آفتاب
/گزارش خبرنگار ایسنا از بیروت/

گفت‌وگوهای منطقه‌ای و بین‌المللی برای انتخاب رییس جمهور لبنان

گفت‌وگوهای منطقه‌ای و بین‌المللی برای انتخاب رییس جمهور لبنان

بشاره راعی، رهبر کلیسای مارونی لبنان به منظور گفت‌وگو با مقامات پاریس درخصوص انتخاب رییس جمهور آینده لبنان عازم فرانسه شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از بیروت، فرانسه به شکل تاریخی روابطی قوی با جامعه مسیحی مارونی لبنان دارد. از سوی دیگر منابع دیپلماتیک اعلام کرده‌اند که دیوید هیل، سفیر آمریکا در لبنان این هفته عازم سعودی می‌شود تا درباره انتخابات ریاست جمهوری لبنان با مقامات این کشور گفت‌وگو کند.

موضوع انتخاب رییس جمهور آینده لبنان به چند موضوع گره زده شده است:

1- موضع پادشاهی سعودی برای انتخاب رییس جمهور آینده لبنان تعیین کننده است. جریان 14 مارس لبنان و به خصوص حزب المستقبل به ریاست سعد حریری در چهارچوب سیاست‌های سعودی در لبنان رفتار می‌کنند.

2- با توجه به نقش روسیه در خارومیانه پس از تحولات سوریه و رویارویی این کشور با سیاست‌های آمریکا در منطقه، مسکو نیز از این پس در لبنان و از جمله انتخاب رییس جمهور آینده لبنان نقش مهمی ایفاء خواهد کرد. دیدار اخیر جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان از مسکو و گفت‌وگو در باره نفت و گاز لبنان و تجهیز ارتش این کشور از نمونه‌های بارز نقش‌های جدید روسیه در لبنان است.

3- به اعتقاد بسیاری از کارشناسان لبنانی مهمترین عامل در تعیین رییس جمهور لبنان، روند گفت‌وگوهای احتمالی ایران و آمریکا و رفع تشنج بین دو طرف است که تاثیر مستقیم آن در روابط بین ریاض و طهران آشکار می شود. به اعتقاد این کارشناسان بهبودی روابط بین ایران و سعودی کلید خورده است و اگر به نتیجه برسد به سرعت هویت کاندیدای توافقی بین 14 و 8 مارس در پارلمان لبنان اشکار می شود.این در حالی است که همه طر‌ف‌ها بر نقش استراتژیک ایران در لبنان و همراهی 8 مارس با طهران تاکید دارند.

به اعتقاد کارشناسان لبنانی تا این عوامل منطقه‌ای و بین‌المللی به توافقی دست نیابند، رسیدن به نامزد توافقی در خصوص ریاست جمهوری کاری بس دشوار است.

انتهای پیام

کد N255579

وبگردی