آفتاب

سازمان ملل: بدون موافقت سوریه ارسال کمک‌های بشردوستانه‌ به آوارگان ممکن نیست

سازمان ملل: بدون موافقت سوریه ارسال کمک‌های بشردوستانه‌ به آوارگان ممکن نیست

سخنگوی سازمان ملل با بیان اینکه انتقال هرگونه کمک‌های بشردوستانه به سوریه بدون موافقت دولت دمشق صورت نمی‌گیرد، گفت: اتخاذ چنین اقدامی تنها با صدور قطعنامه الزام‌آور از سوی شورای امنیت ممکن خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، استفان دوجاریک، سخنگوی دبیر کل سازمان ملل تاکید کرد: سازمان ملل با انتقال کمک‌های بشردوستانه به سوریه بدون موافقت دمشق مخالف است و به هیچ سازمانی اجازه نمی‌دهد که بدون موافقت دولت سوریه دست به چنین اقدامی بزند.

وی افزود: چنین عملیاتی تنها با صدور قطعنامه‌ای الزام‌آور از سوی شورای امنیت ممکن است و زمانی که شورای امنیت به موجب فصل هفتم منشور سازمان ملل تصمیمی اتخاذ کند، در آن صورت چنین اقدامی ممکن می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: طرف‌های درگیر در سوریه تنها مسئول اوضاع وخیم انسانی در این کشور هستند.

سازمان‌های بشردوستانه در سوریه نیز اخیرا نسبت به نحوه تعامل سازمان ملل با بزرگترین بحران بشری در جهان ابراز ناامیدی کرده و این سازمان را به "سهل انگاری" در رساندن کمک‌های بشردوستانه به آوارگان سوری متهم کردند.

سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز روز سه شنبه در اظهاراتی مداخله‌جویانه مدعی شد: دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه فرصت گرانبهایی را از دست داده و همگی ما باید بدانیم که چه کسی مسئول این اوضاع است.

روز دوشنبه ده‌ها تن از وکلا در اقصی نقاط جهان در نامه‌ای به سازمان ملل اعلام کردند که هیچ گونه مانع قانونی وجود ندارد که سازمان ملل را از انتقال کمک‌های بشردوستانه از طریق مرزها یا حمایت از سازمان‌های دیگر برای اتخاذ چنین اقدامی منع کند.

انتهای پیام

کد N254448

وبگردی