آفتاب

روحانی/2/: افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال 89، 550 درصد بود

روحانی/2/: افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال 89، 550 درصد بود

رئیس‌جمهور در ادامه گفت‌وگوی تلویزیونی خود در پاسخ به این پرسش که "آیا شما در سال 92 به اهداف و برنامه‌هایی که پیش‌بینی کرده بودید، دست پیدا کردید؟" گفت: ما اهداف و برنامه‌هایی را که اعلام کرده بودیم، دنبال کردیم. به سیاست‌ها و برنامه‌هایی که به مردم اعلام کرده بودیم، توانستیم جامه عمل بپوشانیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حسن روحانی ادامه داد: هر کاری که دولت کرده است با حضور و حمایت مردم بوده و همچنین فرهیختگان، مراجع، علما و رهبر معظم انقلاب نیز یاری و کمک کردند.

روحانی در برابر پرسشی در مورد افزایش قیمت حامل‌های انرژی و اینکه "شما گفته بودید این افزایش تدریجی است و برخی از تحلیل‌ها بیانگر افزایش زیاد حامل‌های انرژی است"، پاسخ داد: اگر ما به همان روند گذشته ادامه می‌دادیم، یعنی قیمت حامل‌های انرژی به همان نحو باقی می‌ماند، ما هر ماه برای پرداخت یارانه نقدی مشکل داشتیم. ما هر ماه باید سه هزار و 500 میلیارد تومان یارانه می‌دادیم و هر ماه بیش از هزار میلیارد تومان کسری داشتیم و اگر همین روند ادامه پیدا می‌کرد، این مشکلات نیز ادامه می‌داشت. پس یا باید یارانه نقدی را کم می‌کردیم یا اینکه در قیمت حامل‌های انرژی تغییر ایجاد می‌کردیم یا شرایطی که در مورد مصرف انرژی در کشور بود، قبول می‌کردیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه "اکنون مصرف انرژی در کشور دو برابر برخی از کشورها یا حتی بیشتر از آن است"، افزود: مثلاً در مورد گاز، این مصرف بسیار بالاتر است. در زمینه آلودگی نیز وضع به همان نحو باقی می‌ماند و همانطور که در جریان هستیم، در شهرهای بزرگ مردم به خاطر آلودگی در فشار زیادی قرار داشتند. اگر ما همان وضع را ادامه می‌دادیم، باید تابستان امسال را با خاموشی طی می‌کردیم، چراکه کل درآمد برق کشور صرف یارانه‌ها می‌شد. در بخش انرژی نیز اینگونه بود و ما در برق و گاز مشکل داشتیم.

وی اضافه کرد: ما در زمستان با مشکلاتی توانستیم گاز خانگی را تأمین کنیم، به قیمت اینکه برخی از کارخانه‌ها و پالایشگاه‌ها گازشان قطع شد و از نفت کوره‌ای استفاده می‌کردند.

روحانی با بیان اینکه "قیمت حامل‌های انرژی در سال 89 یک بار افزایش پیدا کرد"، گفت: این افزایش، 550 درصدی بود که بصورت دفعی و ناگهانی این افزایش صورت گرفت و برخی پیشنهاد می‌کردند که امسال نیز به همین شیوه دفعی این افزایش قیمت را داشته باشیم. عده‌ای نیز مخالف این موضوع بودند. در نهایت، مجموعه افزایش قیمت حامل‌های انرژی به صورت متوسط 50 درصد است.

ادامه دارد...

کد N254083

وبگردی