه انتظار داریم که پیگیری کند.





سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: دادستان کل کشور در راستای پیگیر قانونی به دنبال پیگیری این موضوع است.





نوبخت همچنین در مورد تصمیم دولت برای دفن ریچارد فرای در ایران گفت: با توجه به اینکه این موضوع ماهیت سیاسی دارد و ممکن است سوءاستفاده محافل خارجی قرار گیرد، موضع رسمی دولت توسط وزارت خارجه به اطلاع عموم خواهد رسید.





وی با بیان اینکه ما به دنبال ثبات ارزی هستیم، اضافه کرد: نوسانات چشمگیر قیمت ارز برای اقتصاد مناسب نیست، بنابراین با مدیریت عرضه و تقاضا این تعادل را در بازار ایجاد خواهیم کرد.





سخنگوی دولت همچنین در مورد پرداخت یارانه های نقدی به ثبت‌نام‌کنندگان گفت: این یارانه ها طبق ماه های گذشته بیست‌ودوم به حساب خانوارها واریز خواهد شد.





نوبخت همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه مجلس مدعی شده است که دولت 4 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی بدون مجوز برداشت کرده است و علی‌رغم توضیحات دولت همچنان این ابهام در مجلس وجود دارد و کمیسیون برنامه و بودجه این موضوع را می‌خواهد بررسی کند، توضیحات شما در این خصوص چیست؟، توضیح داد: من در این زمینه و در ارتباط با چگونگی 4.1 میلیارد دلار که حاصل از فروش پول نفت بود، به کمیسیون برنامه و بودجه توضیح دادم و در آن روز نمایندگان دیگر هیچ سوالی مطرح نکردند و حتی این موضوع را در کمیسیون عمران نیز مطرح کردم، ضمن اینکه به شدت این مطلب بی اساس را قویا تکذیب می کنم.





نوبخت در پاسخ به این سئوال که دولت برای رفع حصر چه اقداماتی انجام داده است، گفت: دولت و شخص رئیس جمهور در جهت تامین حقوق شهروندی چه آنهایی که آزادانه در خیابان ها حرکت می کنند و چه کسانی که در زندان هستند، اقدام خواهد کرد.





سخنگوی دولت در مورد رفع حصر گفت: در مورد رفع حصر نگاه دولت بر افکار عمومی و رسانه ها پوشیده نیست اما اگر پیگیری هایی که خارج از حوزه اختیار دولت است را با مصاحبه ای اطلاع رسانی کنیم شاید به هدفی که در راستای آن تلاش می کنیم، کمک نکرده باشیم.





وی همچنین با بیان اینکه سیاست تک نرخی کردن ارز با ثبات بازار مغایرتی ندارد، تصریح کرد: ما بنا داریم که نرخ ارز را به 2650 تومان برسانیم.





ادامه دارد...



کد N255646

وبگردی