آفتاب
ابوترابی:

صنعت خودرو در مرزهای علم و دانش حرکت نمی کند

صنعت خودرو در مرزهای علم و دانش حرکت نمی کند

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش بزرگداشت روز بسیج کارگری که در یکی از شرکت های وابسته به ایران خودرو برگزار شد، گفت: یکی از اشکالات جدی به صنعت خودروی ما این است که در مرزهای علم و دانش حرکت نمی کند اما در مهندسی موشک که کمتر از یک دهه از عمر آن می گذرد به مرزهای علم و دانش نزدیک شده و به یکی از قدرت های منطقه تبدیل شده ایم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسن ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم بزرگداشت روز بسیج کارگری و تجلیل از 14 هزار شهید والامقام جامعه کارگری که به مناسبت نوزدهم اردیبهشت ماه روز بسیج کارگری در ساپکو برگزار شد، گفت: واژه ای که باید به آن فکر کرد و همیشه باید به عنوان تابلوی زیبا در مقابل ما بدرخشد، واژه اقتدار ملی است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید به بالاترین سطح از اقتدار دست پیدا کنیم، گفت: هیچ انسان و جامعه ای بدون اقتدار زنده نیست و جامعه بدون اقتدار نمی تواند به حیات خود ادامه دهد.

وی ادامه داد: همیشه قدرتمندان استخوان های انسان ها و جوامع ضعیف را زیر چکمه های خود خرد کرده اند. تاریخ پر رنگ مردم آسیا، آفریقا و کشورهای آمریکای لاتین بیانگر این واقعیت است.

نایب رئیس مجلس تاکید کرد: کسانی می توانند در این جهان با سربلندی زندگی کنند که از اقتدار برخوردار باشند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: قدرت محصول سعی و تلاش صحیح است. هیچ گاه قدرت بدون سعی به دست نمی آید.

وی در جمع کارگران شرکت ایران خودرو، سایپا و دخانیات با تاکید بر اینکه هر اقدام ما باید از پشتوانه علمی برخوردار باشد، اظهار داشت: بنگاههای اقتصادی باید از بالاترین سطح پشتوانه علمی برخوردار باشند، بنگاهی که بیش از نیم قرن از تولید آن می گذرد و افتخار دارد که یک جامعه بزرگ 50 هزار نفری کارگر را اداره می کند باید همه اقدامات و تصمیم گیری های آن مبتنی بر آخرین مرزهای دانش و نوآوری علمی باشد.

ابوترابی یکی از اشکالات جدی صنعت خودرو را عدم حرکت در مرزهای علم و دانش جهان دانست و گفت: در صنعت خودروسازی در مرزهای علم و دانش جهان حرکت نمی کنیم اما در مهندسی ساخت موشک به مرزهای علم نزدیک شده ایم، چرا باید در یک فناوری که تجربه آن به کمتر از یک دهه باز می گردد به مرزهای علم و دانش رسیده باشیم اما در فناوری تولید خودرو با تجربه نیم قرن به مرزهای علم و دانش نرسیده باشیم.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: باید تولید مبتنی بر نوآوری علمی این مجموعه بزرگ کارگری را پوشش دهد این امر امکان پذیر نیست مگر اینکه علم و تحقیقات ستون فقرات جامعه کارگری باشد.

وی با اشاره به صحبت هایش با مهندس یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو گفت: ایشان اعلام کردند که ما با تولید واقعی خود فاصله داریم و با رشد 67 درصد تولیدات به جایگاه قبلی خود بازخواهیم گشت.

ابوترابی ادامه داد: یک بنگاه کوچک اقتصادی در کره جنوبی با 300 کارگر دو دهه قبل یک سوم بدنه کارگری را در حوزه پژوهش و تحقیق به کار گرفته بود این امر نمایانگر اهمیت علم و دانش در تولید است که ما با این الگو فاصله زیادی داریم.

وی تصریح کرد: در پیش گرفتن این استراتژی بدین معناست که کشورهای پیشرفته قصد دارند دانش خود را به فروش برسانند نه خودروی خالی از فناوری خویش را لذا مهمترین مسئله در یک تلاش موفق این است که از بالاترین سطح نوآوری علمی و فناوری در تلاش و تولید برخوردار باشیم.

نماینده مردم تهران در مجلس در بخش دیگری از سخنرانی خود با بیان اینکه بدون ارتقای بهره وری به جایگاهی از قدرت دست نخواهیم یافت، اظهار داشت: دستیابی به قدرت در گروه ارتقای بهره وری است. با افزایش چند درصد حقوق و رشد چند برابری تورم مشکلات حل نمی شود زیرا کاهش ارزش پول ملی به معنای از بین رفتن رفاه است.

ابوترابی فرد تصریح کرد: یکی از ارکان اقتدار افزایش ارزش پولی ملی است که در سایه افزایش تولید ملی به دست می آید. نمی توان بدون تولید کالاهای با فناوری علمی با نازل ترین قیمت به افزایش ارزش پول ملی و رفاه دست یافت.

وی تاکید کرد: در قدم اول باید بازار ایران را با ارائه کالاهای مناسب و مرغوب از کالاهای خارجی خالی کنیم و در گام دوم باید بازارهای خارجی را به دست آوریم در این صورت ارزش پول ملی افزایش یافته و رفاه محقق می شود.

ابوترابی افزود: ما 15 کشور همسایه داریم که می توانند بازار کالاهای ایرانی باشند.

نماینده مردم تهران با تاکید بر لزوم مدیریت مصرف اظهار داشت: باید تلاش کنیم فرهنگ مصرف کالاهای ایرانی جایگزین فرهنگ مصرف کالاهای خارجی شود، قبول دارم در بسیاری از حوزه ها کیفیت کالاهای داخلی برابر با کیفیت کالاهای خارجی نیست اما تنها راه برون رفت از وضعیت اقتصادی فعلی این است که از یک سو تولیدکنندگان به ارتقای کیفیت کالاهای داخلی و کاهش قیمت آنها بیندیشند و از سوی دیگر مصرف کنندگان کالاهای داخلی را هدف قرار دهند.

وی با تاکید بر لزوم مصرف درست و به جا گفت: متاسفانه در کشور ما روزانه 650 میلیون متر مکعب گاز مصرف می شود که 80 درصد آن مربوط به مصرف خانگی است و همین مصرف اجازه نمی دهد در فصل زمستان ما حتی یک متر مکعب گاز صادر کنیم که این امر موجب از بین رفتن فرصت های تجاری ما می شد.

ابوترابی در پایان مهمترین شاخصه اقتصاد مقاومتی را عدالت خواند و تصریح کرد: باید شکاف های طبقاتی کاهش یابد. نباید شاهد تمرکز ثروت در دست افراد خاص باشیم.

کد N253053

وبگردی