آفتاب

ماهاتیر محمد: دموکراسی در سازمان ملل حاکم نیست

ماهاتیر محمد: دموکراسی در سازمان ملل حاکم نیست

کوالالامپور – ایرنا – ماهاتیر محمد نخست وزیر اسبق مالزی با این عنوان که پنج قدرت جهانی میلیون ها صدای دیگر را نمی شنوند، سازمان ملل را فاقد دموکراسی خواند.

به گزارش ایرنا، وی روز چهارشنبه تصریح کرد: چین، روسیه، آمریکا، انگلستان و فرانسه خود را مجاز می دانند در مورد سیاست های بقیه جهان تصمیم گیری کنند.

طولانی ترین زمامدار حاکم بر مالزی گفت: این پنج کشور سازمان ملل را تشکیل داده اند تا دیدگاه سایر کشورها را نادیده بگیرند، به جز در مواقعی که به نفع خودشان است.

وی در سخنانی که تارنمای ˈمالیزیا اینسایدرˈ آن را منعکس کرد، گفت: در واقع قدرت سازمان ملل به جای 193 کشور محدود به پنج کشور شده است و تصمیمات این پنج کشور سرنوشت سایر جهان را مشخص می کند.

وی که در مراسم رونمایی از کتابی به قلم نماینده دائم مالزی در سازمان ملل در موسسه روابط خارجی و دیپلماسی شهر کوالالامپور سخن می گفت، خاطرنشان کرد: اما این پنج کشور هم نمی توانند در مورد همه چیز تصمیم گیری کنند چون در برخی موارد با یکدیگر در تضاد هستند.

ماهاتیر محمد گفت: این کشورها که پیروز جنگ های جهانی بوده اند بر این باورند که می توانند برای همیشه بر سایر جهان حاکمیت کنند. حتی تا این زمان نیز آنها بر ما تاثیر دارند و قادر نیستیم دیدگاه خود را مطرح کنیم و شنیده شویم.

پیر عرصه سیاست مالزی گفت که هر چند سازمان ملل هزینه ها را می پردازد اما آمریکا از این هزینه منفعت کسب می کند و این سناریو برای هزار سال آینده نیز ادامه خواهد داشت.

ماهاتیر تصریح کرد: این روش دموکراسی حاکم بر سازمان ملل است و برای یک سازمان غیردموکراتیک ارتقای دموکراسی غیرممکن است.

به گفته وی، انصاف و دموکراسی در دنیای امروز وجود ندارد و افرادی که در راس قدرت قرار دارند نیز تمایلی برای رها کردن قدرت ندارند.

ماهاتیر از سال 1981 تا 2003 رهبری مالزی را در اختیار داشت و در این سال از قدرت کناره گیری کرد.

وی گفت: اگر شما اداره یک کشور کوچک را در اختیار دارید، دیر یا زود باید این قدرت را رها کنید. اما این داستان در مورد سازمان ملل به گونه دیگری است به طوری که ضعفا آنچه دارند می دهند و قدرت های بزرگتر آنچه را می خواهند به دست می آورند.

نخست وزیر اسبق مالزی افزود: آینده جهان چنین خواهد بود، جایی که سایر کشورها به دلیل تصمیمی که قدرت های دیگر در سازمان ملل اتخاذ می کنند در آرامش نیستند.

ماهاتیر افزود: سازمان ملل در مورد دموکراسی صحبت می کند، در مورد یک شخص، یک رای، اما در پایان این صحبت ها توخالی است. من به آینده امیدی ندارم، زیرا آنهایی که در راس قدرت هستند خواهان کناره گیری از این قدرت نیستند.

وی در پایان گفت: من برای مدت طولانی در این جهان نخواهم بود، اما این موضوع به نسل جوان بستگی دارد که در مورد داشتن یا نداشتن سازمان ملل تصمیم گیری کند.

ماهاتیر محمد در حالی این موضع را در مورد سازمان ملل دارد که نجیب تون رزاق نخست وزیر این کشور تلاش دارد مالزی به عنوان عضو غیردایم شورای امنیت سازمان ملل پذیرفته شود و نشست هایی را با رهبران برخی کشورها در این زمینه برگزار کرده است.

نجیب اواخر فروردین ماه اعلام کرد کوالالامپور پس از بر عهده گرفتن ریاست آ.سه.آن امکان گنجاندن نماینده این اتحادیه (مالزی) در شورای امنیت سازمان ملل را پیگیری می کند.

حمزه زین الدین قائم مقام وزیر امور خارجه مالزی نیز چندی پیش آمادگی این کشور را برای بدست گرفتن یک کرسی از اعضای غیردایم شورای امنیت سازمان ملل را برای سال های 2015 و 2016 اعلام کرده بود.

مالزی از ژانویه سال 1999 میلادی نیز به مدت دو سال عضو غیردایم شورای امنیت سازمان ملل شد.

آساق**د.م**1611
کد N255138

وبگردی