آفتاب
روحانی در گفت وگوی تلویزیونی:/ تکمیل می شود/

افزایش قیمت حامل‌های انرژی به صورت متوسط 50 درصد است

افزایش قیمت حامل‌های انرژی به صورت متوسط 50 درصد است

اولین برنامه دولت این بود که استفاده از پول پرفشار و بانک مرکزی را به عنوان منطقه ممنوعه اعلام کنیم و خوشبختانه این کار را عملی کردیم/پنجاه هزار میلیارد تومان بدهی مربوط به پیمانکاران را که مربوط به قبل بود را پرداخت کردیم.

رییس جمهور گفت: افزایش قیمت حامل‌های انرژی به صورت متوسط 50 درصد است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دکتر حسن روحانی در ابتدای گفت‌وگوی زنده خبری خود که از شبکه یک سیما در حال پخش است، ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن ماه رجب و نیز روز معلم و کارگر گفت: کلید علم و فرهنگ کشور ما به دست معلمان عزیز، اساتید دانشگاه‌ها و محققان است و کلید اقتصاد در اختیار کارآفرینان و کارگران عزیز کشور است که با بازوان پرتوان خود چرخ اقتصاد را می‌چرخانند.

رییس جمهور در مورد اقدامات و تصمیمات اقتصادی دولت در شش ماه دوم سال 92، اظهار کرد: دولت از آغاز شروع به کار تا پایان سال 92 در حوزه اقتصادی چندین هدف مهم را دنبال می‌کرد. دولت با مسائل فراوانی از جمله تورم مواجه بود. تورم در حدی بود که حتی وقتی برای اشتغال می خواستیم فکر کنیم ابتدا نیاز بود تورم 43 درصدی را مهار کنیم. مانند بیماری که در حال خونریزی شدید بود، ابتدا باید خونریزی را متوقف و پس از آن به درمان می پرداختیم.

وی ادامه داد: اولین برنامه دولت این بود که استفاده از پول پرفشار و بانک مرکزی را به عنوان منطقه ممنوعه اعلام کنیم و خوشبختانه این کار را عملی کردیم. ما از امکانات بانک مرکزی استفاده نکردیم و حتی برای مسکن مهر از طریق دیگر هزینه کردیم و توانستیم تورم نقطه به نقطه را به 7/6 و یا 7/4 برسانیم.

روحانی با اشاره به برخی از مشکلات در پرداخت یارانه نقدی اظهار کرد: از همان روزهای شروع به کار دولت با مشکلات فراوان مواجه بودیم، اما توانستیم یارانه نقدی را تا پایان سال به مردم پرداخت کنیم. ما در آغاز کار با اصلاحیه که به مجلس دادیم بودجه را کاهش دادیم. ما دولت را از لحاظ مالی در فشار قرار دادیم تا وضع اقتصاد سامان پیدا کند. از این رو در پایان سال موفق شدیم بدون اینکه به بانک مرکزی متوسل شویم مشکلات را حل کنیم، حقوق‌ها و عیدی‌ها را پرداخت کنیم و علاوه بر آن پنجاه هزار میلیارد تومان بدهی مربوط به پیمانکاران را که مربوط به قبل بود را هم پرداخت کنیم.

روحانی در پاسخ به این پرسش که در مورد افزایش قیمت حامل‌های انرژی گفته بودید این افزایش تدریجی است اما بررسی ها حکایت از افزایش 70 درصدی حامل های انرژی دارد، گفت: اگر مانند گذشته ادامه می‌دادیم و قیمت حامل‌های انرژی به همان قیمت سال 92 باقی می ماند، هر ماه برای پرداخت یارانه نقدی مشکل داشتیم. ما هر ماه باید سه هزار و 500 میلیارد تومان یارانه می‌دادیم و هر ماه بیش از هزار میلیارد تومان کسری داشتیم و اگر همین روند ادامه پیدا می‌کرد، این مشکلات نیز ادامه می‌داشت. یا می بایست که یارانه نقدی را کاهش می دادیم یا اینکه شرایطی که برای مصرف انرژی بود را قبول می کردیم.

رییس جمهور با اشاره به اینکه مصرف انرژی در کشور دو برابر استاندارد جهانی است از به مشکل خوردن در تامین گاز خانگی در زمستان گذشته خبر داد.

روحانی با بیان اینکه "قیمت حامل‌های انرژی در سال 89 یک بار افزایش پیدا کرد"، گفت: این افزایش، 550 درصدی بود که بصورت دفعی و ناگهانی این افزایش صورت گرفت و برخی پیشنهاد می‌کردند که امسال نیز به همین شیوه دفعی این افزایش قیمت را داشته باشیم. عده‌ای نیز مخالف این موضوع بودند. در نهایت، مجموعه افزایش قیمت حامل‌های انرژی به صورت متوسط 50 درصد است.

کد N254091

وبگردی