آفتاب
اندیشکده بروکینز:

عربستان نگران بهبود روابط آمریکا و ایران است

عربستان نگران بهبود روابط آمریکا و ایران است

اندیشکده آمریکایی با بررسی چالش‎های روابط ریاض و واشنگتن، ایران را یکی از مسائلی دانست که با وجود سفر اوباما، هنوز رفع نشده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، اندیشکده آمریکایی بروکینگز با اشاره به نوسانات شدید در روابط میان واشنگتن و ریاض از آغاز تحولات در منطقه در دسامبر 2010، یکی از اصلی‎ترین مسائل اختلاف فیمابین را مساله ایران می‎داند.

گرگوری گاوس، استاد علوم سیاسی دانشگاه ورمونت و کارشناس مرکز دوحه اندیشکده بروکینگز در مقاله خود با یادآوری کش و قوس‎هایی که در روابط عربستان و آمریکا وجود داشته است، می‎نویسد: "طرف عربستانی اعتقاد دارد که بحران‎هایی که در مراودات پیش می‎آید، اتفاقی نیست بلکه ساختاری اند... این میراث ماهیت نامتقارن روابط میان یک قدرت قوی و یک قدرت ضعیف است."

گلِن اشنایدر، استاد دانشگاه یادآوری می‎کند که در گذشته نیز هر گاه بحث بین واشنگتن و تهران بالا می‎گرفت، عربستان نگران می‎شد که در صورت حمله به ایران، عربستان مورد هدف قرار گیرد. اشنایدر می‎افزاید: "حال آمریکایی‎ها و ایرانیان بر سر میز مذاکرات با هم نشسته‎اند. نخبگان عربستان در هراسند که اگر منافع آنها توسط متحدان آمریکایی کاملاً به یغما نرود، حداقل به خطر بیافتد."

در اکتبر 2013، رئیس کمیته امور خارجی شورای مشورتی عربستان ، گفته بود: "می‎ترسیم مساله مخفی‎ای وجود داشته باشد... اگر آمریکا و ایران به تفاهمی دست یابند، ممکن است جهان عرب -به خصوص عربستان- متضرر شوند."

به نوشته بروکینگز، سفر اوباما به ریاض برای کاهش همین نگرانی‎ها و توجیه آنها در زمینه مقاصدی که آمریکا در زمینه رابطه جدید با ایران دارد و چه مسیری قرار است در این راه طی شود، بوده است.

"اما این دیدار نتوانست شکاف میان آمریکا و عربستان را در دو موضوع اصلی -که هر کدام چالش بزرگی در روابط فیمابین محسوب می‎شود- کم کند."

گاوس مساله اول اختلاف برانگیز را سوریه -که ایران نیز در آن نقش دارد- می‎داند که ریاض تلاش می‎کند مانع از افزایش نفوذ ایران در شرق جهان عرب شود. مورد بعد نیز مصر است.

استاد دانشگاه آمریکایی در پایان می‎نویسد تغییرات رخ داده اخیر در عربستان، نشانه این است که دیدگاه ریاض و واشنگتن در زمینه خطر تندروها در سوریه در حال نزدیک شدن است. 

 

کد N255185

وبگردی