آفتاب
سبحانی‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا:

انگشت‌نگاری از اتباع اروپایی نباید برای آنها توهین تلقی شود

انگشت‌نگاری از اتباع اروپایی نباید برای آنها توهین تلقی شود

یک عضو هیأت رئیسه مجلس گفت که انگشت‌نگاری از گردشگران و سایر اتباع در هنگام ورود به خاک جمهوری اسلامی با رویکرد عمل مقابله به مثل انجام می‌شود و این نباید توهینی برای آنها محسوب شود.

یک عضو هیأت رئیسه مجلس گفت که انگشت‌نگاری از گردشگران و سایر اتباع در هنگام ورود به خاک جمهوری اسلامی با رویکرد عمل مقابله به مثل انجام می‌شود و این نباید توهینی برای آنها محسوب شود.

حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در توضیح چرایی انگشت‌نگاری از گردشگران اروپایی گفت: طبق عرف دیپلماسی و روابط بین کشورها، هرگونه رفتاری در مقابل رفت و آمد اتباع مشمول عمل مقابله به مثل می‌شود.

وی توضیح داد: اگر کشوری در جریان ورود اتباع ایرانی در هر سطحی انگشت‌نگاری انجام دهد ما نیز عمل مقابله به مثل انجام داده و در هنگام ورود اتباع آن کشور به خاک کشورمان انگشت‌نگاری می‌کنیم این یک اصل کلی و مورد قبول در روابط بین کشورها است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: اگر انگشت‌نگاری از تمامی اتباع خارجی در هنگام ورود به کشورهای اروپایی یک اصل باشد این رویکرد قابل توجیه است؛ نه اینکه فقط از اتباع ایرانی یا برخی کشورها انگشت‌نگاری صورت گیرد طبیعی است که ما نیز در واکنش به این اقدام عمل متقابل انجام دهیم.

وی ادامه داد: در مجلس و هیأت رئیسه نیز در این رابطه بحث و بررسی انجام شد و تاکید بر این بود که اگر در هنگام سفر نمایندگان مجلس به کشورهای مختلف بخواهند از آنها انگشت‌نگاری کنند نمایندگان زیربار نروند. به همین دلیل سفر برخی هیات‌ها را لغو کردیم.

سبحانی‌نیا ادامه داد: در آینده نیز تاکیدمان بر این است که باید انگشت‌نگاری از سوی کشورهای اروپایی در مقابل جمهوری اسلامی لغو شود یا در غیر این صورت ما نیز عمل متقابل در زمان رفت و آمد آنها انجام دهیم؛ چون باورمان بر این است که آنها نباید اقدام و برخوردی توهین‌آمیز نسبت به اتباع ایرانی داشته باشند.

این عضو هیأت رئیسه مجلس در ادامه با طرح پرسشی گفت: سوال این است که اگر یک ایرانی در هر سطحی یعنی سرمایه‌گذار، گردشگر، بیمار و یا دیپلمات به کشورهای اروپایی برود، آیا آنها انگشت‌نگاری می‌کنند؟ اگر این کار انجام می‌شود پس نباید این اقدام متقابل در خاک جمهوری اسلامی نیز برایشان اهانت‌آمیز باشد. آنها از اتباع ایرانی انگشت‌نگاری می‌کنند و ما هم از اتباع آنها انگشت‌نگاری می‌نماییم. پس این نباید توهینی برای آنها باشد.

وی تاکید کرد: در گذشته مجلس قانونی را تحت عنوان عمل متقابل در برابر اقدام اینگونه کشورها در روابط خارجی مصوب کرد. بر این اساس انگشت‌نگاری تنها از اتباع خارجی در هنگام ورود به خاک کشورمان انجام می‌شود که همان کشورها چنین اقدامی را در مقابل اتباع ایرانی انجام دادند. این رویکرد برای تمامی کشورها وجود ندارد مثلا ما این کار را در برابر اتباع سوئیس انجام نمی‌دهیم ولی در مورد اتباع کشور آلمان انجام می‌شود.

سبحانی‌نیا ادامه داد: براین اساس وزارت خارجه با باید آشنایی و شناختی در مورد اقدام کشورها داشته باشد و تنها با آن کشورهایی که نسبت به انگشت‌نگاری اتباع ما اقدام می‌کنند، عمل متقابل انجام دهد.

این عضو هیأت رئیسه مجلس در پایان گفت: اگر کشوری در هر رده‌ای از مسئولیت افراد انگشت‌نگاری انجام دهد ما نیز در همان رده عمل متقابل انجام می‌دهیم.

انتهای پیام

کد N253407

وبگردی