آفتاب

رئیس‌جمهور/14/: به مذاکرات و روابط خارجی خوشبین هستم

رئیس‌جمهور/14/: به مذاکرات و روابط خارجی خوشبین هستم

روحانی در ادامه گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم، در پاسخ به پرسشی در مورد گسترش روابط ایران با کشورهای اروپای غربی و نتایج حاصل از این گسترش روابط، از جمله در بحث افزایش سرمایه‌گذاری خارجی، گفت: سرمایه‌گذاری خارجی در جمهوری اسلامی ایران مورد اشتیاق همه آنهاست؛ البته باید توجه داشت که حل و فصل مسائل اقتصادی و سیاسی در روابط بین‌الملل یک‌شبه انجام نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسنا، رئیس‌جمهور با اشاره به ابراز علاقه شرکت‌های خارجی برای حضور و سرمایه‌گذاری در ایران اظهار کرد: آنها در این ارتباط ابراز علاقه کردند. برخی از آنها مذاکره می‌کنند و در برخی از موارد مقدمات نوشتن قرارداد در حال طی شدن است. البته برای اینکه مسائل اجرایی شود، در ابتدا باید مشکلات بانکی ما حل و فصل شود؛ چراکه سرمایه‌گذار نمی‌تواند برای سرمایه‌گذاری پولش را در چمدان بگذارد یا سودش را با چمدان منتقل کند.

وی با بیان اینکه "با توافقی که انجام شده، یک قدم به حل و فصل این موضوع برداشته شده و قدم‌های فراوانی باید برداشته شود و ان‌شاءالله در توافق نهایی این مساله حل خواهد شد"، به رفت و آمد وزرای خارجه کشورهای اروپایی به ایران اشاره کرد و گفت: یکی از وزرای خارجه کشورهای اروپایی که هفته گذشته ملاقاتی با ما داشت، گفت که این اولین سفر وزیر خارجه کشورش در طی 90 سال گذشته به ایران بوده است.

روحانی با بیان اینکه "این رفت و آمدها بیانگر این است که همه به آینده امیدوارند و خوشبین هستند"، تصریح کرد: معلوم است که همه امید دارند و همانطور که گفتم، خوشبین هستم چراکه قدم اول خوب برداشته شده و تا امروز قدم‌های مناسبی برداشته شده است. ما باید این روند را در راستای حقوق ملت ایران با توجه به خطوط قرمز و همچنین رعایت عزت و حکمت ادامه دهیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه "روابط ما با کشورهای دیگر از جمله کشورهایی مانند ترکیه، عراق، آذربایجان، عمان و... گسترش پیدا کرده است"، در مورد رابطه با عربستان نیز گفت: از سمت ما برای این موضوع مانعی نیست و مشکل آنها در ارتباط با منطقه است و امیدواریم که آنها شرایط منطقه را درک کنند و بدانند که راه‌حل مساله منطقه، برادری، صلح و امنیت و کنار زدن تروریست‌هاست. امیدوارم آنها به این نتیجه برسند و در این صورت مشکلی برای این موضوع ما نخواهیم داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که "آیا در مذاکرات غیر از مسائل هسته‌ای در مورد مسائل دیگر نیز گفت‌وگو خواهد شد؟" تاکید کرد: به غیر از آمریکا که رابطه ما پیچیدگی‌های خاص خود را دارد، ما با کشورهای 1+5 مساله‌ای نداریم، مذاکره و گفت‌وگو می‌کنیم و دو کشور چین و روسیه نیز عضو این گروه هستند که ما روابط خوبی با آنها داریم و این روابط نیز بهتر خواهد شد.

ادامه دارد...

کد N254142

وبگردی