آفتاب

ترکیه در پی خرید گاز ˈال.ان.جی ˈ از نروژ است

ترکیه در پی خرید گاز ˈال.ان.جی ˈ از نروژ است

آنکارا – ایرنا - ˈتانر یلدیزˈ وزیر انرژی ترکیه گفت: ترکیه در صدد تامین سالانه شش میلیارد مترمکعب گاز طبیعی مایع (ال.ان.جی) از نروژ است.

به گزارش روز چهارشنبه رسانه های ترکیه، یلدیز که برای گفت و گو با مقامات نروژ در خصوص همکاری های انرژی به اسلو سفر کرده است، این مطلب را به دنبال گفت و گو با همتای نروژی و روسای شرکتهای انرژی آن کشور بیان کرد.

خبرگزاری آناتولی روز چهارشنبه گزارش داد، یلدیز در باره موضوعات تامین گاز به اروپا به دنبال بروز بحران اوکراین، انرژیهای تجدید پذیر و موضوع نیروگاههای برق آبی و خرید گاز طبیعی مایع شده از نروژ با مقامات این کشور گفت وگو کرد.

او با اشاره به اینکه نروژ در حال حاضر بزرگترین تامین کننده گاز اروپاست، گفت: با توجه به ارقام موجود، گاز نروژ هم سطح با روسیه است.

تانر یلدیز در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با ˈترد لئینˈ وزیر نفت و انرژی نروژ، مذاکرات دو طرف را سازنده و مفید ارزیابی کرد و گفت: ترکیه پیشنهاد کرده است که خواهان خرید گاز طبیعی مایع شده از نروژ براساس بازار اسپات است.

او گفت: نروژ مایل است گاز خودرا با قراردادهای بلندمدت به فروش رساند و قرار است در این زمینه مذاکراتی بین دوطرف صورت گیرد.

وزیر انرژی نروژ نیز با اشاره به اینکه دوطرف سابقه 10 سال همکاری در بخش انرژی را دارند، تصریح کرد: ترکیه کشوری درحال رشد است و مصرف انرژی این کشور در حال افزایش است و شرکتهای نروژی نیز به همکاری بیشتر با ترکیه در این زمینه تمایل دارند.

یلدیز نیز با اشاره به اینکه هیات انرژی نروژ را به ترکیه دعوت کرده است، گفت: نروژ در زمینه نیروگاههای برق آبی، پژوهش و تحقیق و حفاری در آبهای عمیق دارای فناوری و تجارب ارزنده ای است.

وی گفت: از شرکتهای نروژی دعوت کرده است تا در زمینه اکتشاف و استخراج نفت وگاز در حوزه های دریاهای سیاه و مدیترانه فعالیت داشته باشند.

یلدیز با اشاره به اینکه ترکیه خواهان ایجاد تنوع در منابع تامین گاز است، گفت: ترکیه اکنون از پنج کشور گاز وارد می کند که قصد دارد این رقم را به هشت کشور برساند. او گفت: کشورهای نروژ، قطر و آمریکا در برنامه توسعه منابع خرید گاز ترکیه قرار دارند.

روسیه، ایران، جمهوری آذربایجان از طریق خط لوله به ترکیه گاز صادر می کنند. الجزایر و نیجر نیز گاز ˈ ال.ان.جیˈ به ترکیه صادر می کنند.

روسیه و ایران به ترتیب بزرگترین صادر کنندگان گاز به ترکیه هستند.



گاز طبیعی مایع شده یا ال ان جی (Liquefied natural gas) به گاز طبیعی ای اطلاق می شود که موقتاً برای ذخیره سازی یا حمل ونقل در حجم زیاد به حالت مایع تبدیل شده است.



خاورم/2011**230 *1446
کد N255028

وبگردی