آفتاب

امارات بعد از «خلیج فارس» به «بادگیر»های ایران رسید!

امارات بعد از «خلیج فارس» به «بادگیر»های ایران رسید!

معاون استاندار هرمزگان در افتتاحیه‌ی دهمین دوره‌ی «همایش ملی خلیج فارس» با انتقاد از بی‌توجهی نسبت به جنبه‌های فرهنگی این منطقه، خواستار در اولویت قرار دادن این موضوع در دانشگاه‌ها شد.

معاون استاندار هرمزگان در افتتاحیه‌ی دهمین دوره‌ی «همایش ملی خلیج فارس» با انتقاد از بی‌توجهی نسبت به جنبه‌های فرهنگی این منطقه، خواستار در اولویت قرار دادن این موضوع در دانشگاه‌ها شد.

به گزارش خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، صالح دریانورد در این مراسم که صبح امروز (سه‌شنبه، نهم اردیبهشت‌ماه) در بندرعباس برگزار شد، اظهار کرد: بهتر است به جای یک روز، هفته‌ی خلیج فارس را داشته باشیم تا در هر روز آن، به یکی از ابعاد این موضوع بپردازیم و حق مطلب را ادا کنیم.

او ادامه داد: مردم این دیار گاهی شاهد آبادانی و گاهی نابسامانی بوده‌اند، اما همیشه پایدار و در طول تاریخ، ایرانی باقی مانده‌اند. همچنین نگاهی به اسامی ایرانی مناطق ساحلی، جزایر و روستاهای این استان نشان می‌دهد که از دیرباز چنین نام‌هایی رایج بوده‌اند.

وی با اشاره به تحقیقاتی که دکتر «احمد اقتداری» درباره‌ی نام‌های فارسی در این منطقه انجام داده است، گفت: متاسفانه «دریا» در برنامه‌ریزی‌های ما مغفول مانده و در مقایسه با جنبه‌های سیاسی و اقتصادی، مسائل مربوط به دریا و زیست‌شناسی دریایی ضعیف است. این درحالی است که نخستین دریانوردان، ایرانی‌ها بودند. ضمن آن‌که متولیان در حوزه‌ی دریا مشخص نیستند و معلوم نیست در کجا باید اطلاعات مربوط به دریا را انعکاس دهیم.

معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استانداری هرمزگان همچنین اظهار کرد: در حوزه‌ی خاطره‌نویسی جای مردم این دیار به شدت خالی است. خوب بود آن‌ها در این همایش از خاطرات خود می‌گفتند و حرف‌های آن‌ها مستند می‌شد.

دریانورد تاکید کرد: روز خلیج فارس نباید فقط به سخنرانی مسؤولان خلاصه شود و بر اساس عرف، چند مسؤول سخنرانی کنند، بلکه با کار علمی باید هویت ایجاد شود. امیدوارم جهاد دانشگاهی قدری وسیع‌تر به این موضوع بپردازد و سال آینده همایش پربارتری داشته باشیم.

او با اشاره به ادعای کشور امارات درباره‌ی بادگیرهای ایرانی، تصریح کرد: وقتی مهاجران ایرانی در امارات خانه‌های خود را بنا کردند، بادگیر به بافت شهری دبی وارد شد و حالا آن‌ها ادعا می‌کنند که بادگیر به آن‌ها تعلق دارد. از سوی دیگر، اکنون ما در شهر بندرعباس، نمونه‌ی بادگیرها را نداریم و حتا ما که ادعا داریم در کشور 30 نوع بادگیر داریم، حتا ماکت چند نمونه از آن‌ها را در پارک‌ها قرار نداده‌ایم. در این زمینه دانشگاه‌ها می‌توانند فرهنگ‌سازی و فرهنگ خلیج فارس را به زندگی مردم وارد کنند.

معاون استاندار هرمزگان در پایان تأکید کرد: ما کسی را مقصر نمی دانیم؛ ولی باید عزمی مشترک ایجاد شود تا خلیج فارس بخشی از زندگی ما شود و کسی جرأت نکند مالکیت این منطقه را به مناقشه بکشد.

در ادامه‌ی این مراسم، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی نیز در سخنانی اظهار کرد: ایران به گونه‌ای در جهان درخشیده است که برای غرب قابل تحمل نیست، حتا نام خلیج فارس را برنمی‌تابند. پشت تغییر نام خلیج فارس، حرکت‌های دراز مدتی با هدف تضعیف ایران وجود دارد.

مهدی فیض با اشاره به این‌که تلاش می‌کنیم سال آینده همایش خلیج فارس در سطح بین‌المللی برگزار شود، اظهار کرد: مهم است که افرادی در بیرون از مرزهای کشور نام خلیج فارس را مورد توجه قرار دهند.

او در پایان اعلام کرد که اگر مقاله‌های ارائه شده در این همایش بتوانند در نشریات انگلیسی خارج از کشور منتشر شوند، از طرف جهاد دانشگاهی به فرد ارائه‌کننده یک سکه‌ی بهار آزادی داده خواهد شد تا نام خلیج فارس در سطح بین‌المللی تثبیت شود.

در بخش پایانی مراسم افتتاحیه‌ی این همایش که بدون حضور رییس جهاد دانشگاهی کشور برگزار شد، بابک ارسیا رییس مرکز گردشگری جهاد دانشگاهی گزارشی آماری را از مقالات و نحوه برگزاری این همایش ارائه کرد.

به گفته ی او، 689 مقاله به این همایش رسیده است و امروز از کتابی دوجلدی شامل مقالات برگزیده، رونمایی می‌شود.

به گزارش ایسنا، دهمین دوره‌ی همایش ملی خلیج فارس فردا همزمان با روز «خلیج فارس» با سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس مجلس شورای اسلامی به پایان می‌رسد. امسال برای برگزاری همایش خلیج فارس، شرکت پالایش نفت بندرعباس با جهاد دانشگاهی همکاری کرده است.

انتهای پیام

کد N252907

وبگردی