۰

محسنی‌گرکانی: عبادت وسیله تربیت فرد و اجتماع است

  • ۱۱بازدید
  • ۰ رای
  • ۰ دیدگاه
ديوان عالي

هیات عمومی اصراری کیفری دیوان عالی کشور صبح سه شنبه - 9 اردیبهشت ماه - به ریاست آیت‌الله محسنی‌گرکانی رییس دیوان عالی کشور و با حضور دادستان کل کشور و قضات عالی رتبه دیوان عالی تشکیل جلسه داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آیت‌الله محسنی‌گرکانی در خصوص عبادت، عدالت و اخلاق، بیان کرد: آمدن پیامبران از جانب خدای تبارک و تعالی در بین مردم برای تقرب آنان به خدا بوده است و راه تقرب به خدا هم از عبادت می گذرد. عبادت و بندگی خدا مانند مرکبی است که انسان را به خدا نزدیک می‌کند و تنها وسیله‌ای است برای تقرب به خدا و حل مشکلات انسان‌ها به اذن خدا.

رییس دیوان عالی کشور عبادت را برای تکامل بشر عنوان کردند و افزود: عبادت در حقیقت برای تکامل واقعی انسان‌هاست.

وی گفت: این نکته پرواضح است که اسلام می‌خواهد افراد جامعه را چه از نظر اخلاقی و چه از نظر اجتماعی تربیت کند و یکی از وسائلی که برای این کار اتخاذ کرده است همان عبادت است و خوشبختانه این وسیله از هر وسیله دیگری در اخلاق و روح بشر موثر و نافذتر است؛ لذا برای اثبات این ادعا لازم به توضیح است که بدانیم اولاً زیرساخت مسائل اجتماعی چیست ؟ ثانیاً پشتوانه اخلاق و عدالت یعنی چه ؟

رییس دیوان عالی کشور ادامه داد: در مسائل اجتماعی تنها اصلی که زیر ساخت همه اصل هاست و در حقیقت ما در همه اصل‌هاست عدالت است و عدالت یعنی مراعات حقوق شهروندی. مشکل مهم بشر در همه زمان‌ها و به‌خصوص در زمان معاصر عدالت و اخلاق عملی است.

وی ادامه داد: هیچ کس نیست که اخلاق نیک و رفتار و گفتار خوش را بد و ناپسند بداند و مشکل اصلی در مرحله اجراست وقتی کسی می خواهد این اصل اخلاق را رعایت کند می‌بیند منافع او در یک طرف و اخلاق عملی در طرف دیگر قرار دارد. اینجاست که یا باید دروغ بگوید و خیانت کند و سود ببرد یا باید راست بگوید و امانت داری کند و از منافع خود صرف نظر کند و در همین موقع است که می بینیم بشر دم از اخلاق و عدالت می زند و پای عمل که می رسد ضد اخلاق و عدالت رفتار می‌کند و به قول معروف در اینجا پیلان بلغزند.

محسنی‌گرکانی اظهار کرد: آن چیزی که پشتوانه اخلاق و عدالت است اگر در انسان‌ها وجود پیدا کند، انسان به آسانی راه اجرایی اخلاق و عدالت را انتخاب می‌کند و از سود و منافع سرشار می‌گذرد و مرتکب لغزشی نمی‌گردد آن پشتوانه فقط ایمان واقعی است و بس. ایمان به خود عدالت و ایمان به خود اخلاق این هر دو را همه مردم می‌پسندند و تعریف و تمجدید از آن می‌کنند.

وی با طرح این سئوال که آیا همین اندازه ایمان کافی است؟ توضیح داد: چه وقت بشر به عدالت و اخلاق نگاه مقدس مابانه می‌کند و آنها را مبارک و مقدس می‌شمارد؟ آن وقتی که به اصل و اساس تقدس یعنی به خدا ایمان داشته باشد بشر زمانی به عدالت پایبندی خود را نشان می دهد که به خدا معتقد باشد به هر اندازه که خدا را باور داشته باشد اخلاق و عدالت را از خود بروز می‌دهد و آن را عملیاتی می‌کند و مشکل جامعه ما این است که خیال می‌کنند دانستن علم اخلاق و عدالت کافی است و همین که پیرامون آن سخنرانی‌ها و مقالاتی نگارش گردد کفایت می‌کند.

رییس هیات عمومی دیوان عالی عنوان کرد: دانشمندان علم اخلاق می‌گویند اگر عمل به این دو عنصر باارزش عدالت و اخلاق از علم به آن فاصله پیدا کند و فقط به علم اخلاق اکتفا شود و از عمل به عدالت و اخلاق خبری نباشد نه تنها برای اخلاق و عدالت مفید فایده نیست، بلکه زیان بخش هم خواهد بود. اگر ایمان پیدا شد اخلاق و عدالت ثمرات شیرین خود را در فرد و اجتماع نشان می دهد و پشتوانه اخلاق و عدالت ایمان به خداست و اگر ایمان نباشد نه اخلاق، اخلاق درستی است و نه عدالت، عدالت واقعی و مثل اسکناس بدون پشتوانه است که یقیناً فاقد ارزش است.

وی در خاتمه یادآور شد: عبادتی که اسلام دستور داده و چاشنی آن را اخلاق و عدالت قرار داده است به شرط آنکه با پشتوانه باشد آنگاه تنها وسیله‌ای می‌شود که برای پیشبرد تربیت فرد و اجتماع در جامعه موثر و نتیجه‌بخش است.

انتهای پیام

نظر شما چیست؟

اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این مطلب بیان می کند.