آفتاب

سخنگوی وزارت خارجه: ایران و انگلیس در مسیر بهبود روابط هستند/ انتخابات جز حقوق اساسی ملت سوریه است

سخنگوی وزارت خارجه: ایران و انگلیس در مسیر بهبود روابط هستند/ انتخابات جز حقوق اساسی ملت سوریه است

ایسنا نوشت:

سخنگوی وزارت امور خارجه صدور حکم اعدام برای اعضای اخوان‌المسلمین را مغایر اصل تساهل و تسامل تاریخی - سیاسی و فرهنگی مصر عنوان کرد.

مرضیه افخم در نشست هفتگی خود با خبرنگاران درباره اخبار منتشر شده در ارتباط با صدور حکم اعدام برای تعداد زیادی از اعضای اخوان‌المسلمین در مصر گفت: ایران تحولات مصر را به دقت دنبال می‌کند ما برای دستاورد بزرگ انقلاب مردمی این کشور احترام ویژه‌ای قائل هستیم و از این رو حفظ دستاوردهای انقلاب های مصر را منوط به تحقق مطالبات مردم و رفتار مبتنی بر مساوات میان جریان‌ها،‌ نهادهای مدنی برای حفظ شکوه و عظمت تاریخی و اقتدار مصر می‌دانیم.

او در ارتباط با این موضوع گفت: صدور این احکام به دشمنان مصر که مستعد دامن زدن به شرایط کنونی مصر هستند، کمک می‌کند و چنین اقدامی مغایر اصل تساهل و تسامل تاریخی - سیاسی و فرهنگی مصر است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درارتباط با سفر مدیر کل سیاسی وزارت امور خارجه انگلیس به تهران و دیدار با مقامات وزارت خارجه و همچنین سفر چند وزیر اروپایی در هفته جاری به تهران نیز گفت: با شروع کار دولت یازدهم شاهد رفت وآ‌مدهای سیاسی از کشورهای مختلف و در سطوح متفاوت بوده‌ایم. در حوزه اروپا نیز این ترددها را در حوزه‌های روابط پارلمانی و سیاسی شاهد هستیم. مدیرکل سیاسی وزارت خارجه انگلیس نیز با مقامات وزارت خارجه دیدارهایی داشت و در همین چارچوب بود. در عین حال تهران و لندن در روند گام به گام و تدریجی بهبود روابط دو جانبه قرار دارند که این سفر و رایزنی‌های انجام شده علاوه بر موضوعات روند گام گام روابط دو جانبه شامل رایزنی درباره مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای بوده است.

افخم گفت: دیدگاه ایران درباره تحولات منطقه و بین‌الملل و جایگاه ایران برای بسیاری از کشورها مهم است و این رایزنی‌ها کمک می‌کند که بحران‌های موجود و روندها شکل واقعی‌تر را به خود بگیرد.

او همچنین درباره اخبار منتشر شده در ارتباط با سفر رییس بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران نیز گفت: طبق توافقات میان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی ایران در حال انجام است و این سفر در چارچوب این توافقات بوده است و مشورت‌ها و گفت‌وگوهایی که میان آژانس و سازمان برقرار است روال خود را طی می‌کنند گفت‌وگوهای فنی و تخصصی و مشورت‌ها ادامه دارد و در این باره جزییات خاصی که بتوان منتشر کرد وجود ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره انتخابات در سوریه و کاندیداتوری بشاراسد نیز گفت: ایران همواره اعلام کرده است که آماده کمک به حل بحران سوریه است ما آماده هستیم که جنگ در این کشور متوقف شود و به این مسیر کمک کنیم از همه گروه‌ها و جریان‌ها هم خواسته‌ایم که در این رابطه کمک کنند معتقدیم در این مسیر و بر پایه این نگاه برگزاری انتخابات در سوریه نقش مهمی دارد زمان آن است که با برگزاری انتخابات فرصتی برای برقراری صلح و ثبات در این کشور فراهم شود. ضمن اینکه برگزاری انتخابات را جز حقوق اساسی ملت سوریه می‌دانیم و قطعا سوریه هم از این قاعده مستثنی نیست.

او گفت: جامعه جهانی نیز باید به این حق اساسی و اراده ملتهای منطقه و از جمله مردم سوریه احترام بگذارد. این انتخابات را گامی برای پایان دادن به بحران، توقف جنگ و کمک به صلح و ثبات در سوریه ارزیابی می‌کنیم.


23231

 

کد N252969

وبگردی