آفتاب

خبر مهم روحانی درباره بزرگترین میدان گازی جهان/20 میلیون بخاری را عوض می کنیم/3/

خبر مهم روحانی درباره بزرگترین میدان گازی جهان/20 میلیون بخاری را عوض می کنیم/3/

رئیس جمهور وعده داد تا پایان این دولت همه فازهای میدان گازی پارس جنوبی به پایان می رسد.

به گزارش خبرآنلاین،میدان گازی پارس جنوبی، بزرگترین میدان گازی جهان است، که در خلیج فارس و در آبهای سرزمینی ایران و قطر واقع شده‌است. این میدان گازی بین ایران و قطر مشترک بوده و در کشور قطر، میدان گازی گنبد شمالی نام دارد. ایران و قطر از ابتدای برداشت از این میدان مشترک همواره در رقابت برای برتری در بهره‌برداری از منابع هیدروکربنی این میدان بودند.
در پاییز سال ۱۳۹۱ ایران در حال برداشت روزانه ۳۰۰ میلیون مترمکعب از ذخایر این میدان بوده، که ۷۰ میلیون مترمکعب کمتر از شریک خود، در این میدان برداشت می‌کند.

حجت الاسلام حسن روحانی در ادامه گفت وگوی تلویزیونی خود درباره کمک به تولید در فاز دوم هدفمندی یارانه ها، اظهار داشت:در زمینه تولید چند کار انجام می دهیم. نخست در حوزه برق است. ما 1300 میلیارد تومان به برق کمک می شود تا خاموشی ها ایجاد نشود . 

وی درباره سرمایه گزاری در حوزه نفت و گاز هم گفت: به این بخش کمک خواهیم کرد منتها نه در حوزه یارانه ها. ما قدم های مهمی در سال جاری خواهیم برداشت. انشاء الله امسال 4 فاز از پارس جنوبی به بهره برداری می رسد و 100 میلون متر مکعب گاز افزایش خواهد یافت و بخشی از اشتغال در این راه ایجاد خواهد شد.
روحانی با بیان اینکه این برنامه در منبع مشترک و مخازن نفت هم ادامه خواهد یافت، گفت:تولید نفت افزایش پیدا کرده و فروش نفت هم افزایش خواهد کرد و در سال 94 هم فاز دیگر افتتاح می شود.
وی گفت:در این دولت برنامه این است که همه فازهای پارس جنوبی به بهره برداری می رسد و هم مشکل پتروشیمی ها حل می شود و هم مشکل گاز زمستان حل خواهد شد.تاکید می کنم حرکت نفت و گاز حرکت خوب است و خواهند شنید که پروژهای که به افتتاح خواهد رسید.

رئیس جمهور همچنین در خصوص بهره ویری بهتر از انرژی گفت برنامه ای برای تغییر 20 میلیون بخاری به منظور کاهش آلایندگی محیط زیست و کم کردن مصرف انرژی داریم. وی وزارت نفت را تامین کننده اعتبار تغییر 20 میلیون بخاری اعلام کرد.

وی درباره بخش کشاورزی در مرحله دوم هدفمندی یارانه ها، خاطر نشان کرد: در این چند ماه این دولت در بخش کشاورزی تحول بزرگی برداشته است و آثار این تحول را امسال خواهند دید.مهمترین مساله تضمین قیمت محصولات کشاورزی در شهریور ماه بود که اعلام شد و هر محصولی که دولت تاکنون خریده است، نقدا پول آن پرداخت کرده است.

/27212 

کد N254131

وبگردی