آفتاب
روحانی در دیدار مدیر کل یونسکو:

یونسکو باید زمینه ساز اعتدال و جهان عاری از خشونت باشد

یونسکو باید زمینه ساز اعتدال و جهان عاری از خشونت باشد

رئیس جمهور با اشاره به نیاز دنیای امروز به استقرار صلح و ثبات، گفت: نخستین و مهمترین گام برای مبارزه با خشونت، افراطی گری و تروریسم، گام فرهنگی است و سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد «یونسکو» می تواند در این زمینه نقش ارزشمندی ایفا کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در دیدار خانم « ایرینا بوکووا » مدیر کل یونسکو ، رای قاطع و یکپارچه اعضای مجمع عمومی سازمان ملل به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران مبنی بر « ایجاد جهان عاری از خشونت و افراطی گری » را ناشی از احساس نیاز سایر کشورها به این رویکرد ارزیابی کرد و افزود: یونسکو باید با تحرک بیشتر و همکاری رسانه در کشورهای مختلف و نیز آموزش ترویج فرهنگ گفتگو و اعتدال زمینه ساز استقرار جهان عاری از خشونت شود.

رئیس جمهوری ضمن ابراز خرسندی از حضور نماینده مردم فلسطین در هیات یونسکو ، این اقدام را گامی در جهت استقرار صلح دانست وگفت : منطقه خاورمیانه در سالهای اخیر از خشونت ، افراطی گری و تروریسم رنج بسیاری برده است و نیاز است با کمک یکدیگر صلح و ثبات را به این منطقه بازگردانیم.

روحانی در ادامه از تلاش برخی قدرت های جهانی برای تخریب هویت فرهنگی ملت ها انتقاد کرد و گفت : تلاش برای استیلای فرهنگ غرب بر فرهنگ دیگر کشورها از تفکری نادرست نشات می گیرد، زیرا هویت و فرهنگ ملت ها از یک سو منجر به ثبات کشورها می شود و از سوی دیگر به استحکام و قوام روابط اجتماعی و خانوادگی می انجامد.

رئیس جمهوری افزود : قدرت های بزرگ از طریق تبلیغات توانستند در مرحله نخست قدم هایی در تخریب فرهنگ ملی و بومی کشورها بردارند، اما واقعیت این است که نمی توانند فرهنگ عمومی خود را جایگزین آن کنند و یونسکو نیز وظیفه دارد تا از فرهنگ ها و هویت های مستقل دفاع کند.

روحانی همچنین به وجود مشکلات کشورهای در حال توسعه در زمینه علمی اشاره کرد و گفت : متاسفانه در دنیای امروز شاهد نوعی آپارتاید علمی هستیم و کشورهای برخوردار از فناوری های نوین بخاطر منافع اقتصادی حاضر نیستند رمز و راز علوم پیشرفته را در اختیار کشورهای دیگر قرار دهند.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکار گسترده و عمیق تر با سازمان آموزشی ، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد را اعلام کرد و گفت : تهران حاضر است در مبارزه با گسترش فقر فرهنگی و توسعه آموزش تعامل تنگاتنگی با یونسکو داشته باشد.

روحانی تصریح کرد : سفر مدیر کل یونسکو به ایران نوید بخش توسعه همکاری این سازمان با ایران در عرصه های علمی و فرهنگی است.

خانم «ایرینا بوکووا» مدیر کل سازمان آموزش ملی و فرهنگی سازمان ملل نیز در این دیدار، ضمن ستایش از مواضع و ابتکار جمهوری اسلامی ایران در طرح موضوعاتی همچون « جهان عاری از خشونت » گفت: پیشنهاد رییس جمهوری ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، بسیار ارزشمند و کاملا منطبق با ماموریت ، اساسنامه و اهداف یونسکو بود.

مدیر کل یونسکو به مسوولیت سنگین این سازمان در خصوص تعامل فرهنگی ملت ها با یکدیگر و وجود اسناد، بیانیه ها و کنوانسیون های معتبر در خصوص تنوع فرهنگی اشاره کرد و افزود: ما نیز با افکار رییس جمهوری ایران مبنی بر اینکه تخریب فرهنگ های محلی و بومی به تنش منتهی می شود موافقیم و خواستار گفت و گوی فرهنگ ها هستیم.

خانم « بوکووا» تصریح کرد: یونسکو بطور کامل در جریان مقابله با موضوع افراطی گری و خشونت در جهان به عنوان چالشی بزرگ که انسان ها را تهدید می کند قرار دارد و تلاش می کند تا بر اساس یک برنامه جهانی، اهمیت و ارزش های گفت و گو و همزیستی مسالمت آمیز را برای مردم دنیا تبیین کند.

وی موفقیت های ایران در آموزش نسل جوان بویژه دختران را ستود و گفت : یونسکو از ارتباط با مراکز علمی ایران استقبال می کند و در این زمینه حمایتی گسترده از یک مرکز علمی در اصفهان انجام داده است.

مدیر کل یونسکو اطمینان داد که این سازمان در جهت همکاریهای علمی کشورهای جنوب – جنوب و باز کردن راه های همکاری کشورهای شمال با جنوب تلاش خواهد کرد و قائل بر بستر سازی برای فرصت دادن به جوانان ، حفظ و صیانت از فرهنگ ، علوم و توسعه در کشورهای در حال توسعه است.

خانم «بوکووا» ضمن ابراز خرسندی از سفر به شهرهای بم ، اصفهان و شیراز و آشنایی با فرهنگ غنی ایران اسلامی ،گفت : در روزگاری که بخش عمده ای از دنیا در تاریکی و گمنامی بسر می برد، مهندسان و متفکران ایرانی با مهندسی فوق العاده خود آثاری را خلق کردند که انسان را به تحسین وا می دارد.

وی همچنین از رییس جمهوری کشورمان برای انتخاب سفیری دانشمند و کارآمد در یونسکو قدردانی کرد

کد N253535

وبگردی