آفتاب

رئیس جمهور در گفت و گوی تلویزیونی: هدفمندی یارانه های تصمیم نظام است نه دولت/1/

رئیس جمهور در گفت و گوی تلویزیونی: هدفمندی یارانه های تصمیم نظام است نه دولت/1/

حسن روحانی در گفت و گوی زنده تلویزیونی با مردم گفت: افزایش قیمت بنزین اثر زیادی روی باقی اقلام نخواهد گذاشت.

به گزارش خبرآنلاین نخستین سوال درباره اتفاقات اقتصادی در سال 92 بود. روحانی در پاسخ ضمن تبریک ایام ولادت حضرت زهرا و حضرت امیر المومنین و نیز روز معلم که در روزهای آینده است گفت : دولت از آغاز کار خود تا پایان سال 92 چند هدف را دنبال می کرد. در بخش اقتصادی را الآن می گویم. در زمینه اقتصادی  با چندین معضل روبرو بودیم . تورم در جدی بود که حتی برای استغال و رونق هم کاری می خواستیم بکنیم اول باید تورم را مهار می کردیم. تورم 43 درصدی قابل تحمل نبود. اول باید این خونریزی را درمان می کردیم. اولین برنامه ما این بود که استفاده از پول پرفشار  و بانک مرکزی منطقه ممنوع اعلام کردیم. حتی برای مسکن مهر از طرق دیگر استفاده کردیم.

اهم اظهارات رئیس جمهور در ادامه می آید:

*امروز بسیار خوشحالم که  اعلام کنم تورم نقطه به نقطه  7.4 دهم است. به مردم وعده داده بودیم که  تا پایان سالتورم را به 35 درصد برسانیم. در پایان سال تورم 12 ماهه به 34 درصد رسید. مرکز آمار 32 درصد اعلام کرد. تورم نقطه به نقطه به 19.2 درصد رسید.

*مسئله دیگر ساماندهی به پرداخت یارانه نقدی بود. در عین حال یارانه نقدی را تا پایان سال به مردم پرداخت کردیم. بودجه را کاهش دادیم. معنای آن این است که دولت را از لحاظ مالی در فشار قرار دادیم تا بودجه بودگه واقعی باشد. لذا پیشنهادی که دادیم 60 هزار میلیارد تومان کاهش دادیم. در پایان سال موفق بودیم که بدون اینکه به بانک مرکزی متوسل باشیم عیدی ها را پرداخت کنیم. همچنین 5000 هزار میلیار بدهی پیمانکاران را پرداخت کردیم. در بخش اقتصاد وعده ها را عملی کردیم

*اهداف مورد نظر دولت بود و اعلام کرده بود دنبال کردیم و توانستیم امه عمل بپوشانیم. هر کاری دولت کرده با حمایت و کمک مردم بوده است. فرهیختگان و علما به ویژه رهبر معظم انقلاب یاری کردند و کمک کردند.

*من ابتدا بر این نکته تاکید کنم که ما یا باید شرایط موجود را ادامه می دادیم یعنی حامل های انرژی همانگونه بود و برای پرداخت یارانه دچار مشکل بودیم. هر ماه بیش از 1000 میلیارد تومان کسر داشتیم. یا می بایست یارانه نقدی را کاهش می دادیم و یا باید شرایطی که برای مصرف انرژی بود را قبول می کردیم. مصرف انرژی دو برابر نرمال جهانی است. در زمینه آلودگی باید آلودگی به همین صورت باقی می ماند. در زمستان در شهرهای بزرک بسیار زیاد بود. ما اگر همان وضع را ادامه می دادیم باید تابستان امسال خاموشی می دادیم. چون کل در آمد برق صرف یارانه می شد. در بخش انرژی  همه در آمد ها صرف یارانه نقدی می شد. امسال در زمستان با مشکلاتی  توانستیم گاز خانگی مردم را تامین کردیم. ما از نفت کوره و نفت گاز استفاده کردیم. باید یک تحولی ایجاد می شد.

*حامل های انرژی  در سال 89 550 درصد اضافه شد یعنی یک شیوه دفعی و ناگهانی. برخی می گفتند امسال هم همینگونه بشود. اما امسال 50 درصد حامل های انرژی اضافه شده است. ما ناچار بودیم که دفعی عمل نکنیم.  ما وعده دادیم که امسال تورم به 25 درصد برسد. مجلس تصمیمی اتخاذ کرد در بودجه امسال که دولت هم همراه بود. در بحث یارانه تصمیم نظام است و تصمیم دولت تنها نیست. مجلس  تصمیمی که اتخاذ کرد این بود که در​آمد ما از محل افزایش  حامل های انرژی 48 هزار میلیارد تومان باشد. اگر می خواستیم  این گونه باشدشیب 70 درصد بود. اما ما نمی توانستیم بنابر این ما 50 درصد را انتخاب کردیم. ما با یک شیب ملایم تر عمل کردیم.

*راه حلی که پیش روی ماست این است که یا باید وضع موجود را ادامه می دادیم و یا تغییر می دادیم. یعنی برق در تابستان خاموشی می شدیم و در زمستان گاز نمی داشتیم. کل پول صرف پرداخت یارانه نقدی می شد. وقتی شرایط آن بود یعنی آلودگی هم ادامه پیدا می کرد. راه ما این بود که یا همه حامل ها را بالا می بردیم. مثلا برق به همه چیز مربوط می شود. در بحث قیمت برق و گاز و گازوئیل شیب را خیلی ملایم گرفتیم. یعنی 24 درصد و 35 درصد 40 درصد گرفتیم. اما بنزین فرق می کند. ما به خاطر همین می بینید که در گازوئیل را پیشنهاد می کردند که 500 تومان بگیریم اما 250 تومان گرفتیم. در برق ما هنوز به قدری نرسیدیم که شرکت برق آنقدر که هزینه می کند از مردم پول بگیرد.

*وقتی می گویید حامل های بنزین گران می شود در سایر اقلام هم تاثیر می گذارد. این هست اما تاثیر آنچنان نیست. تاثیر آن 5.6 درصد است. ما این را هم جبران خواهیم کرد. اینجوری نیست که شایع شده است که اثر افزایش بنزین تاثیر شدید بر افزایش قیمت خواهد گذاشت. اصلا اینگونه نیست.

ادامه دارد....

2929

 

 

کد N254076

وبگردی