آفتاب

هشدار« نبیه بری» به آمریکا / در انتخابات لبنان دخالت نکنید

هشدار« نبیه بری» به آمریکا / در انتخابات لبنان دخالت نکنید

بیروت – ایرنا - « نبیه بری » رییس پارلمان لبنان و رییس حزب شیعی امل به آمریکایی ها هشدار داده است که از دخالت در انتخابات ریاست جمهوری لبنان خودداری کنند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از منابع خبری لبنانی، شخصیت های سیاسی که دیروز با نبیه بری دیدار کردند، به نقل از وی افزودند: به آمریکایی ها گفته ام که حق دخالت در انتخابات ریاست جمهوری لبنان را ندارند.

رییس مجلس لبنان تاکید کرده است که اصرار دارد این بار رییس جمهوری لبنان برآیند رای نمایندگان مردم لبنان باشد.

نبیه بری درعین حال خاطرنشان کرده است که آمریکایی ها به او اطمینان داده اند که از نامزدی خاص حمایت نمی کنند.

روزنامه لبنانی « النهار» نوشت که « دیوید هیل» سفیر آمریکا قرار است بزودی با نبیه بری دیدار و گفت وگو کند.

بری که ریاست فراکسیون توسعه و آزادی را در پارلمان لبنان بر عهده دارد، گفت که اعضای این فراکسیون در جلسه امروز پارلمان برای انتخاب رییس جمهوری شرکت می کنند.

اعضای این فراکسیون در جلسه هفته قبل برگه سفید به درون صندوق اخذ رای ریختند.

رییس پارلمان لبنان گفته است که امروزساعت 12 ظهر به وقت محلی نشست علنی مجلس برای انتخاب رییس جمهوری جدید آغاز می شود و تا نیم ساعت صبر و اگر جلسه به حد نصاب نرسید، زمانی دیگر را برای جلسه سوم تعیین و اعلام می کند.

نبیه بری افزود: چنانچه شمار نمایندگان حاضر در صحن پارلمان به 86 تن برسد ، جلسه رسمیت می یابد و رای گیری را برای انتخاب رییس جمهوری آغاز می کند.

در همین حال روزنامه لبنانی « السفیر» امروز به نقل از یک منبع شناخته شده در گروه 8 مارس نوشت که « به حد نصاب نرسیدن پارلمان یک حق دموکراتیک و قانونی است».

نبیه بری همچنین رسیدن گروه های سیاسی به توافق را کلید حل مشکل انتخاب رییس جمهوری جدید لبنان اعلام کرد.

نخستین جلسه پارلمان لبنان هفته گذشته با حضور 124 نماینده از 128 عضو پارلمان و با حد نصابی کم نظیر در سال های گذشته تشکیل شد، اما در انتخاب رییس جمهوری موفق نبود.

در این جلسه «سمیر جعجع» رییس حزب نیروهای لبنانی ونامزد گروه 14 مارس تنها 48 رای کسب کرد و مغلوب 52 برگه سفید و بویژه 5 رایی که نمایندگان به قربانیان اقدامات تروریستی او در طول جنگ خانگی لبنان دادند، شکست سنگینی را متحمل شد.

جلسه دوم پارلمان لبنان برای انتخاب رییس جمهوری جدید قرار است امروز (چهارشنبه) و تا ساعاتی دیگر در صورت به حد نصاب رسیدن تشکیل شود.

بر اساس اعلام «نبیه بری» رییس مجلس لبنان، این جلسه با حضور دو سوم نمایندگان (86 نماینده) به حد نصاب می رسد و رسمیت می یابد اما بر خلاف جلسه اول که انتخاب رییس جمهوری به همین تعداد رای نیاز داشت، در این جلسه هر نامزدی که بتواند اکثریت مطلق ( نصف بعلاوه یک یعنی 65 رای) را کسب کند، می تواند به کاخ ریاست جمهوری (بعبدا) برود.

برخی ناظران معتقدند که اگر جلسه روز چهارشنبه تشکیل شود به احتمال زیاد همان سناریوی جلسه اول تکرار خواهد شد.

نمایندگان لبنان تا چهارم خرداد ماه فرصت دارند تا رییس جمهوری جدید این کشور را انتخاب کنند.

چنانچه تا این زمان موفق به انتخاب رییس جمهوری نشوند دو راه پیش روی لبنان قرار می گیرد، یا تمدید دوره ریاست جمهوری کنونی و یا ورود لبنان به مرحله خطرناک سیاسی که در این مرحله همه امور کشور برعهده دولت قرار می گیرد.

ناظران معتقدند که تمدید دوره ریاست جمهوری « میشل سلیمان» رییس جمهوری کنونی به دلیل مخالفت های گسترده گروه 8 مارس و 14 مارس و همچنین « بشاره راعی» رهبر مسیحیان مارونی لبنان تقریبا محال به نظر می رسد.

خاورم ** 1324
کد N254390

وبگردی