آفتاب
وزیر ارشاد:

«نهاد ملی اعتکاف» راه‌اندازی شود/کانون‌های مساجد توسعه یابند

«نهاد ملی اعتکاف» راه‌اندازی شود/کانون‌های مساجد توسعه یابند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به‌منظور ساماندهی حرکت معنوی اعتکاف پیشنهاد می‌شود برنامه‌ریزی و سیاستگذاری دقیق و مناسب برای راه‌اندازی « نهاد ملی اعتکاف» صورت گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به‌منظور ساماندهی حرکت معنوی اعتکاف پیشنهاد می‌شود برنامه‌ریزی و سیاستگذاری دقیق و مناسب برای راه‌اندازی « نهاد ملی اعتکاف» صورت گیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم علی جنتی در جمع اعضای دبیرخانه سومین جشنواره فرهنگی علمی اعتکاف و شورای سیاستگذاری اعتکاف گفت: با عضویت مردم از سراسر کشور در این نهاد، زمینه فعالیت، رشد و بالندگی این حرکت ارزنده بیش از پیش فراهم می‌شود.

وی بر ثبت «اعتکاف» به‌عنوان یک حرکت ملی تأکید کرد و ادامه داد: مراسم اعتکاف به‌عنوان میراث غیر ملموس تلقی می‌شود؛ لذا باید راه‌کارهای قانونی برای ثبت آن از سوی سازمان گردشگری و میراث فرهنگی بررسی و پیگیری شود.

جنتی با اشاره به تشابه آئین‌ها و آداب و رسوم دینی برخی کشورها از جمله شبه قاره هند و پاکستان با مراسم اعتکاف گفت: در چارچوب تعامل با سایر کشورها از آن‌ها نیز باید برای حضور در برنامه‌های اعتکاف دعوت کرد و زمینه فرا ملی شدن این حرکت معنوی را فراهم کرد.

وی با بیان این‌که «جریان معنوی اعتکاف در کشور بسیار فراگیر شده است» افزود: اشتیاق فراوان و حضور گسترده جوانان در این عرصه می‌تواند زمینه‌ساز حرکتی معنوی در داخل و خارج از مرزهای کشور باشد.

وزیر ارشاد با اشاره به جایگاه ارزشمند اعتکاف در کشور اظهار کرد: این حرکت معنوی و مردمی رویداد مبارک و ارزشمندی است که موفقیت در اجرای آن بی‌شک به دلیل الطاف و عنایات خداوندی است.

وی مساجد را جایگاه اصلی اعتکاف عنوان و اظهار کرد: مساجد پایگاه اصلی تحولات معنوی جامعه محسوب می‌شوند و باید نسبت به فعال کردن تمامی آن‌ها در سراسر کشور اهتمام ویژه داشت.

جنتی با اشاره به وجود 18 هزار کانون فرهنگی هنری فعال در مساجد کشور افزود: رونق‌بخشی به کانون‌های فرهنگی هنری مساجد یکی از سیاست‌های محوری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت پیشبرد اهداف دینی، فرهنگی و هنری جامعه است و این 18 هزار کانون فرصت مناسبی برای ترویج اعتکاف خواهد بود.

وی با اشاره به تأثیر و نقش مهم فعالیت‌های فرهنگی و دینی مساجد در کاهش آسیب‌های اجتماعی و مصونیت بخشیدن به جوامع گفت: باید به مبحث اعتکاف که یکی از سنت‌های پیامبر اسلام(ص) است و همیشه مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده، توجه ویژه کرد.

وزیر ارشاد با بیان این‌که «اعتکاف می‌تواند مبدأ تحولات معنوی به‌ویژه میان جوانان باشد» افزود: تمامی اقشار جامعه برای نشر مبانی دینی و صیانت از این حرکت مردمی باید تلاش کنند.

وی ضمن تأکید بر برگزاری مراسم اعتکاف در طول سال گفت: مناسب است این حرکت معنوی به غیر از ماه رجب در ماه‌های دیگر سال نیز به مناسبت‌های مختلف برگزار شود.

بر اساس این گزارش سومین جشنواره اعتکاف 18 اردیبهشت با سخنرانی آیت‌الله‌ مکارم شیرازی برگزار می‌شود.

انتهای پیام

کد N252910

وبگردی