آفتاب

استانداری استانبول ترکیه برگزاری مراسم روز کارگردرمیدان تقسیم را ممنوع کرد

استانداری استانبول ترکیه برگزاری مراسم روز کارگردرمیدان تقسیم را ممنوع کرد

آنکارا - ایرنا - استانداری ˈاستانبولˈ ترکیه روز چهارشنبه اعلام کرد که اجازه برگزاری مراسم ˈروز جهانی کارگرˈ در میدان ˈتقسیمˈ شهر استانبول داده نخواهد شد.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری ˈملیتˈ، در اطلاعیه استانداری استانبول آمده است که به دلیل مشکلات امنیتی و نامناسب بودن میدان تقسیم برای حضور هزاران نفر، اجازه برگزاری بزرگداشت روز جهانی کارگر در این میدان که قرار است فردا برگزار شود، داده نشده است.

این اطلاعیه افزود: کارشناسان معتقدند که در صورت بروز مسایل امنیتی ، امکان تخلیه میدان تقسیم وجود ندارد و احتمال مقابله با بروز آسیبهای جانی و مالی برای حاضران در تجمع پیش بینی نشده است .

به رغم اصرارهای سندیکاهای کارگری ، برخی از احزاب سیاسی و سازمانهای غیر دولتی ترکیه برای برگزاری مراسم روز جهانی کارگر در میدان تقسیم استانبول، پیشتر نیز وزارت کشور و نخست وزیر ترکیه اعلام کرده بودند که اجازه برگزاری مراسم روز جهانی کارگر در میدان تقسیم استانبول داده نخواهد شد.

این در حالی است که دو حزب سیاسی مخالف دولت ترکیه ، هواداران خود را به حضور در مراسم روز کارگر در میدان تقسیم استانبول دعوت کرده اند.

ˈشامل آلتانˈ سخنگوی حزب مخالف ˈدمکراتیک خلق های ترکیهˈ هفته گذشته در یک کنفرانس خبری در استانبول اعلام کرد: برخلاف مخالفت دولت و آنانی که در صدد برقراری استبداد در کشور هستند ، همه عناصر و هواداران این حزب در روز جهانی کارگر در میدان تقسیم استانبول تجمع و این روز را جشن خواهند گرفت.

ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه در سخنرانی سه شنبه گذشته خود در مجلس این کشور گفته بود: آنانی که برای برگزاری تظاهرات در میدان تقسیم برنامه ریزی کرده اند، در ˈخیال خامˈ هستند.

وی تاکید کرد که با برگزاری هرگونه تظاهراتی برای اول مه ( 11 اردیبهشت ) امسال در میدان تقسیم استانبول مخالف است و در صورت برگزاری تظاهرات در این میدان، این تظاهرات سرکوب خواهد شد.

از سوی دیگر خانم ˈعارفه چنارˈ سخنگوی شعبه حزب ˈصلح و دمکراسیˈ در استانبول نیز در گفت و گو با خبرنگاران گفت: هواداران این حزب برای سر دادن شعار ˈعدالت و برادریˈ و مقابله با ناعدالتی ها روز جهانی کارگر در میدان تقسیم استانبول تجمع خواهند کرد و در حمایت از کارگران در تظاهرات اتحادیه های سندیکاهای کارگری در این میدان شرکت خواهند کرد.

میدان تقسیم استانبول یادآور تظاهراتهای ضد دولتی در چند دهه اخیر است.

مقامات دولت ترکیه برای محو خاطرات اعتراضات مردمی سال گذشته در میدان تقسیم استانبول اعلام کردند که امسال اجازه برگزاری مراسم روز جهانی کارگر در این میدان را نخواهند داد.

دولتهای ترکیه به ویژه در 20 سال گذشته تلاش کرده اند که با عنوان احتمال بروز درگیری و حوادث تروریستی و یا با انجام امور ساختمانی و احداث پل و زیر گذر و یا دیگر بهانه ها از برگزاری تظاهرات به ویژه بزرگداشت روز جهانی کارگر در میدان تقسیم جلوگیری کنند.

در ماه می سال 1977 میلادی زمانی که ترکیه شاهد درگیری های شدید گروههای چپ و راست بود، تظاهرات حدود نیم میلیون نفری کارگران که از شهرهای مختلف به استانبول آمده بودند، در این میدان به خاک و خون کشیده شد که بیش از 30 کشته و نزدیک به 150 زخمی بر جای گذاشت. پلیس در این ماجرا بیش از 500 نفر را بازداشت کرد.

خاورم ** 2010**230**1651
کد N255140

وبگردی