آفتاب
نماینده انار و رفسنجان/

530 هزارمیلیارد تومان پول در دست مردم سرگردان است

530 هزارمیلیارد تومان پول در دست مردم سرگردان است

کرمان - ایرنا - عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه 195 هزار میلیارد تومان برای رفع مشکلات و ساماندهی اوضاع اقتصادی کشور نیاز است ، گفت: این درحالی است که 530 هزار میلیارد تومان پول در دست مردم سرگردان است .

به گزارش ایرنا، ˈحسین آذینˈ روز سه شنبه در همایش دهیاران و شوراهای اسلامی شهر و روستاهای رفسنجان افزود: ایمان، فرهنگ و اقتصاد مولفه های اقتدار ملی هستند.

وی افزود: امروز بدخواهان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از همین مسیر در برابر کشورمان قرار گرفتند چرا که بنیه اقتصادی کشور ضعیف است.

وی اضافه کرد: زمانی می توان به اقتدار ملی رسید که از تولیدات داخلی حمایت و به خودکفایی برسیم.

نماینده مردم انار، رفسنجان با اشاره به اینکه ایران در حال حاضر 9 درصد ذخایر نفتی و 16 درصد ذخایر گاز ، 3.5 درصد منابع سرب و روی و دو درصد منابع سنگ آهن را داراست، خاطرنشان کرد: در کشور ایران 90 میلیون هکتار مرتع، 12.4 دهم میلیون هکتار جنگل و 51 میلیون هکتار منطقه زراعت و بازرگانی است اما تنها 35 درصد از این پتانسیل ها استفاده می شود.

آذین همچنین گفت: ایران رتبه دهم در جاذبه های تاریخی و رتبه پنجم در جاذبه های طبیعی را دارد و همواره به عنوان دروازه طلایی و ترانزیتی 15 کشور حاشیه ای با جمعیت 300 میلیون نفر است.

وی خاطرنشان کرد: در کشور 250 میلیارد تن ذخائر معدنی داریم که تا کنون 50 میلیارد تن از این میزان مورد استحصال قرار گرفته است.

آذین در ادامه گفت: اگر مسیر را برای سرمایه گذاران هموار کنیم و تولید محوری که باید شاخص همه سیاست های اقتصادی باشد را در پیش بگیریم، می توان به نقطه عطف استقلال اقتصادی رسید.

وی افزود : متاسفانه نظام بانکی با بهره های بالای 20 درصد مانع بزرگی و بزرگترین ضربه را به تولید وارد می کند که بر این اساس در شورای عالی بانک ها و شورای عالی پول، گام هایی برای رفع این موانع برداشته خواهد شد.

وی با بیان اینکه بسیاری از کالاهای مصرفی از جمله انگور اسپانیایی، گلابی چین و پرتقال مصری وارد کشور می شود، خاطرنشان کرد: سال گذشته دو میلیون و 465 هزار تن شکر وارد کشور شد، این درحالی است که تنها نیاز کشور در این زمینه 500 هزار تن است که به عبارتی باید واردات را کنترل کرد.

آذین با اشاره به اینکه سال 91 حاجیان حرم بیت الله الحرام (مکه) 800 میلیارد تومان سوغات وارد کشور کردند، ادامه داد: از این میزان 500 میلیون دلار صرف خرید شکلات و آدامس و یک میلیون دلار لوازم آریشی شده است.

وی با اشاره به این موضوع که بخشی از این کار را باید مسوولان در نظر بگیرند و در مسیر اقتصاد گام بردارند، تاکید کرد: شوراهای اسلامی شهر و روستاها می توانند از ظرفیت دانشگاهها برای توانمند سازی و آموزش های مداوم برای مردم استفاده کنند و آموزه های علمی را در راستای افزایش بهره وری، ارتقاء و رونق منطقه به مردم انتقال دهند.

نماینده مردم انار و رفسنجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به طور مثال میزان بهره وری آب در رفسنجان 10 درصد است و می توان با روش های نوین و بکارگیری مسایل علمی، بهره وری از باغات کشاورزی را افزایش داد .

آذین افزود: از 90 هزار هکتار باغ پسته موجود در رفسنجان 30 هزار هکتار اضافی است و بهتر است به سراغ الگوی کشت جایگزین رفت که در حال حاضر برای تغییر کشت در شمال استان کرمان دو هزار هکتار تخصیص یافته است تا مزارع کشت گل رز، گل محمدی و زعفران راه اندازی شود زیرا این نوع کشاورزی ها به آب کمی نیاز دارند.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری باغات رفسنجان رها شده است که می تواند کانون آفات شوند به طوری که کشاورزان در تامین سوخت مورد نیاز موتورهای آب کشی دچار مشکل هستند .

این نماینده مجلس همچنین به یکی دیگر از معضلات رفسنجان اشاره کرد و گفت: 113 واحد مرغداری با ظرفیت زیر 10 هزار قطعه مرغ، در رفسنجان فعال است که پروانه ندارند و برای این مرغداری ها مجوز و پروانه صادر نمی شود.

آذین با بیان اینکه این مراحل و کار ادارات و برخی مصوبات موانع تولید هستند، اضافه کرد: ستاد توسعه کشاورزی باید احیا شود و سیستم اداری نیز نگاه علاج جویانه به مسایل بیاندازد.

وی خاطرنشان کرد: 70 درصد از زمین های رفسنجان فاقد سند هستند و همه واحدهای صنعتی در این شهرستان زیر ظرفیت 50 درصد فعالند و 530 هزار میلیارد تومان پول سرگردان در دست مردم کشور است.

وی خطاب به شوراهای اسلامی شهر و روستاهای رفسنجان گفت: دغدغه اعضای شوراها فقط به آسفالت و جدول سازی و امور عمرانی روستاها ختم نشود و مسایل دیگر از جمله اقتصادی ، فرهنگی و ورزشی و ارائه طرح های جدید و مجذوب و برای آبادانی شهر و روستا از هر نوع امکانات و زمینه ای استفاده کنند تا هم شهر و رستاهای آباد و هم شهری توسعه یافته با متون دینی و ایمانی داشته باشیم.

در این آیین 71 نفر از دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستاهای رفسنجان تقدیر شدند.

شهرستان رفسنجان دارای پنج شهر رفسنجان، سرچشمه، کشکوئیه ، بهرمان و صفائیه است و دارای بخشهای مرکزی، کشکوئیه و فردوس است.

7440/2624/ 1495
کد N253117

وبگردی