آفتاب

رایزن بازرگانی ایران: تجارت با هند گسترش می یابد

رایزن بازرگانی ایران: تجارت با هند گسترش می یابد

دهلی نو - ایرنا - رایزن بازرگانی ایران درهندوستان سفر تجار ایرانی به این کشور را مثبت خواند و پیش بینی کرد تجارت بین دو کشور درسال جاری از رونق خوبی برخوردار باشد.

به گزارش ایرنا، یک هیات 20 نفره از تجار و فعالان اقتصادی خراسان شمالی که به هندوستان سفر کرده بود پس از یک هفته مذاکره و گفت وگو با طرف های هندی سه شنبه شب دهلی نو را ترک کرد.

ˈمحمد مداح ˈ رایزن بازرگانی ایران در گفت وگو با خبرنگار ایرنا ضمن مثبت ارزیابی کردن سفر تجار کشورمان اظهارداشت: در این سفر تجار و بازرگانان دو کشور به تفاهم های خوبی دست یافتند و پیش بینی می شود در آینده نزدیک شاهد رونق هرچه بیشتر تجارت بین خراسان شمالی با هندوستان باشیم.

وی اظهار امیدواری کرد اینگونه سفرها به گسترش هرچه بیشتر مناسبات تجاری و اقتصادی دو کشور در بخش های مختلف کمک کند و برخی موانع موجود بر سر راه بازرگانی پویا و فعال میان دو کشور برطرف شود.

درحال حاضر یک سوم محصولات صادراتی خراسان شمالی به هند صادر می شود و در سفر اخیر تجار و فعالان اقتصادی کشورمان و دیدار با تجار هندی توافق های خوبی برای رونق تجارت این کشور با خراسان شمالی حاصل شده است.

خراسان شمالی از استان های فعال در زمینه تولید محصولات کشاورزی است و ظرفیت های فراوانی در این استان برای توسعه تجارت به کشورهای منطقه بویژه هندوستان وجود دارد.

هیات خراسان شمالی با هدف معرفی ظرفیت ها و توانمندی های اقتصادی این منطقه و توسعه تجارت با هندوستان به شهرهای دهلی نو ، آگرا و جیپور سفر کرد.

کارشناسان معتقدند با توجه به رویکرد دولت یازدهم برای توسعه مناسبات اقتصادی با کشورهای منطقه چشم انداز روشنی برای گسترش مناسبات با هندوستان وجود دارد و برای انعقاد قردادهای اقتصادی و تجاری و نیز مبادله کالا با این کشور ظرفیت های زیادی موجود است.

بازرگانان خراسان شمالی در این سفر همچنین در نشستی با تجار هندی در دهلی نو که در محل فدراسیون اتاق های بازرگانی هند موسوم به ˈفیوˈ و با حضور اعضای برگزار شد، مهمترین زمینه های توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی میان دو کشور را بررسی کردند و گسترش هرچه بیشتر این مناسبات و همکاری ها را خواستار شدند.

در پایان این نشست تجار و بازرگانان دو کشور در میزگردهای دوجانبه و چندجانبه محصولات و ظرفیت های تجاری خود را معرفی و در زمینه مبادله و صادرات کالا با یکدیگر به توافق و تفاهم هایی دست یافتند.

تجار ایرانی همچنین در دهلی نو با ˈغلامرضا انصاری ˈ سفیر کشورمان نیز دیدار و گفت وگو داشتند.

انصاری ضمن با اهمیت خواندن توسعه روابط اقتصادی بین ایران و هند به خصوص در زمینه جذب سرمایه گذاری ها وفعال کردن ترانزیت و حمل و نقل بین دو کشور، خطاب به تجار ایرانی گفت: هندی ها علاقه مند به همکاری با ایران هستند و قراردادها و توافقنامه های تجاری با این کشور باید با جدیت پیگیری شود تا به نتیجه مطلوب برسد.

وی با اشاره به ظرفیت های فراوان همکاری های اقتصادی و تجاری میان ایران و هند، استفاده تجار ایرانی از این ظرفیت ها را برای توسعه مناسبات بازرگانی مهم دانست .

سفیر جمهوری اسلامی ایران بازار بزرگ هند با جمعیت یک میلیارد و 200 میلیون نفر و علاقه مندی تجار هندی برای همکاری با کشورمان را از جمله ظرفیت های همکاری های اقتصادی میان دو کشور برشمرد.

روابط تجاری ایران و هند در پنج سال گذشته از 9 میلیارد دلار به حدود 16 میلیارد دلار رسیده و دو کشور در تلاشند این رقم را تا پنج سال آینده به بیش از 25 میلیارد دلار افزایش دهند.

آساق ** 2167 ** 275 **
کد N254053

وبگردی